Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Okopírovala Škoda design zádi nové Scaly u konkurence z Itálie? Skoro to tak vypadá
14.4.2019 | Petr Prokopec
Škoda se tváří, že design nového modelu Scala je ohromně svébytný, když se ale zezadu budete blížit k Fiatu Tipo, stěží české automobilce tato slova uvěříte, je téměř totožný.
Když jsme před několika málo dny s kolegou jeli po jedné české okresce, na chvíli jsme byli zaskočeni. Vozem, ke kterému jsme se blížili, se zdála být nová Škoda Scala, což bylo docela překvapivé. Jakkoliv je totiž nový český hatchback již od ledna v předprodeji, do showroomů zamíří až na konci tohoto měsíce. A první zákazníci si je budou moci převzít na počátku května. Chvíli jsme si říkali, že půjde o jeden z testovacích vozů automobilky, jak se ale za chvíli ukázalo, o Škodu nešlo.
Abychom přitom nechodili kolem horké kaše, rovnou zmíníme, že ono zmatení měly na svědomí zadní partie Fiatu Tipo zbavené označení modelu i značky. Italský hatchback totiž rovněž dostal do vínku zalomená koncová světla, stejně jako výrazný předěl mezi nimi. Navíc se chlubí i zkosenou spodní částí víka zavazadelníku či mlhovkami zasazenými do nárazníku. A jelikož na autě nebylo logo, které u Scaly nepoužívá ani Škoda, neexistovalo pomalu vodítko, jenž by Itala mohlo při pohledu zdálky odlišit.
V tu chvíli nás ovšem napadla myšlenka, zda Škoda od Fiatu opisovala, pročež jsme se rozhodli uvrhnout Tipo a „skálu“ do prvního vizuálního srovnání. Přeci jen jde o vozy, které cílí na prakticky stejného zákazníka - ačkoliv obě automobilky by nám nejspíše řekly, že každé auto je natolik jedinečné, že nemá konkurenci. Realita je však trochu jiná, což dokazují i proporce. Ital má totiž na délku 4 368 milimetrů a disponuje rozvorem 2 638 mm, zatímco českému zástupci naměříme 4 362 mm, respektive 2 650 mm.
Oba vozy jsou si blízké také po stránce motorické, byť Tipo startuje s atmosférickou jedna-čtyřkou a Scala s přeplňovaným litrovým tříválcem. Výkon 95 koní je však již shodný na obou stranách, stejně jako v obou případech objemy pohonných jednotek končí na 1,6 litrech. V případě Škody ale pod pravou nohu dostanete až 150 koní, zatímco výkon Fiatu končí o třicet koní níže. Na druhou stranu, Tipo je jako starší zástupce segmentu k mání od 311 900 Kč, zatímco Scala odstartuje na 369 900 Kč.
Vraťme se ale zpět k designu, který je při pohledu zezadu opravdu matoucí a těžko budeme designérům Škody věřit, že k téměř totožnému výsledku došli náhodou a nenechali se Italy alespoň inspirovat. Ve zbylých partiích jde ale o jiné vozy a na přídi jsou shodné leda náznaky. Třeba maska chladiče sice získala pomalu tytéž tvary, ovšem Škoda užívá příčné lamely a Fiat podélné elementy. Jeho světla pak více odpovídají době vzniku, zatímco Scala jde moderní cestou ostrých hran a úzkých lamp.
Stejné je to v interiéru, kde Škoda již preferuje co nejmenší počet fyzických tlačítek a většinu ovládání soustředí na dotykový displej. Tipo však dostalo tlačítek daleko více, a jakkoliv disponuje rovněž volně stojícím displejem, se kterým mladoboleslavská automobilka vytasila teprve loni, svůj věk zkrátka již zakrýt nedokáže. Navíc je tu řada prvků, které vám připomenou spíše Fiat 500, a to nikoliv zábavným způsobem. Spíše budete o italském vozu přemýšlet jako o mnohem levnějším, než ve skutečnosti je.
Škoda oproti tomu působí uvnitř hodnotněji a více se blíží prémiovému segmentu. Díky delšímu rozvoru a chytré práci s ním je rovněž prostornější a disponuje také větším zavazadelníkem. Zda jí ale dáte přednost před Fiatem, necháme čistě na vás. Přeci jen rozdíl v ceně není malý, navíc Itala můžete mít ihned, a to s atmosférickou jednotkou, na kterou Scala nemá a nebude mít odpověď.
Fiat Tipo připomíná Škodu Scala hlavně v zadních partiích. Ve zbytku jsou již oba vozy osobitější, Ital navíc již působí vedle moderního Čecha poněkud zastarale
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 3 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 6 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda