PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá

(+ video) Sen o létajícím autě čerstvě zhmotnila americká Terrafugia. O něco podobného se ale podle nás nás úspěšněji pokusil i holandský PAL-V.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá

9.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Sen o létajícím autě čerstvě zhmotnila americká Terrafugia. O něco podobného se ale podle nás nás úspěšněji pokusil i holandský PAL-V.

Americký projekt létajícího automobilu pod jménem Terrafugia Transition jsme si představili včera. Hned jsme ale konstatovali, že jde spíše o letadlo na silnici a to není tak kouzelný koncept jako třeba svého času Fantomasovo „udělátko”. Tak se teď pojďme podívat na konkurenční, poněkud elegantněji vypadající a také více automobilový evropský projekt - nizozemský PAL-V One.

Pokud si ještě vzpomenete na v zatáčkách naklápěcí tříkolku Carver One, tak toto je její potomek. Původní producent (rovněž z Holandska) sice zkrachoval, ale kompletní know-how přebrala společnost Carver Technologies, které se stala partnerem PAL-V Europe při vývoji stejně pojmenovaného létajícího vozu.

Na rozdíl od americké Terrafugie se nejedná o stroj využívající k letu vztlak klasického pevného křídla, ale do vzduchu se dostane pomocí rotujících listů jako vrtulník, který je tlačený vpřed dvoulistou vrtulí.

Abyste se s PAL-V mohli pohybovat ve vzduchu, postačí průkaz na ultralight. One má létat do výšek maximálně 1 200 metrů. Jak rychle? Pokud jde o přípravu na vzlet a transformaci ve vrtulník, tak včetně nezbytných předletových kontrol to trvá asi deset minut. Rychlost samotná činí 180 km/h a podle PAL-V dokáže One vyvinout identické tempo rovněž na silnici.

Nevíme sice, jaký motor se o to postará, ale jeho výkon a podrobnosti o dynamice firma prozradila. Tříkolka One se s pomocí 231 koní dostane na stovku za osm vteřin a v průměru jezdí za 8,3 l/100 km. Dojezd přitom činí velmi zajímavých 1 200 km, což znamená, že za kabinou pro dvoučlennou posádku bude někde ukryta 100litrová nádrž.

Při startu potřebujete dráhu dlouhou 165 metrů a při přistávání stačí jen 30 metrů zpevněného povrchu. Minimální rychlost pohybu ve vzduchu činí 50 km/h. Spotřeba za letu je 36 litrů za hodinu a podle povětrnostních podmínek se akční rádius pohybuje od 350 do 500 kilometrů.

PAL-V uvádí hmotnost pouze 680 kg a maximální vzletová činí 910 kg. One je v silniční konfiguraci dlouhý rovné čtyři metry, šířka a výška činí identických 1,6 metru.

Cena nizozemského létajícího vozu je prozatím neznámá a to z docela prozaického důvodu - One jen nedávno (úspěšně) absolvoval letové zkoušky a na rozdíl od svého amerického konkurenta je považován za vývojový prototyp. PAL-V a především pak majitel firmy Robert Dingemanse momentálně láka investory, kteří by pomohli dotáhnout tento projekt do sériové výroby.


PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 1 - Pal-V One 01PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 2 - Pal-V One 02PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 3 - Pal-V One 03PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 4 - Pal-V One 04PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 5 - Pal-V One 05PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 6 - Pal-V One 07PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 7 - Pal-V One 08PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 8 - Pal-V One 09PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 9 - Pal-V One 10PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 10 - Pal-V One 11PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 11 - Pal-V One 12PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 12 - Pal-V One 13PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 13 - Pal-V One 14PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 14 - Pal-V One 15PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 15 - Pal-V One 16PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 16 - Pal-V One 17PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 17 - Pal-V One 18PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 18 - Pal-V One 19PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 19 - Pal-V One 20PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 20 - Pal-V One 21PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 21 - Pal-V One 22PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 22 - Pal-V One 23PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 23 - Pal-V One 24PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 24 - Pal-V One 25PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 25 - Pal-V One 26PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 26 - Pal-V One 27PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 27 - Pal-V One 28PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 28 - Pal-V One 29PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 29 - Pal-V One 30PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 30 - Pal-V One 31PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 31 - Pal-V One 32PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 32 - Pal-V One 33PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 33 - Pal-V One 34PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 34 - Pal-V One 35PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 35 - Pal-V One 36PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 36 - Pal-V One 37PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 37 - Pal-V One 38PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 38 - Pal-V One 39PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 39 - Pal-V One 40PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 40 - Pal-V One 41PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 41 - Pal-V One 42PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 42 - Pal-V One 43PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 43 - Pal-V One 44PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 44 - Pal-V One 45PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 45 - Pal-V One 46PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 46 - Pal-V One 47PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 47 - Pal-V One 48PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 48 - Pal-V One 49PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 49 - Pal-V One 50PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 50 - Pal-V One 51PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 51 - Pal-V One 52PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 52 - Pal-V One 53PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 53 - Pal-V One 54PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 54 - Pal-V One 55PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 55 - Pal-V One 56PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 56 - Pal-V One 57PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 57 - Pal-V One 58PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 58 - Pal-V One 59PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 59 - Pal-V One 60PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 60 - Pal-V One 61PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 61 - Pal-V One 62PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 62 - Pal-V One 63PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 63 - Pal-V One 64PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 64 - Pal-V One 65PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 65 - Pal-V One 66PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 66 - Pal-V One 67PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 67 - Pal-V One 68PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 68 - Pal-V One 69PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 69 - Pal-V One 70PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 70 - Pal-V One 71PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 71 - Pal-V One 72PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 72 - Pal-V One 73PAL-V One: na dostřel ideálnímu autu, co létá - 73 - Pal-V One 74
Americká firma vsadila na pojízdné letadlo, Holanďané na vrtulníkovou tříkolku

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.