Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat
17.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Můžete z toho mít děs, můžete se z toho radovat. Faktem ale je, že čas, kdy v autech budou jezdit jen pasažéři, se blíží. A patent Fordu to potvrzuje.
Autonomní budoucnost na silnicích nejeden člověk chápe jako auto, ve kterém se řízení nejenže nemusíte věnovat, ale ve kterému ho dokonce vůbec nemáte jak ho ovlivnit - kromě zadání cíle do navigace. Tuhle vizi podporují různé ilustrace a mimo jiné prototyp auta Googlu, který se světu ukázal zhruba před třemi lety.
Všechna auta, která dnes zvládají aspoň částečně autonomní jízdu, ovšem volant a pedály mají. Jednak kvůli legislativě a jednak kvůli tomu, že prostě zvládnou jezdit sama třeba jen na dálnici a ve městě je to pořád na vás. Zprávy, které se dozvídáme od Fordu, ovšem naznačují, že se tato automobilka reálně připravuje na budoucnost bez volantu a pedálů. I když zatím tak trochu napůl.
Ford si totiž čerstvě zažádal o patent na odnímatelný volant a pedály v autonomním vozidle. Na ilustracích tak vidíme auto jako dnes, akorát v místech volantu a pedálů nemá nic. Vidíme ale také tentýž vůz s nimi, neboť obojí bude připojitelné. Proč? Jedna „pro vývojové účely”, dozvídáme se od Fordu. A také by mělo být možno ho nainstalovat, když si to zákazník bude přát. Jestli za to bude třeba připlácet, příp. jak vysokou sumu, je zatím brzy odhadovat.
Zjevné na každý pád je, že s řidičem už se do budoucna moc nepočítá. Pokud si tedy někdo výslovně nebude přát auto řídit. Příplatkový volant a pedály (jak bizarně to dnes zní...) by byly umístěny v běžných pozicích, jak naznačují patentové obrázky. A v případě demontáže resp. standardního stavu by se otvory zakryly odpovídajícími kousky plastu podobně, jako je tomu dnes před spolujezdcem.
Řidič by měl tak trochu dva airbagy - jeden standardně ve volantu, druhý by byl kopií toho spolujezdcova a byl by aktivován, když byste volant nechali doma v garáži. Otázka, kterou zbývá zodpovědět, je umístění přístrojového štítu - patentové obrázky nedávají moc náznaků, ale může tu být centrální kaplička jako v některých Renaultech nebo Toyotách, anebo velký head-up displej.
Podle Fordu stále může zůstat fyzické spojení volantu a pedálů s věcmi, které ovládají, tedy s řízením pomocí tyče a s hlavním brzdovým válcem pomocí táhla. Samozřejmě ale může být obojí i elektronické, auto stejně bude muset obojí umět ovládat, má-li být schopno samočinné jízdy.
Ford si nechal patentovat toto zařízení už dříve, americký patentový úřad ho ale mohl zveřejnit až nyní. A je jistě zajímavý - ať už z pohledu těch, kteří se na autonomní budoucnost těší, tak z pohledu těch, které spíše děsí. Jedněm ukazuje, že standardní provedení budoucích aut už na řidiče vůbec „nebude zvědavé”. Těm druhým pak, že řídit ještě za určitých okolností může být možné...
Auto bez volantu a pedálů, to je budoucnost. Ovšem, možná s „příplatkovou alternativou”...
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 2 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 3 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 4 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 6 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva