Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat
17.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Můžete z toho mít děs, můžete se z toho radovat. Faktem ale je, že čas, kdy v autech budou jezdit jen pasažéři, se blíží. A patent Fordu to potvrzuje.
Autonomní budoucnost na silnicích nejeden člověk chápe jako auto, ve kterém se řízení nejenže nemusíte věnovat, ale ve kterému ho dokonce vůbec nemáte jak ho ovlivnit - kromě zadání cíle do navigace. Tuhle vizi podporují různé ilustrace a mimo jiné prototyp auta Googlu, který se světu ukázal zhruba před třemi lety.
Všechna auta, která dnes zvládají aspoň částečně autonomní jízdu, ovšem volant a pedály mají. Jednak kvůli legislativě a jednak kvůli tomu, že prostě zvládnou jezdit sama třeba jen na dálnici a ve městě je to pořád na vás. Zprávy, které se dozvídáme od Fordu, ovšem naznačují, že se tato automobilka reálně připravuje na budoucnost bez volantu a pedálů. I když zatím tak trochu napůl.
Ford si totiž čerstvě zažádal o patent na odnímatelný volant a pedály v autonomním vozidle. Na ilustracích tak vidíme auto jako dnes, akorát v místech volantu a pedálů nemá nic. Vidíme ale také tentýž vůz s nimi, neboť obojí bude připojitelné. Proč? Jedna „pro vývojové účely”, dozvídáme se od Fordu. A také by mělo být možno ho nainstalovat, když si to zákazník bude přát. Jestli za to bude třeba připlácet, příp. jak vysokou sumu, je zatím brzy odhadovat.
Zjevné na každý pád je, že s řidičem už se do budoucna moc nepočítá. Pokud si tedy někdo výslovně nebude přát auto řídit. Příplatkový volant a pedály (jak bizarně to dnes zní...) by byly umístěny v běžných pozicích, jak naznačují patentové obrázky. A v případě demontáže resp. standardního stavu by se otvory zakryly odpovídajícími kousky plastu podobně, jako je tomu dnes před spolujezdcem.
Řidič by měl tak trochu dva airbagy - jeden standardně ve volantu, druhý by byl kopií toho spolujezdcova a byl by aktivován, když byste volant nechali doma v garáži. Otázka, kterou zbývá zodpovědět, je umístění přístrojového štítu - patentové obrázky nedávají moc náznaků, ale může tu být centrální kaplička jako v některých Renaultech nebo Toyotách, anebo velký head-up displej.
Podle Fordu stále může zůstat fyzické spojení volantu a pedálů s věcmi, které ovládají, tedy s řízením pomocí tyče a s hlavním brzdovým válcem pomocí táhla. Samozřejmě ale může být obojí i elektronické, auto stejně bude muset obojí umět ovládat, má-li být schopno samočinné jízdy.
Ford si nechal patentovat toto zařízení už dříve, americký patentový úřad ho ale mohl zveřejnit až nyní. A je jistě zajímavý - ať už z pohledu těch, kteří se na autonomní budoucnost těší, tak z pohledu těch, které spíše děsí. Jedněm ukazuje, že standardní provedení budoucích aut už na řidiče vůbec „nebude zvědavé”. Těm druhým pak, že řídit ještě za určitých okolností může být možné...
Auto bez volantu a pedálů, to je budoucnost. Ovšem, možná s „příplatkovou alternativou”...
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 4 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 5 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva