Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat
17.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Můžete z toho mít děs, můžete se z toho radovat. Faktem ale je, že čas, kdy v autech budou jezdit jen pasažéři, se blíží. A patent Fordu to potvrzuje.
Autonomní budoucnost na silnicích nejeden člověk chápe jako auto, ve kterém se řízení nejenže nemusíte věnovat, ale ve kterému ho dokonce vůbec nemáte jak ho ovlivnit - kromě zadání cíle do navigace. Tuhle vizi podporují různé ilustrace a mimo jiné prototyp auta Googlu, který se světu ukázal zhruba před třemi lety.
Všechna auta, která dnes zvládají aspoň částečně autonomní jízdu, ovšem volant a pedály mají. Jednak kvůli legislativě a jednak kvůli tomu, že prostě zvládnou jezdit sama třeba jen na dálnici a ve městě je to pořád na vás. Zprávy, které se dozvídáme od Fordu, ovšem naznačují, že se tato automobilka reálně připravuje na budoucnost bez volantu a pedálů. I když zatím tak trochu napůl.
Ford si totiž čerstvě zažádal o patent na odnímatelný volant a pedály v autonomním vozidle. Na ilustracích tak vidíme auto jako dnes, akorát v místech volantu a pedálů nemá nic. Vidíme ale také tentýž vůz s nimi, neboť obojí bude připojitelné. Proč? Jedna „pro vývojové účely”, dozvídáme se od Fordu. A také by mělo být možno ho nainstalovat, když si to zákazník bude přát. Jestli za to bude třeba připlácet, příp. jak vysokou sumu, je zatím brzy odhadovat.
Zjevné na každý pád je, že s řidičem už se do budoucna moc nepočítá. Pokud si tedy někdo výslovně nebude přát auto řídit. Příplatkový volant a pedály (jak bizarně to dnes zní...) by byly umístěny v běžných pozicích, jak naznačují patentové obrázky. A v případě demontáže resp. standardního stavu by se otvory zakryly odpovídajícími kousky plastu podobně, jako je tomu dnes před spolujezdcem.
Řidič by měl tak trochu dva airbagy - jeden standardně ve volantu, druhý by byl kopií toho spolujezdcova a byl by aktivován, když byste volant nechali doma v garáži. Otázka, kterou zbývá zodpovědět, je umístění přístrojového štítu - patentové obrázky nedávají moc náznaků, ale může tu být centrální kaplička jako v některých Renaultech nebo Toyotách, anebo velký head-up displej.
Podle Fordu stále může zůstat fyzické spojení volantu a pedálů s věcmi, které ovládají, tedy s řízením pomocí tyče a s hlavním brzdovým válcem pomocí táhla. Samozřejmě ale může být obojí i elektronické, auto stejně bude muset obojí umět ovládat, má-li být schopno samočinné jízdy.
Ford si nechal patentovat toto zařízení už dříve, americký patentový úřad ho ale mohl zveřejnit až nyní. A je jistě zajímavý - ať už z pohledu těch, kteří se na autonomní budoucnost těší, tak z pohledu těch, které spíše děsí. Jedněm ukazuje, že standardní provedení budoucích aut už na řidiče vůbec „nebude zvědavé”. Těm druhým pak, že řídit ještě za určitých okolností může být možné...
Auto bez volantu a pedálů, to je budoucnost. Ovšem, možná s „příplatkovou alternativou”...
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před hodinou - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 3 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 4 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda