Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Podívejte se, jak teď Ford testuje odolnost sedadel svých aut. Mají vydržet 10 let nová
9.1.2019 | Petr Prokopec
Při vývoji aut nemůžete čekat, až jejich výdrž ověří zub času. Zátěž, které musí roky odolávat odolat, je tak nezbytné nasimulovat během zlomku času. Takto na to jde Ford v případě sedadel.
Pot a jeho odér nejspíše nikdo z nás nechová ve velké lásce. Nicméně kdybychom se nepotili, dlouho bychom nepřežili. Pot slouží ke zvlhčování i ochraně povrchu těla, navyšuje obranné schopnosti kůže a zároveň slouží k odvádění nežádoucích a škodlivých látek. Řízen je nervovou soustavou a hormonálním systémem, díky čemuž k pocení není potřeba jen velké horko či nadměrná zátěž, ale třeba i stres či silná emoce.
Dle vědců přitom průměrný člověk i v klidovém stavu vyprodukuje až jeden litr potu denně. To ovšem nic není proti momentům, kdy se věnuje třeba cvičení - v té chvíli množství vypocených tekutin roste až na 1,4 litru za hodinu. Proč o tom ale hovoříme? Nikoliv proto, abychom vás již dopředu připravovali na krušné chvilky v městské hromadné dopravě, ale spíše s ohledem na téma nám velmi blízké. S potem se totiž nemusí vyrovnat jen váš čich a tričko nebo košile, ale také sedadlo automobilu.
Lze samozřejmě namítnout, že dnes již není neobvyklé nejen vyhřívání sedadel, ale také jejich chlazení, jenž daný problém do jisté míry eliminuje. Nicméně i tak je třeba počítat s tím, že čalounění se postupně začne opotřebovávat. A pokud není kožené, ale pouze látkové, mohou na něm právě vlivem potu vzniknout i nevzhledné skvrny. Je pak více než logické, že takový interiér nebude zrovna pohostinným místem.
Momentálně a snad ani nikdy v budoucnu nebude existovat rozumný způsob, jak tomuto stavu zabránit. Jinak však lze následky pocení pouze redukovat, a to třeba speciálními potahy sedadel. Cokoli podobného ale beztak bude nutné pravidelně čistit, jinak jste se v podstatě jen schovali před deštěm pod okap.
Problémem pocení však nejsou jen ony skvrny či zápach, soustavný přísun vlhkosti se totiž podílí i na konstantním poškozování sedadel, které je též nežádoucí. Aby jej Ford minimalizoval, přišel se speciálním zařízením, kterému říká „Robozadek“. Jeho princip vychází z již existujících simulací, které jsou zaměřeny na nastupování a vystupování cestujících. Právě přehazování noh přes hrany sedadel totiž vede k největšímu poničení.
Modrý ovál tento způsob testování kvality sedadel dotáhl až do nejzazšího konce, automatické robotické zařízení Kukla totiž osadil polštářem, do kterého bylo napuštěno 450 mililitrů vody a jenž byl zahřát na 36 stupňů Celsia. „Robozadek“ pak následně během pouhých tří dnů usedne do sedadla 7 500krát, čímž je simulována dekáda používání. Dle standardů Fordu sedadlo i poté musí vypadat jako nové.
Toto zařízení samozřejmě následky pocení v autě samo o sobě neřeší, vývojářům ale nejlépe ukáže problémy, které se během pozdějšího používání mohou vyskytnout a které by měli vyřešit. Automobilka sedadla otestovaná „Robozadkem“ poprvé představila v nové generaci Fiesty a nyní by jimi měla osadit všechna nová auta přicházející na Starý kontinent. Nakolik to ale spraví její pošramocenou pověst, není jisté.
Člověk v klidovém režimu vyprodukuje litr potu denně, při cvičení se však tato míra zvyušuje na 1,4 litru za hodinu. Aby měl přitom Ford jistotu, že se s takovým náporem vypořádají sedačky, používá k jejich testování speciální „Robozadek“
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva