Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba
9.7.2019 | Petr Prokopec
Obecně se má za to, že dostat dnes na trh nový motor bez turba je ve větším měřítku nemožné. Porsche atmosféry okrajově nabízí, jeho poslední nový motor nabídku rozšíří.
Nová Porsche Cayman GT4 a Boxster Spyder jsme vám představili docela nedávno. O pohon obou z nich se stará atmosférický čtyřlitrový šestiválec, jehož objem i koncepce vytváří dojem, že jde o agregát, kterým se dosud objevoval v modelech 911 GT3 a GT3 RS. Jenže realita je docela jiná a mnohem zajímavější. Pro zmíněnou dvojici vozů automobilka z Zuffenhausenu vyvinula úplně nový agregát, který je založen na přeplňovaných třílitrech a nikoliv na slavném Mezgerově boxeru.
Jak ovšem kolegům z Car Throttle potvrdil Andreas Preuninger, šéf divize vozů GT, slovo „založen“ je třeba dát minimálně do dvojitých uvozovek. „Ve skutečnosti je to zcela nový motor - pochází z rodiny 9A2 a má přídomek Evo. Dostal novou klikovou skříň, novou hlavu válců, nové písty, novou hřídel, nové ojnice.“ To rozhodně není malý objem novinek, za kterými stojí náročný vývoj. A něco takového nebude automobilka dělat jen kvůli dvojici okrajových verzí beztak relativně okrajových modelů.
„Vyvinout motor vyžaduje obrovské úsilí,“ potvrzuje danou skutečnost Preuninger. Jak ale dodává, značka atmosférickým motorům věří, dle ní jsou ideálem pro puristické vozy. „Abych byl upřímný, v budoucnu může skončit také v dalších modelech.“ Jednat by se přitom nemuselo jen o deriváty, které se prodají v pár kusech, ale i o ty verze, které Porsche prodává po tisících. Po opětovném zařazení manuální převodovky do nabídky 911 GT3 by se tak jednalo o další velký návrat.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho Porsche udrží kvůli stále přísnějším emisním limitům atmosférický motor 9A2 Evo v nabídce, minimálně po nejbližší léta však fanoušci mohou zůstat v klidu - normu Euro 6d-TEMP agregát plní. Pohonná jednotka navíc i přes příchod nových komponentů může být montována na stejné lince jako zbytek rodiny přeplňovaných motorů. Jako taková je tedy daleko levnější než atmosféry, který byly dosud užíván u modelů 911 GT.
Právě snaha o redukci nákladů a tedy možnost širšího nasazení je důvodem, proč Porsche nový agregát vyvinulo. S masovou výrobou je totiž spojena i skutečnost, že zapotřebí nejsou exotické materiály. „Nepotřebujete titanové ojnice, pokud máte auto se 420 koňmi,“ osvětluje koncepci motoru Preuninger. Mimo to šéf vývoje připomíná, že Cayman a Boxster mají motor uprostřed - pokud by tedy byl použit motor z 911, bylo by třeba jej otočit, což je záludné.
Ať už jsou ale důvody jakékoliv, Preuningerova slova znamenají jediné - Porsche s atmosférickými motory skutečně nekončí a v roce 2019 pustilo do prodeje prakticky nový agregát, do kterého muselo výrazně investovat. Dá se tedy očekávat, že automobilka z Zuffenhausenu bude oslovovat puristické řidiče více než doposud. Rozhodně však nepočítejte s tím, že i přes onu redukci výrobních nákladů a širší dostupnost u toho budou nízké pořizovací ceny, to Porsche jistě neplánuje...
Porsche 718 Boxster Spyder...
...a 718 Cayman GT4 jsou prvními, ale rozhodně ne posledními vozy značky, které se dočkaly nového atmosférického motoru
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch