Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně

Éra úspěšného působení škodovky v Číně je minulostí už dávno, nyní se hovoří o tom, že zemi opustí zcela. Hlavním důvodem jen její nekonkurenceschopnost, domácí výrobci nabízí zajímavá auta za cenu pár výbavových prvků Škody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně

15.12.2022 | Petr Miler

Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně

/

Foto: SAIC-GM-Wuling Automobile

Éra úspěšného působení škodovky v Číně je minulostí už dávno, nyní se hovoří o tom, že zemi opustí zcela. Hlavním důvodem jen její nekonkurenceschopnost, domácí výrobci nabízí zajímavá auta za cenu pár výbavových prvků Škody.

I když čínský trh s auty po propadu v roce 2020 zamířil loni o 3,8 % nahoru, mnohé zahraniční značky se musely smířit s úpadkem. V České republice to víme dobře, Škoda loni za velkou zdí přišla skoro o 59 % kupců, a to klesala z docela nízkých předloňských čísel. Stala se tak jednou z nejhůře s vedoucích velkých značek, pro kterou byl jen o pár let dříve trh v Číně tím vůbec největším na světě, kde prodávala i přes 300 tisíc aut za rok.

Zázrak letos nepřišel a automobilka se po mizerném listopadu (meziměsíčně -23 %, meziročně -74,36 %) může pochlubit ještě horšími čísly za celý rok (už jen 39 567 prodaných aut). Není tedy divu, že - ač ještě živě pamatujeme chvíle, kdy na nás lidé ze škodovky byli velmi zlí za články o čínském úpadku značky, který zcela popírali - se nový šéf značky nechal před pár dny slyšet, že automobilka Čínu opustí buď zcela, nebo skončí s tamní výrobou aut. Tomu se říká rychlý pád.

Lidé mají tendenci spřádat různé konspirační teorie, proč to tak skončilo, fakta ale hovoří jasně - hlavním důvodem úpadku Škody je rostoucí konkurenceschopnost čínských značek, které nabízí stále atraktivnější auta, na rozdíl od svých soupeřů za ně ale nechtějí stále více peněz. A v extrému jsou schopni nabídnout třeba i vůz na fotkách níže.

Jde o model značky Baojun nazvaný prostě 510. Nejde o novinku jako takovou, ve své druhé generaci se prodává už od roku 2018, loni ale prošel modernizací a přesto zlevnil. Nabídka navíc byla rozšířena o variantu s automatickou převodovkou a vzhledem k tomu, co vše nabízí, se prodává za opravdu extrémně nízké ceny. Oním automatem je nyní převodovka CVT, která nabízí 8 virtuálních převodových stupňů. Volit je lze i ručně, kdy podle firmy mohou řidiči „zažít sportovní výkony“. Nejsme si jisti, jak v tomto ohledu brát konsorcium SAIC-GM-Wuling vážně, neboť automat lze stejně jako klasický manuál spojit jen s 1,5litrovým motorem bez turba. Jeho výkon 100 koní asi velké sportovní výkony nezajistí, více o dynamice ale firma nezveřejnila.

Auto si ponechává už pár let známý vzhled, v interiéru ale mělo dojít na přidání zvukové izolace, pročež má kabina působit útulněji a komfortněji. O to se stará i možnost volby koženého čalounění, jímž lze potáhnout i palubní desku. Zajímavá je pak ostatně veškerá výbava, do které už ve standardu spadá rozměrné panoramatické okno, automatická klimatizace, tempomat, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka či osmipalcový centrální displej, který je spojen s multimediálním systémem a zpětnou kamerou. Kromě toho nabízí také konektivitu s mobilními telefony.

Není to velké auto, při délce 4 220 mm, šířce 1 740 mm, výšce 1 615 mm a rozvoru 2 550 mm se jedná o konkurenta Škody Kamiq, stojí ale tak málo, že je těžké tomu vůbec uvěřit. Ceny tohoto SUV začínají na 53 800 CNY při volbě manuální převodovky a 59 800 CNY při volbě automatu. To je asi 176 resp. 196 tisíc Kč, až nepochopitelné sumy pro člověka žijícího v místech, kde i nejlevnější Škoda Fabia se základní výbavou Active a motorem 1,0 MPI přijde na 350 tisíc. Však i absolutně vrcholná verze Bojunu a s veškerou dostupnou výbavou přijde na 73 800 CNY, to je jen něco málo přes 240 tisíc korun.

Tušíme, že takovému autu by tu dnes neřekl „ne” ani leckdo z těch, kteří dosud nad čínskými auty ohrnovali nos. A nad podobnými nabídkami rozhodně neohrnují nos Číňané, kteří jim stále více dávají přednost před srovnatelnými Volkswageny a dalšími auty zahraničních značek. Baojun je jednou z menších čínských značek, přesto model 510 letos prodejně roste o víc jak 700 % v době, kdy si Škoda pomalu balí fidlátka. Diví se někdo? A bude se někdo divit, když si podobná auta začnou získávat i srdce Evropanů?


Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 1 - Baojun 510 2022 ceny 01Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 2 - Baojun 510 2022 ceny 02Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 3 - Baojun 510 2022 ceny 03Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 4 - Baojun 510 2022 ceny 04Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 5 - Baojun 510 2022 ceny 05Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 6 - Baojun 510 2022 ceny 06Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 7 - Baojun 510 2022 ceny 07Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 8 - Baojun 510 2022 ceny 08Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 9 - Baojun 510 2022 ceny 09Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 10 - Baojun 510 2022 ceny 10Kolapsu Škody v Číně se nelze divit, podívejte se, co dnes Číňané prodávají za 176 tisíc. Odbyt roste 7násobně - 11 - Baojun 510 2022 ceny 11
Baojun 510 je jedním z vrcholů toho, co jsou dnes Číňané schopni nabídnout v poměru výkonu a ceny. Moderně vyhlížející, kompaktní SUV velikosti Kamiqu se slušnou výbavou za 176 tisíc, to zní z pohledu Evropana skoro jako vtip. Zejména pro Škodu je to ale smutná realita. Foto: SAIC-GM-Wuling Automobile

Zdroje: SAIC-GM-Wuling Automobile, CAAM

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše