Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová strategie ořezávání výbavy aut zní podobně depresivně jako úspory aerolinek
11.12.2019 | Mirek Mazal
Základní výbava aut se v posledních letech neustále rozrůstá, do nové doby šetření na všech frontách se ale nehodí. A tak se rýsuje jiná. Jako první se s ní pochlubil Ford.
Prakticky všechny velké automobilky se nyní nacházejí ve složité situaci. Tlak na snižování spotřeby paliva resp. emisí CO2 u aut je nutí do vývoje a výroby elektrických aut, na kterých ovšem mohou jenom prodělat. Jenže pokud je vyrábět nebudou, pokuty za příliš vysokou spotřebu resp. emise je mohou dostat do úplně stejné situace.
Východisko obvykle nacházejí jediné - elektromobily raději dělat budou, neboť i když výsledkem může být snadno i větší minus, pořád jim výměnou za něj zůstanou v nabídce nové elektrické modely, které se jednoho dne mohou na trhu uplatnit. Pochopitelně ale nechtějí prodělávat, a tak se snaží ušetřit nebo získat peníze navíc jinde - třeba na lidech nebo zbylých autech, která je stále živí.
Proto nové vozy zdražují, v tomto ohledu si ale automobilky nemohou dělat, co chtějí, musejí zůstávat konkurenceschopné. Hlavním nástrojem jsou tedy úspory, které mohou nabrat nekonečné škály podob a s nejnovější strategií na tomto poli se nyní pochlubili Američané. Ford chystané úspory prezentuje jako snahu zastavit růst cen aut a zalíbit se tak zákazníkům, jenže myšlenka není až tak jednoznačná.
Generální ředitel Fordu James Hackett mluví o vyřazení některých komfortních prvků výbavy, které jsou zákazníky málo využívány nebo oceňovány. „Začínáme se dívat po věcech, které zákazníci vůbec nepoužívají,“ říká CEO modrého oválu a zmiňuje například dálkové ovladače garážových vrat, tempomat nebo audiosystém. Podle Hacketta tak vyškrtnutím podobných prvků nedojde k zásadnímu ovlivnění atraktivity vozu, současně ale bude ušetřit náklady na výrobu a tedy i snížit prodejní cenu.
„Ořezání standardu je jedním ze způsobů snížení cen na přijatelnější úroveň,” řekl Hackett. Nejvyšší činitel Fordu nazývá taktiku slovním spojením „reductive design“ a právě redukce by mohla pomoci celému trhu lépe kontrolovat rostoucí cifry v cenících. Jenže jakkoli to zní ušlechtile, zákazník z toho jako vítěz vyjít nemusí, a to hned ze dvou důvodů.
Podle Ivan Druryho z webu Edmunds, který se zabývá analýzami trhu, Fordu o zákazníka zase tak nejde. „Chystají se přenést všechny úspory ve prospěch zákazníka? To stěží,” říká Drury s tím, že automobilky skutečně ušetří a auto zlevní, jenže ne o tolik, kolik ušetří. Zvýší tedy svou marži, a to na úkor kupujícího, koho také jiného - zákazník dostane horší hodnotu za peníze.
Je to jako nápad aerolinek se zpoplatněním palubních zavazadel, který sice letenku zlevní, ale ne o tolik, o kolik její ceně ulehčí nepřítomnosti zavazadel na palubě. A nebo se zákazník rozhodne si vzít zavazadlo na palubu stejně a s příplatkem jej letenka celkově vyjde dráž než dříve, kdy dostal vše v jednom balení. S auty to bude úplně stejné.
Extrémně levná základní verze bude dobrá do prospektu, vynikne v reklamě, ohromí neznalé, většina zákazníků ale stejně bude připlácet za navrácení „nepotřebných” funkcí do interiéru. Něco podobného jsme zažívali v minulosti, nároky zákazníků ale automobilky donutily přístup změnit. Dnes se pod tlakem regulací evidentně vrací tam, kde už byly.
Budoucím úsporám by mohlo pomoci zúžení nabídky základní výbavy. Nečekejme nic jako Scalu Junior z hlavního obrázku, takové verze příliš odrazují. Například nejlevnější Scala ale může vypadat úplně stejně a přitom třeba nemít rádio
Zdroj: Auto News přes Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před hodinou - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 3 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 6 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 20:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis