Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pojízdná podivnost s jedním místem uvnitř vypadá až děsivě, pro armádu ale neslouží
10.11.2020 | Mirek Mazal
Podivný speciál působí díky svému vzhledu docela strašidelně, důvodem je ale jen to, že vzhled ustoupil praktičnosti. Jde o velice šikovný stroj, který za sebou nechává nové silnice.
Když se u nás pokládá asfalt, je u toho spousta strojů. Na začátku fronty je finišer, za ním řada náklaďáků vozících připravenou směs z obalovny. Ty postupně nacouvávají k finišeru, do zásobníku mu sypou směs a ten ji pokládá na předem připravený podklad. Mezi tím pobíhají dělníci s lopatami, jezdí vibrační válce a další stroje a na staveništi tak panuje organizovaný chaos. Podobně to probíhalo i v Austrálii, občas tam ale při této činnosti docházelo až k smrtelným úrazům.
Proto úřady oslovily místní firmy, zda-li by dokázaly vyvinout stroj, jenž by vše zjednodušil, zrychlil a ještě udělal bezpečnější pro lidi. Úkolu se ujala australská společnost Boral, která vyvinula stroj nazvaný FMAS (Forward Moving Aggregate Spreader, česky Vpřed se pohybující pokladač směsi).
Tento vůz má zcela unikátní nástavbu, která zajišťuje jak přepravu směsi, tak přímo její pokládku, což zvyšuje bezpečnost na pracovišti a rychlost výstavby. Za základ použila podvozek Stralis AD 8x4 italské značky Iveco zkombinovaný s devítilitrovým dieselem Cummins o výkonu 254 kW. Standardní automatickou převodovku Allison nahradila manuální skříň s převody určeným na nejpomalejší pohyb. Pracovní rychlost vozu je nyní pouhých 7 km/h, s pokládáním silnice ale zkrátka nelze spěchat příliš.
Na zádi stroje je umístěn vyhřívaný bunkr na stavební hmotu a vepředu zase pokladač směsi s šířkou nastavitelnou v rozmezí 2,5-3,7 metru. Kabina má základ u Iveca, je však zmenšená, vedle ní prochází dopravník směsi, který ji z bunkru přepravuje k pokladači. Proces pokládání nového povrchu je řízen elektronikou a dokáže za sebou nechat rovný povrch tloušťky od 4 do 14 milimetrů. Vzhledově netradiční mechanizace urychluje práci a zkvalitňuje výslednou silnici, jen u toho nevypadá zrovna šik.
Stroj se osvědčil a má se stát standardem na všech státem placených stavbách. A nedivili bychom se, kdyby se časem objevil i v jiných místech světa. U nás bychom se za ni rozhodně nezlobili, české silnice by podobných mašin snesly nespočet.
Iveco přestavěné firmou Boral na stroj jménem FAMS hrozivě, ale dokáže položit asfalt o šířce až 3,7 metru bez další mechanizace nablízku. Foto: Boral
Zdroj: Boral
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva