Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy

Problémy s parkováním známe i od nás, ještě mnohem větší problém ale představuje v Číně, která se během několika málo let stala největším automobilovým trhem světa. A tak právě tam vznikají nová řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy

6.6.2019 | Petr Prokopec

Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Problémy s parkováním známe i od nás, ještě mnohem větší problém ale představuje v Číně, která se během několika málo let stala největším automobilovým trhem světa. A tak právě tam vznikají nová řešení.

Čína byla během posledních dvou desetiletí nejrychleji rostoucím automobilovým trhem světa. Loni se sice její vzestup na úplný Olymp poněkud zadrhl, neboť prodeje meziročně poklesly o 3 procenta, i tak ovšem bylo v zemi registrováno 28 milionů aut. Tedy výrazně více než ve Spojených státech, které se poněkud krčí na druhém místě žebříčku s „pouhými“ 17 miliony nových vozů. Pro letošek pak analytici sice předvídají další pád, a to o nějakých 5 procent, ovšem i tak bude Čína stále světovou jedničkou. A to sebou nese i jisté problémy.

Mluvit dnes nebudeme ani o nedostačující infrastruktuře, ani s tím spojenými zácpami, ve kterých můžete strávit i desítky hodin. Naši pozornost místo toho zaujal nový typ parkoviště, se kterým přišlo vedení města Chongqing. V něm žije 8,5 milionu lidí, tedy prakticky stejně jako v celé České republice. To sebou samozřejmě nese nemalé nároky na parkování velkého množství aut, které není schopné uspokojit ani samotné centrum metropole, jenž se rozkládá na 5 473 kilometrech čtverečných, tak ani přilehlé okrsky, se kterými Chongqing zabírá plochu neskutečných 82 403 kilometrů čtverečních.

Jak jsme tedy uvedli, město přišlo s novým typem parkoviště, které se zatím nachází jen ve vědeckém a technologickém centru a jenž vzniklo přestavbou původního tradičního. Pod vedením šéfa projektu Yang Zizhonga byla plocha o rozloze 400 metrů čtverečných osazena speciálními platformami, na něž se auto zaparkuje. Poté dojde k jejímu naklonění v úhlu 30 stupňů, což logicky redukuje nároky na uskladnění vozu. Parkoviště tak nyní dokáže uskladnit 40 vozů namísto předchozích 24. Samo o sobě tak sice problémy Číny neřeší, použitá technologie by v tom ale nápomocna být mohla.

Zizhong přitom uvedl, že každá platforma je osazena dvanácti senzory a osmi radary, jenž neustále monitorují vzdálenost od případných překážek. Pokud se přitom nějaká taková objeví, pohyb platformy je automaticky zastaven. Aby toho navíc nebylo málo, lze zařízení osadit i dobíjecím portem pro elektromobily. Ty ovšem musí být indukčními dobíjení uzpůsobené, klasická stanice se na platformu nevejde a navíc by působil problém její náklon.

Ani to ovšem neznamená konečnou pro čínské inovace. Dle Zizhonga bude totiž v budoucnu představen ještě robot, který bude držet stráž u vjezdu na parkoviště, kde od vás převezme klíčky i samotný vůz a parkování i následné přistavení obstará sám. S ohledem na velikost čínského vozového parku zjevně bude v permanenci, pročež bychom se zakrátko ani nedivili, kdyby si tamní motoristé museli i parking dopředu objednávat přes aplikaci.


Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy - 1 - Chongqing novy typ parkoviste 2019 prvni foto 01Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy - 2 - Chongqing novy typ parkoviste 2019 prvni foto 02Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy - 3 - Chongqing novy typ parkoviste 2019 prvni foto 03Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy - 4 - Chongqing novy typ parkoviste 2019 prvni foto 04Nový typ parkoviště zvládá „ustájit” o 70 procent víc aut než konvenční plochy - 5 - Chongqing novy typ parkoviste 2019 prvni foto 05
Čínský Chongqing používá nový typ parkoviště, kde auta parkují na speciálních platformách umožňujících náklon o 30 stupňů. Stejný prostor tak pojme o 70 % aut více

Zdroj: New China

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.