Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový patent Fordu ukazuje, že za volantem aut jednou nebudeme mít co pohledávat
17.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Můžete z toho mít děs, můžete se z toho radovat. Faktem ale je, že čas, kdy v autech budou jezdit jen pasažéři, se blíží. A patent Fordu to potvrzuje.
Autonomní budoucnost na silnicích nejeden člověk chápe jako auto, ve kterém se řízení nejenže nemusíte věnovat, ale ve kterému ho dokonce vůbec nemáte jak ho ovlivnit - kromě zadání cíle do navigace. Tuhle vizi podporují různé ilustrace a mimo jiné prototyp auta Googlu, který se světu ukázal zhruba před třemi lety.
Všechna auta, která dnes zvládají aspoň částečně autonomní jízdu, ovšem volant a pedály mají. Jednak kvůli legislativě a jednak kvůli tomu, že prostě zvládnou jezdit sama třeba jen na dálnici a ve městě je to pořád na vás. Zprávy, které se dozvídáme od Fordu, ovšem naznačují, že se tato automobilka reálně připravuje na budoucnost bez volantu a pedálů. I když zatím tak trochu napůl.
Ford si totiž čerstvě zažádal o patent na odnímatelný volant a pedály v autonomním vozidle. Na ilustracích tak vidíme auto jako dnes, akorát v místech volantu a pedálů nemá nic. Vidíme ale také tentýž vůz s nimi, neboť obojí bude připojitelné. Proč? Jedna „pro vývojové účely”, dozvídáme se od Fordu. A také by mělo být možno ho nainstalovat, když si to zákazník bude přát. Jestli za to bude třeba připlácet, příp. jak vysokou sumu, je zatím brzy odhadovat.
Zjevné na každý pád je, že s řidičem už se do budoucna moc nepočítá. Pokud si tedy někdo výslovně nebude přát auto řídit. Příplatkový volant a pedály (jak bizarně to dnes zní...) by byly umístěny v běžných pozicích, jak naznačují patentové obrázky. A v případě demontáže resp. standardního stavu by se otvory zakryly odpovídajícími kousky plastu podobně, jako je tomu dnes před spolujezdcem.
Řidič by měl tak trochu dva airbagy - jeden standardně ve volantu, druhý by byl kopií toho spolujezdcova a byl by aktivován, když byste volant nechali doma v garáži. Otázka, kterou zbývá zodpovědět, je umístění přístrojového štítu - patentové obrázky nedávají moc náznaků, ale může tu být centrální kaplička jako v některých Renaultech nebo Toyotách, anebo velký head-up displej.
Podle Fordu stále může zůstat fyzické spojení volantu a pedálů s věcmi, které ovládají, tedy s řízením pomocí tyče a s hlavním brzdovým válcem pomocí táhla. Samozřejmě ale může být obojí i elektronické, auto stejně bude muset obojí umět ovládat, má-li být schopno samočinné jízdy.
Ford si nechal patentovat toto zařízení už dříve, americký patentový úřad ho ale mohl zveřejnit až nyní. A je jistě zajímavý - ať už z pohledu těch, kteří se na autonomní budoucnost těší, tak z pohledu těch, které spíše děsí. Jedněm ukazuje, že standardní provedení budoucích aut už na řidiče vůbec „nebude zvědavé”. Těm druhým pak, že řídit ještě za určitých okolností může být možné...
Auto bez volantu a pedálů, to je budoucnost. Ovšem, možná s „příplatkovou alternativou”...
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB