Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Podívejte se do nejnovějšího armádního speciálu Turků, je překvapivě moderní
25.4.2019 | Mirek Mazal
Turecká armáda nemá nejlepší pověst už historicky a ani země jako taková neplatí za nejvyspělejší. Přesto tamní armádní Škorpion kráčí na čele vývoje.
Turecká průmyslová společnost Otokar za branami průmyslového areálu ve městě Sakarya vyvinula lehké obrněného SUV zvaného Akrep II. Armádní stroj má dvě poháněné nápravy 4x4 a jeho charakteristickým rysem je použití akumulátorů a elektrického pohonu.
Bojový elektromobil má stále status prototypu, ale v budoucnu by měl pokročit do sériové výroby. Plány Otokaru počítají s nahrazením hned dvou modelů zastaralých tureckých obrněnců najednou, novinka by mohla ve službě vystřídat starší Akrep založený na Land Roveru Defender a těžší transportér Cobra z roku 1997. „Vozidlo kombinuje výhody větší ovladatelnosti a nižšího akustického a tepelného podpisu, než mají tradiční obrněná vozidla,“ uvedl při premiéře Serdar Gorguc v pozici generálního ředitele firmy Otokar.
Akrep II (česky Škorpion II) má velmi neobvyklý futuristický design. Prvně zaujmou obrovská kola a nízká silueta. Počítá se s ochranou proti nastraženým minám, různé bojové moduly mají své místo na střeše kabiny. Ukázkový stroj je například vybaven útočným zařízením Bozok s automatickým kanónem ráže 25 mm a kulometem ráže 7,62 mm.
Nejzajímavější je ale pohled do interiéru se sedadlem řidiče umístěným uprostřed a dalším členem posádky sedícím těsně za ním. Kokpit je napěchovaný elektronikou, která krom bojových systémů pracuje výstupem řady kamer snímající všechny myslitelné prostory okolo vozu. Místo je to pochopitelně strohé, nejsme v žádném luxusním autě, ale technicky vyspělé.
Podrobnější specifikace vojenského elektromobilu dosud nebyly zveřejněny. Je znám asi nejzajímavější fakt o motoru na elektrický proud z velkých baterií. Elektromotory jsou umístěny na každém kole. Dojezd po kompletním nabití je odhadovaný na 250 kilometrů dálničního přesunu. Doplnění energie na 20 % by mělo proběhnout do 20 minut. Podle vedení značky by měla také vzniknout hybridní varianta s dieselovým generátorem. Dodávky prvních maskovaných transportérů budou zahájeny pravděpodobně v roce 2020.
Výrobce působí na trhu už od roku 1963, do výzkumu a vývoje padla za posledních deset let 1 miliarda tureckých lir (3,9 miliardy Kč). Vozy tureckého původu nejsou zamýšleny jen pro tamní armádu, už dnes ostatně slouží v 32 zemích světa a vedle obrněných vozidel automobilka vyrábí také civilní autobusy. Podnik je součástí diverzifikovaného holdingu Koç, který je napojen na americký Ford. „Akrep II je první krok Turecka do oblasti elektrických, hybridních a autonomních vojenských vozidel,“ dodal při představení Serdar Gorguc.
Tisková konference se nesla hlavně v duchu výhod alternativního pohonu. Svoji roli hraje jednodušší konstrukce, méně součástek, snadnější nároky na mazivo, nenápadný chod motoru, okamžitý nástup dostupné energie anebo nižší tepelná stopa. Druhá strana mince zatím skrývá nevyřešené otázky dobíjení na bojišti, ochrany baterií v boji či prodejní cenu bojeschopného modelu.
Ředitel firmy Otokar představil turecký armádní automobil jezdící na elektřinu. Je překvapivě moderní, nad jeho praktickou použitelností se ale vznáší otazníky
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda