Nový ruský vynález prý jasně překonává techniku z USA, stará rivalita zjevně žije dál

Ačkoli takzvaná studená válka dávno pominula, rivalita Rusů a Američanů zjevně nikoli. Vědci z Krasnojarsku se tak nyní chlubí revolučním, neviditelným systémem ohřevu čelního okna s tím, že je lepší než americký.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový ruský vynález prý jasně překonává techniku z USA, stará rivalita zjevně žije dál

6.9.2019 | Petr Prokopec

Nový ruský vynález prý jasně překonává techniku z USA, stará rivalita zjevně žije dál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ačkoli takzvaná studená válka dávno pominula, rivalita Rusů a Američanů zjevně nikoli. Vědci z Krasnojarsku se tak nyní chlubí revolučním, neviditelným systémem ohřevu čelního okna s tím, že je lepší než americký.

Vzpomínáte ještě na dobu, kdy byl Arnold Schwarzenegger největší hvězdou Hollywoodu? V té době natáčel hlavně akční filmy a mezi nimi i snímek Rudé horko, kde hrál kapitána sovětské policie Ivana Danka, jenž musí uprchlého zločince pronásledovat až do kapitalistické Ameriky. Mezi ním a jeho zámořským kolegou tak dochází na řadu střetů, které Arnie často komentuje slovy, že sovětský produkt je ten lepší.

Tato slova nám připomněla zpráva ruských médií o novém způsobu elektrického ohřevu čelních oken aut, který byla vyvinut Vědeckým centrem v Krasnojarsku. Podle Rusů je nejen lidským okem neviditelná, ale především má být výrazně lepší a levnější než americké produkty. Jak se tedy zdá, na studenou válku někdo zkrátka nedokáže zapomenout.

Pokud ovšem odhlédneme od poměřování Východu se Západem, musíme uznat, že minimálně na základě prvních informací vypadá nový systém zajímavě a lépe neź třeba ten používaný koncernem VW. Rusové totiž užívají tenkou vrstvu ve vodě rozložitelných polymerů, které jsou aplikovány na plastický film. Poté materiál zamíří do speciální komory s horkým vzduchem, kde se plast zdeformuje. Na jeho povrchu se vytvoří buňky jsou oddělené výraznými trhlinami. Velikost buněk lze ovlivnit množstvím polymeru i teplotou sušení.

Podle vedoucího výzkumníka Krasnojarského centra Stanislava Chartova je tato metoda výrazně levnější než litografie, která byla dosud využívána k tvorbě vodivého filmu čelního okna. Výše popsaný krok je však jen prvním v řadě. Dále následuje pobyt v druhé komoře, kde se plastický materiál nanesena vrstva kovu. Ten zaplní jak trhliny, tak buňky samotné. Z nich je kov odstraněn a na filmu zůstanou jen propojené vodivé okruhy o rozměrech 2 x 5 mikronů.

Kovová vrstva má být čtyřikrát tenčí než u dnes běžně používaných technologií. V závěru procesu je zakryta vrstvou uhlíkových nanotrubic, což ji lidskému oku zcela zneviditelní. Rusové dále tvrdí, že ohřev okna je navíc daleko rychlejší než u stávajících systémů, navíc probíhá ještě rovnoměrněji.

Materiál může být navíc obohacen i o tenkou elektrochromatickou vrstvu, která pak následně umožní zatmavení oken a tedy navýšení soukromí uvnitř aut. Nový systém ohřevu navíc nemusí být spojen pouze s moderními vozy, jednoduše jej lze použít i na oknech starších vozů. Zájem by tedy mohl být velký, zvláště v Rusku, kde škrábání oken patří po většinu roku k běžným denním činnostem. Vše samozřejmě bude záviset na ceně, právě ta ale má být další předností.

Kdy by se ovšem tato novinka mohla objevit na trhu, není zatím jasné. Na každý pád to ale v tomto případě skutečně vypadá, že „sovětský” produkt má pro jednou navrch...


Nový ruský vynález prý jasně překonává techniku z USA, stará rivalita zjevně žije dál - 1 - Rusko revolucni ohrev celniho okna 2019 prvni foto 01Nový ruský vynález prý jasně překonává techniku z USA, stará rivalita zjevně žije dál - 2 - Rusko revolucni ohrev celniho okna 2019 prvni foto 02Nový ruský vynález prý jasně překonává techniku z USA, stará rivalita zjevně žije dál - 3 - Rusko revolucni ohrev celniho okna 2019 prvni foto 03
Vědci v Krasnojarsku vyvinuli revoluční systém ohřevu čelního okna, který je lidskému oku neviditelný, je účinnější, levnější a šířeji použitelný než stávající řešení

Zdroj: Drom

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.