Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster

Vyrobit skvělé auto za miliony korun je v podstatě jednoduché, vyrobit schopný vůz za pár set tisíc, to je výzva. Zvláště má-li to být off-road do divočiny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster

22.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vyrobit skvělé auto za miliony korun je v podstatě jednoduché, vyrobit schopný vůz za pár set tisíc, to je výzva. Zvláště má-li to být off-road do divočiny.

Auta nabízí stále více muziky za stále méně peněz, na to už jsme si zvykli. Cenové relace v jednotlivých třídách se v podstatě nemění, v našich podmínkách navíc může peníze potřebné na nové auto vydat stále více lidí. Však vzpomeňme, kolik u nás stála auta v roce 1993 a kolik to tehdy bylo peněz.

Automobilky se tak snaží dostat od zákazníků více s pomocí nových technologií a výbav. Předhání se, kdo nabídne výkonnější motor, lepší podvozek, kvalitnější audiaparaturu nebo schopnější palubní systém. Za to všechno se dá připlácet, v tomto „šílenství” ale některé firmy snadno zapomenou na to, že části zákazníků stačí docela obyčejné auto, které ho na palubě nepřivítá milými slovy, nenastaví navigaci na nejčastější destinaci v ten den a ze středové konzole nevystřelí dvě láhve chlazeného šampaňského.

Jen díky tomu se mohlo stát, že na trhu vznikla mezera, kterou v posledních letech úspěšně zalepuje Dacia. Zpočátku podceňovaný rumunský výrobce pod ochranou Renaultu vytrvale malými krůčky vylepšoval své modely, až v roce 2010 představil Dacii Duster. Hřebík byl trefen na hlavičku, Duster se stal globálním úspěchem a po čtyřech letech výroby byl vyroben milióntý exemplář. Za sedm let se prodalo již přes 2 miliony kusů a renomé podřadného Renaultu začalo upadat. Na obrovský úspěch druhého pokolení se pokusí navázat nedávno uvedená třetí generace.

Dacia zacílila na obecenstvo, které chce nejlepší poměr užitné hodnoty a obětovaných peněz. Méně nároční zákazníci ocení jednoduché auto, které jim poslouží na obyčejné cestování bez nutnosti rozměrných displejů či několikavrstvých laků. Není to úplně nejlevnější auto s pohonem 4x4 na českém trhu, nejlevnější vůz, který lze nazvat off-roadem (Lada Niva u nás momentálně není oficiálně nabízena), ale ano. Člověk by si nemyslel, níže už se s cenou dostat nejde, jenže jde, akorát ne u nás.

Na druhé straně světa, kde by to mnozí ani nepředpokládali, bylo představeno nové nejlevnější auto do terénu. Mobius Motors z Keni uvedl svůj druhý model SUV, který je speciálně navržen tak, aby se vypořádal s drsnými prostředím za co nejnižší cenu. Nová generace robustního modelu Mobius 2 je založena na žebřinové konstrukci s ocelovým prostorovým rámem. V přední části jsou použity dvojité lichoběžníkové závěsy kol, zatímco na zadní straně konstruktéři použili tuhou nápravu a přidali listové pružiny, což vytváří odolnou konstrukci pro přepravu lidí a zboží na dlouhé vzdálenosti po nezpevněném terénu.

Pohon je zajištěn benzinovým motorem o objemu 1,8 litru, který činí výkon 98 kW (138 koní) a je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Je zajímavé, že vůz nemá hnaná všechna, ale jen zadní kola, ovšem příklady třeba i z rallye Dakar ukazují, že toto řešení může se správným rozložením hmotnosti a správnými pneumatikami fungovat i v těžkém terénu. Což se o vozech s pohonem přední osy říci nedá.

Uvnitř se vše podrobilo praktičnosti. Jednoduché linky a jen základní výbava s tím, že společnost nabízí osmipalcový displej s informačním systémem a Mirrorlinkem, a také klimatizaci jako možnost volby, nic víc není. A nejlevnější modely mají pouze dvě sedadla.

Klíčovou atrakcí v případě Mobiusu II je ovšem cena, která startuje na 1,3 milionu keňských šilinků, tedy asi na 273 000 Kč. Duster může přijít i na méně, pokud ale budeme za off-road považovat až verzi s pohonem 4x4, jsme na ceně o 70 tisíc Kč vyšší. V případě Mobiusu (i když se to nezdá), dostanete podobně velké auto (4,2 metru na délku vs. 4,3 u Dusteru), akorát s o něco lepším motorem a s ohledem na keňské podmínky snad i větší připraveností na nepohodu.

Společnost již přijímá objednávky, první dodávky se očekávají na začátku příštího roku. Pochopitelně, nabídka se zatím týká jen afrických zemí, pokud ale Mobius bude se svou nabídkou úspěšný, dočkat se můžeme kde čeho. Dacia Duster se původně v Německu také prodávat neměla...


Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 1 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 01Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 2 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 02Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 3 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 03Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 4 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 04Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 5 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 05Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 6 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 06Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 7 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 07Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 8 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 08Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 9 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 09Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 10 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 10Podívejte se na nový nejlevnější off-road světa. Stojí ještě méně než Dacia Duster - 11 - Mobius 2 2018 predstaveni prvni 11
Mobius 2 si na nic nehraje. Strohé vnější i vnitřní tvary, žádné komplikované technologie a nízká cena jsou jeho doménou

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.