Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu
30.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na první pohled překvapivá novinka staví na dlouholeté tradici. Porsche totiž mimo asfalt poslalo již tři verze svého kultovního modelu.
V německých médiích se v poslední době vyrojila řada zpráv o chystané off-roadové verzi Porsche 911, která by měla mít premiéru v dubnu na autosalonu v Pekingu. Podle všeho by mělo jít o model 911 Safari, který má odkazovat na rallyový speciál 911 SC Safari z roku 1978. Sériová výroba sice ještě nebyla potvrzena, podle všeho by k ní však mělo dojít někdy v roce 2016. Cílovými trhy pak budou zejména země s horšími komunikacemi, mezi něž patří Jižní Amerika, Rusko, Čína a Střední východ.
Při pohledu na české tankodromy by se dozajista upravené Porsche neztratilo ani u nás, i když v tomto směru je nutné zmínit, že německá automobilka to s jízdou v terénu myslí vážnějí než řada výrobců, kteří se pouze chtějí svézt na vlně současných trendů. Novinka by proto mělo dostat nejen pohon všech kol, který bude vycházet z modelu Carrera 4/4S, ale zároveň také ochranné pláty na podvozku, zvýšenou světlou výšku a pořádné terénní obutí.
Nebude to přitom poprvé, co značka ze Zuffenhausenu hodlá vyslat svůj kultovní model mimo zpevněný asfalt. To ostatně potvrzuje výše uvedená zmínka o modelu SC Safari, mnohem známější bylo ovšem Porsche 959, které dokonce zvítězilo v náročném podniku Rally Paris-Dakar. Stalo se tak přitom v roce 1986, pouhých čtyřiadvacet měsíců poté, co zlaté vavříny ve stejném závodě získal model 953. Tedy terénní čtyřkolka, z níž byl mnohem slavnější příbuzný vyvinut.
Těmito třemi vozy výlet Porsche 911 do terénu víceméně skončil, i když na konci 80. let značka vyvinula další úsilí. To prezentoval koncept Panamericana, za kterým stál designér Harm Lagaay a technický ředitel Dr. Ulrich Bez (současný šéf Aston Martinu). Ti vůz představili ve Frankfurtu v roce 1989, přičemž doufali v omezenou sérii, jež by do výroby mohla zamířit o nějaká tři léta později. Ekonomická situace značky však byla proti nim.
Právě na počátku 90. let minulého století se německá automobilka ocitla na pokraji bankrotu, který jí vývoj okrajových modelů vyloženě zakazoval, a to přesto, že tu byla poptávka i pozitivní reakce na koncept. Náklady na vývoj by navíc byly poníženy o komponenty, jež světu představilo právě Porsche 959. Přesto však nakonec sériový model nevznikl, místo toho Panamericana vyšlápla cestu modelům Boxster a 911 Targa.
Řeč přitom není pouze o designu, či působivé aerodynamice, která se vyznačovala koeficientem odporu vzduchu Cd 0,30. Spíše šlo o střešní ližiny, na kterých byla položena plátěná střecha uchycená pouhým zipem. Právě tato koncepce totiž nakonec vedla k tomu, že Porsche namísto odnímatelného střešního panelu použilo u Targy 996 posuvnou prosklenou střední část, která zajížděla pod zadní kryt.
Vyjma toho tento model dostal karbonové panely karoserie, které zde kupodivu nebyly kvůli snížení hmotnosti, ale kvůli ponížení nákladů. Jejich kusová výroba by totiž nestála tolik co příprava karosárny na výrobu komponentů z galvanizovaného plechu. Ani to ovšem nestačilo a tak nakonec jediný vyrobený exemplář zamířil do firemního muzea (model 959 si pro změnu můžete prohlédnout třeba v Mulhouse).
Tím pokusy Porsche 911 o dobytí terénu skončily, alespoň po stránce oficiální. Namísto toho se totiž automobilka spíše soustředila na výrobu modelu Cayenne, který již byl plnohodnotným SUV. Nyní, po příchodu crossoveru Macan, se ovšem zdá, že značka má mimo silnice větší choutky než kdy předtím. Je proto více než pravděpodobné, že tentokráte se již off-roadové devětsetjedenáctky skutečně dočkáme.
Porsche 911 SC Safari z roku 1978 jako první zamířilo také mimo asfalt
Mnohem úspěšnější byly off-roadové exempláře 953 (na prvním snímku vlevo) a 959. Oba totiž vyhrály slavnou Rally Paris-Dakar
Koncept Panamericana se měl dočkat omezené sériové výroby, špatná ekonomická situace Porsche však nakonec rozhodla jinak
Zdroje: Car and Driver, Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 11 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB