Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní
15.2.2019 | Petr Prokopec
Fanoušky úžasné motorové techniky v posledních letech automobilky příliš nelaskají, nový řadový šestiválec Jaguaru Land Roveru s mild-hybridní technikou je ale zajímavý až běda. Má pomoci automobilce z prekérní situace.
Po několik uplynulých let vykazovaly britské automobilky Jaguar a Land Rover stále vyšší prodeje i výborné ekonomické výsledky. Nicméně někdy skutečně platí, že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. V případě obou značek bylo oním mezním termínem poslední čtvrtletí loňského roku, během kterého se sešlo hned několik negativních faktorů. Tím zásadním byl propad prodejů v Číně o 47 procent. Zcela zastíněn tak byl jakýkoliv růst v Severní Americe i Evropě. Navíc na starém kontinentu padá poptávka pro dieselech, jež jsou pro Brity naprosto stěžejní, hrozbou je i samotný Brexit.
Vystoupení Velké Británie z Evropské unie se obě automobilky ostatně bojí více než čert kříže, neboť pokud prý nebude Brexit proveden správně, budou tratit každý rok 1,2 miliardy liber (cca 35,33 mld. Kč). To rozhodně není zanedbatelná částka, spojena by navíc byla pouze s Brexitem. Další výše zmíněné nesnáze by pak značce mohly přivodit finanční pohromu, nereálný dokonce není ani bankrot. Analytik Robin Zhu z hongkongské pobočky společnosti Bernstein uvedl, že v případě britských automobilek „je třeba konat nebo zemřít“.
Jsou ale taková slova na místě jen kvůli obavám z Brexitu a posledních finančních výsledků? Bohužel ano, kvartální ztráta Jaguaru a Land Roveru byla totiž opravdu ohromná a dosáhla 3,4 miliardy liber (100,1 mld. Kč). Prozatím jediné štěstí mají v tom, že je v nich zakomponováno i odepsání kapitalizovaných investic obou značek ve výši 3,1 miliardy liber (91,3 mld. Kč), nicméně to svědčí jen o nereálnosti výsledků z minulých let a je tedy třeba začít bít na poplach.
Alarm spustil hlavně v Indii, neboť mateřská firma Tata Motors hlavně kvůli nelichotivým výsledkům svých britských automobilek vykázala nejvyšší kvartální ztrátu v historii indických firem, a to 2,9 miliardy liber (85,4 mld. Kč). Jak je patrné, Indové tentokráte museli na Brity doplácet, což ihned rozdmýchalo diskuze ohledně zahraničních akvizic. A je pak vlastně jen otázkou, zda Jaguar a Land Rover náhodou nebudou hozeny přes palubu, zvláště co se akcie Tata Motors propadly o 30 procent.
Zmíněný analytik Robin Zhu říká, že automobilkám by prospěl hlavně příchod lepších manažerů, než jaké zaměstnává nyní. Stejně jako je třeba vylepšit firemní portfolio, které v poslední době Tatě moc radosti nedělá. Je sice košaté, ze třinácti nabízených modelů obou značek jsou ale ziskové jen čtyři, mimo jiné Range Rover Sport. A právě ten se aktuálně dočkal rozšíření nabídky o zajímavou novou pohonnou jednotku.
Zda zaujme, či nikoliv, je ve hvězdách, karty má ale s ohledem na současné nálady ve společnosti rozdané opravdu dobře. Model Range Rover Sport HST totiž ve svých útrobách jako první skrývá zbrusu nové mild-hybridní ústrojí, jehož srdcem je opět nový řadový třílitrový šestiválec nahrazující v celé nabídce Jaguaru a Land Roveru dosluhující V6. Doprovázen bude elektrickým kompresorem a dvoukomorovým turbem, čekat tak máme 360 koní a 495 Nm, respektive 400 koní a 550 Nm.
Elektrický kompresor zvládá až 120 tisíc otáček, jichž dosáhne během pouhé půlsekundy. Snadno tak eliminuje prodlevu tradičních turbodmychadel. Vyjma toho pohonná jednotka dostala do vínku ještě variabilní zdvih ventilů, stejně jako systém start-stop a elektromotor. Aby toho pak nebylo málo, dorazila i 48voltová baterie, ve které je skladována energie z regenerativního brzdění. Ta je pak využívána zejména při akceleraci, kdy by jinak spalovací motor dostával největší zápřah a vyžadoval by tak vyšší přísun paliva.
Mild-hybridní SUV prozatím počítá s vyšším výkonem, jenž mu dopomůže ke zrychlení z klidu na stovku za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlosti 225 km/h. Spotřeba pak má činit 9,3 l/100 km, což představuje 12procentní pokles vůči srovnatelnému provedení poháněnému předchozím šestiválcem. Vůči němu navíc poklesla i produkce pevných částic, a to o významných 75 procent. Stejnou cestou, tedy nabídkou alespoň jedné elektrifikované varianty, se nejpozději od příštího roku vydají všechny jeho modelové řady.
Kromě nového hnacího ústrojí se provedení HST pochlubí ještě řadou unikátních designových prvků, mezi něž patří karbonové dekory na čelní masce, kapotě, bocích či víku zavazadelníku. Společnost jim budou dělat dva unikátní designy litých kol, jež si zákazníci budou moci vybrat v pěti barevných kombinacích. Uvnitř se pro změnu objeví sportovní sedadla stavitelná v 16 směrech či znaky HST. Britové přitom za vše zaplatí minimálně 81 250 GBP (2 391 950 Kč).
Range Rover Sport HST nejspíše problémy britské automobilky asi nespasí, jeho motor je ale velmi zajímavý
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před hodinou - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 4 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva