Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový obr mezi pick-upy má diesel 6,7 R6 s 1 356 Nm, utáhne i největší mobilní domy
14.1.2019 | Mirek Mazal
Tato auta jsou našimi měřítky obří vždy, některá jsou ale přece jen větší než jiná. Nový Ram HD patří mezi největší stroje svého druhu a jeho technika i schopnosti tomu odpovídají.
Fiat Chrysler Automobiles je i u nás dobře známou automobilkou, ne každý ale ví, že její součástí je také divize Ram Trucks nebo prostě Ram. Ta od roku 2010 samostatně vyvíjí a vyrábí užitkové vozy, které jsou Americe vlastní asi jako Skotsku sukně pro chlapy. Posledním počinem Ramu je kompletně nový pick-up třídy Heavy Duty, který se v jeho nabídce řadí na samotný vrchol.
Automobilka nešetří sebevědomím a hovoří o „nejsilnějším a nejdokonalejším pick-upu v segmentu“. O tom druhém se dá diskutovat, první aspekt je ale zkrátka fakt - nový model Ram Heavy Duty alias HD přichází na trh s turbodieselem Cummins 6,7 s šesti válci v řadě, který pracuje s kolosálním točivým momentem 1 356 Nm.
V této verzi jde vskutku o pojízdné monstrum s výkonem 405 koní (298 kW), které utáhne až 16 tun nákladu. „Majitelé Ramu HD neustále požadují nejvyšší úroveň schopností řešit nejtěžší úkoly a s tažnou kapacitou 16 tun podpořenou točivým momentem našeho motoru Cummins máme v ruce nejvyšší trumfy v segmentu,“ prohlásil ředitel Reid Bigland. Ram hovoří o tom, že vůz dokáže majitele odtáhnout i s jejich domem - na ty cihlové stačit nebude, největší karavany nebo klidně i velké mobilheimy ale zvládne s nadhledem.
Nový naftový řadový šestiválec s vylepšeným blokem, který se chlubí úsporou 27 kilogramů hmotnosti proti předchozím verzím, bude u prodejců k dispozici rovněž ve slabší verzi s výkonem 375 koní (276 kW) a maximem točivého momentu 1 152 Nm. Pohonná jednotka využívá novou litinovou hlavu válců, stejně jako lehčí a silnější písty. Vnitřní modernizace se také dotkla výfukového systému velkého turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek. Modely poháněné tímto motorem budou vybaveny šestistupňovou elektronicky řízenou automatickou převodovkou Aisin, která byla navržena speciálně pro zvládnutí masivního točivého momentu.
U modelů 2500 a 3500 HD je základním hnacím ústrojím HEMI V8 o objemu 6,4 litru s výkonem 416 koní (306 kW) a 581 Nm. Osmiválec spolupracuje s osmistupňovým automatem TorqueFlite 8HP75 vybaveným více než čtyřicítkou individuálních map řazení.
Obecně platí, že vozy typu Heavy Duty mají podvozek předurčený pro neustálé potýkání se s velkým zatížením. Bytelná konstrukce však přirozeně vede k méně komfortní jízdě bez naloženého nákladu. Výrobce se snažil minimalizovat tento negativní efekt instalací tlumení s frekvenční odezvou FRD (Frequency Response Damping) a přidal také progresivní odpružení a přepracované silentbloky. Zadní pneumatický systém s režimem elektronického snížení světlé výšky může zajistit snadnější nakládání na korbu Ramu.
Novinka samozřejmě není ochuzena o množství bezpečnostních prvků. Představený HD se vyznačuje moderními technologiemi, v závislosti na úrovni zvolené konfigurace může být vybaven například automatickým nouzovým brzděním, adaptivním tempomatem, displejem se zobrazením prostoru okolo celého vozu, monitorem tlaku v pneumatikách přívěsu, kritickým brzděním vozíku a v příplatkové výbavě neschází další elektronické pomůcky pro snadnější manévrování v běžném provozu.
Modelová řada HD 2019 bude také k dispozici v provedení Power Wagon, která se prý dokáže schopně předvést v terénu. Off-roadové nástrahy čeká výškově nastavitelný podvozek anebo poctivý zámek předního či zadního diferenciálu. Řidič bude moci v nouzi odpojit stabilizátor, ale pokud ani tento recept nepostačí, poslední záchranou se stane lanový naviják.
Na palubě lze očekávat informační systém FCO Uconnect 4 s volitelnou 12palcovou dotykovou obrazovkou. Displej umožňuje funkci rozdělení na dvě části, kde lze současně zobrazit různé aplikace. Nejvyšší úroveň ozvučení si vzal po kontrolu systém Harman Kardon propojený sedmnácti reproduktory. Před okolním hlukem ochrání akustické sklo tlumící nežádoucí jevy okolí až o 10 dB.
Nová generace HD bude vznikat v závodě Ramu v Mont Blanc v Mexiku a bude se prodávát se zárukou pohonného ústrojí po dobu pěti let nebo ujetí 100 000 mil (161 tisíc kilometrů). Na další detaily si musíme ještě počkat - možná se je dozvíme už po otevření bran autosalonu v Detroitu, kde vůz oslaví svou veřejnou světovou premiéru.
Nový Ram HD je obrem i na poměry amerických pick-upů. Chce nabídnout co nejlepší podmínky pro tahání nákladů o hmotnosti i mnoha desítek tun, nezalekne se ani terénu
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda