Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon
4.7.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Platí za jednoho z největších výrobců aut na světě, techniku svých budoucích vozů ale nevyvíjí jen na souši. Pomoci s pohonem příštích aut má Toyotě i tato loď. A je to vážně něco.
Nejedna automobilka by ráda využila vodíku jako zdroje energie pro pohon svých příštích automobilů. Na mysli mají hlavně palivové články, neboť přímé spalování vodíku jako takového není příliš praktické. S pomocí palivových článků je možné dopřát elektromobilům praktické využití blízké současným automobilům - prostě během pár minut natankujete a jedete dál. Má to svá úskalí zejména z hlediska celkové efektivity, zejména Toyota ale věří, že tohle je skutečná budoucnost. Nakonec, jen u ní si dnes můžete auto na vodík opravdu koupit.
Své zkušenosti s tímto palivem se rozhodla využít při stavbě něčeho většího, vlastně pořádně velkého. Projektu říká Energy Observer (překladem Energetický pozorovatel) a jde o první loď poháněnou výhradně vodíkem. Měří 30,5 metru na délku a 12,8 metru na šířku, výtlak činí 28 tun. Plavidlo využívá energii větru a Slunce, aby mořskou vodu převedlo na vodík, který poskytne energii na maximální rychlost 8 až 10 uzlů (14,8 až 18,5 km/h).
Energy Observeru primárně dodávají energii tři typy solárních panelů rozkládající se na ploše 130 čtverečných metrů a dvě vertikální osové větrné turbíny (2 x 1 kW). Ty nabíjejí jak lithiovou baterii (106 kWh), tak pohání další zařízení nutná pro provoz. Primární je elektrolyzér, jenž rozkládá vodu a produkuje vodík, který je následně kompresorem stlačen do zásobní nádrže o kapacitě 62 kg. Pokud energie ze Slunce a větru nestačí, vodík je použit na zpětnou výrobu elektřiny v palivovém článku o výkonu 22 kW. Celý energetický systém váží 2 100 kg. V příštím roce pár kil ubude, protože má dojít k zástavbě lehčí baterie.
Samotný pohon lodi zajišťují dva elektromotory, každý o výkonu 41 kW a v případě dobrého větru trakční drak. Loď loni ve Francii zahájila šestiletou misi, při které bude pohon založený na obnovitelných zdrojích důkladně testován. Nyní se snaží dokončit první plavbu okolo zeměkoule na vodíkový pohon. V plánu jsou zastávky ve více než 50 zemích, v současné době okupuje Středomoří, v příštím roce bude směřovat do severní Evropy a má v úmyslu dorazit do Tokia před zahájením letních olympijských her v roce 2020. „Jsme opravdu nadšeni, že je Toyota na palubě pro tuto misi,“ řekl Victorien Erussard, kapitán katamaránu.
Zástupce automobilky k tomu dodal, že projekt demonstruje mnoho praktických využití vodíku, kterých lze dosáhnout. Tokijský guvernér Yoichi Masuzoe v této souvislosti uvedl, že: „Tokijské olympijské hry v roce 1964 jako svůj odkaz zanechaly vysokorychlostní systém Šinkansen. Nadcházející olympijské hry zanechají jako své dědictví vodíkovou společnost.“ Zní to trochu pateticky, ale Japonci se evidentně snaží.
Toyota experimentuje s vodíkem na více frontách. S palivovými články pracuje na pohonu autobusů, nákladních automobilů a dokonce i vysokozdvižných vozíků. Účelem je zapojit do automobilového prostředí obnovitelné zdroje energie touto cestou, zatím je ale jediným hmatatelným výsledkem už zmíněný Mirai.
První vodíková loď na světě dostala název Energy Observer. Experimentální plavidlo pracuje s autonomními prostředky produkujícími vodík přímo na palubě ryze pomocí obnovitelných zdrojů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 22:32 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis