Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejvýkonnější silniční auto světa má 2 000 koní, překonává všechny a všechno
17.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud se dosavadní vývoj ve světě aut dal popsat slovy o rychlé devalvaci výkonu, další evoluce nám teprve ukáže, co tato slova znamenají. Nový Lotus Evija spoléhá na elektřinu a má 2 000 koní.
Britský Lotus se vždy snažil ctít ideály svého zakladatele, slavného konstruktéra Colina Chapmana. Byl to on, kdo pronesl věty typu: „Když chcete zrychlit auto, přidejte mu lehkost,” a tak Lotus upřednostňoval nízkou hmotnost, jízdní vlastnosti či ovladatelnost před výkonem. Před pár hodinami odhalená novinka této značky ale lehkost poněkud upozaďuje a chlubí se předností z kategorie odlišně zaměřených vozidel. Model Evija chce ohromit jako nejvýkonnější sériově vyráběný silniční automobil na zeměkouli.
Dosáhnout něčeho podobného v době, kdy po silnicích jezdí monstra od Bugatti a Koenigseggu s výkony okolo 1 500 koní není snadné, jenže tato auta mají spalovací motory. Snaha dobýt trůn byla u Lotusu přetvořena do podoby čtyř elektromotorů, jejichž výkon může být skoro libovolný. V případě Evijy se kombinovaný výkon zastavil na 1 471 kW čili rovných dvou tisících koní. Ohromná porce energie je podpořena neméně oslnivou hodnotou 1 700 Nm točivého momentu. Automobilka věří ve zrychlení na stovku za méně než tři sekundy, rafička maximální rychlosti dostane šanci poznat hranici 320 km/h.
Elektromotory budou poháněny lithium-iontovým akumulátorem neznámé kapacity umístěným uprostřed vozu, který by měl umožnit bezstarostnou jízdu až na vzdálenost 400 kilometrů na jedno nabití - ovšem jistě ne rychlostí 320 km/h. Vyčerpaný zdroj bude snadné dobít prostřednictvím udávané „nejrychlejší dobíjecí baterie na světě“. Prototyp dovede přijímat proud o kapacitě 800 kW, i když nabíjecí jednotky s touto schopností ještě nejsou komerčně dostupné (nabíječky Tesly končí na 250 kW, ty od VW na 350 kW). Testovací fáze nicméně dokázala zaručit plné nabití Lotusu za devět minut, aktuálně dostupné stanice s maximálním příkonem 350 kW by doplnily energii na 80 % za 12 minut a do plna by zbývalo ještě počkat dalších šest.
Součástí impozantních specifikací je i použitý poprvé ultra lehký karbonový monokok s hmotností jen 129 kilogramů. Pokročilé technologie stavby umožňují stáhnout celkovou hmotnost elektromobilu na 1 680 kilogramů. Bez kostry z uhlíkových vláken by zátěž baterií zcela zničila dynamický potenciál novinky.
Evija má řidiči poskytovat „optimální směs extrémního výkonu na trati a pohodlí na silnici“. V rámci této mise bylo vozidlo vybaveno závodním odpružením, které obsahuje adaptivní tlumiče pro každou nápravu. Uvedený debutant bude dále vybaven 20 a 21palcovými disky s lepivými pneumatikami Pirelli Trofeo R. Jedny z nejlepších gum s homologací na silnice dostanou podporu od brzdového systému AP Racing s karbon-keramickými kotouči.
Dnešní nabídka elektromobilů nečítá ani jeden vůz schopný delšího okusování limitů fyziky, ale Lotus se stereotypům brání osazením čtveřicí chladičů, které pomáhají udržovat namáhanou baterii v optimální teplotě. Díky chlazení může být nový Lotus „poháněn na plný plyn v režimu Track bez jakéhokoliv poklesu výkonu po dobu nejméně sedmi minut“. To by možná mohlo vystačit i na jedno celé objetí Severní smyčky Nürburgringu.
Oblibu v zatáčkách má dále podporovat vektorové pohánění kol dílčími elektromotory, které budou reagovat na aktuální přilnavost povrchu silnice. Ovladatelnost futuristického dvoumístného stroje bude možné korigovat podle pěti různých jízdních režimů. Řidičský komfort v jakémkoliv nastavení bude připraven díky laserovým světlometům a výdobytkům jako dvouzónová klimatizace, Apple CarPlay anebo Android Auto.
Oficiální informace počítají jen se 130 ručně vyrobenými jednotkami s cenou mezi 1,5 až 2 miliony Eur (38,3 a 51,2 milionu Kč). Datum zahájení výroby nebylo upřesněno, ale Britové jsou připraveni začít plnit seznam vážných zájemců.
Lotus Evija má elektrický výkon 2 000 koní a 1 700 Nm, zajímavý ale není jen tím. Technologických výjimečností na palubě veze více
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz