Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche otáčí běh dějin, ve velkém vrací do hry objemné motory bez turba
9.7.2019 | Petr Prokopec
Obecně se má za to, že dostat dnes na trh nový motor bez turba je ve větším měřítku nemožné. Porsche atmosféry okrajově nabízí, jeho poslední nový motor nabídku rozšíří.
Nová Porsche Cayman GT4 a Boxster Spyder jsme vám představili docela nedávno. O pohon obou z nich se stará atmosférický čtyřlitrový šestiválec, jehož objem i koncepce vytváří dojem, že jde o agregát, kterým se dosud objevoval v modelech 911 GT3 a GT3 RS. Jenže realita je docela jiná a mnohem zajímavější. Pro zmíněnou dvojici vozů automobilka z Zuffenhausenu vyvinula úplně nový agregát, který je založen na přeplňovaných třílitrech a nikoliv na slavném Mezgerově boxeru.
Jak ovšem kolegům z Car Throttle potvrdil Andreas Preuninger, šéf divize vozů GT, slovo „založen“ je třeba dát minimálně do dvojitých uvozovek. „Ve skutečnosti je to zcela nový motor - pochází z rodiny 9A2 a má přídomek Evo. Dostal novou klikovou skříň, novou hlavu válců, nové písty, novou hřídel, nové ojnice.“ To rozhodně není malý objem novinek, za kterými stojí náročný vývoj. A něco takového nebude automobilka dělat jen kvůli dvojici okrajových verzí beztak relativně okrajových modelů.
„Vyvinout motor vyžaduje obrovské úsilí,“ potvrzuje danou skutečnost Preuninger. Jak ale dodává, značka atmosférickým motorům věří, dle ní jsou ideálem pro puristické vozy. „Abych byl upřímný, v budoucnu může skončit také v dalších modelech.“ Jednat by se přitom nemuselo jen o deriváty, které se prodají v pár kusech, ale i o ty verze, které Porsche prodává po tisících. Po opětovném zařazení manuální převodovky do nabídky 911 GT3 by se tak jednalo o další velký návrat.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho Porsche udrží kvůli stále přísnějším emisním limitům atmosférický motor 9A2 Evo v nabídce, minimálně po nejbližší léta však fanoušci mohou zůstat v klidu - normu Euro 6d-TEMP agregát plní. Pohonná jednotka navíc i přes příchod nových komponentů může být montována na stejné lince jako zbytek rodiny přeplňovaných motorů. Jako taková je tedy daleko levnější než atmosféry, který byly dosud užíván u modelů 911 GT.
Právě snaha o redukci nákladů a tedy možnost širšího nasazení je důvodem, proč Porsche nový agregát vyvinulo. S masovou výrobou je totiž spojena i skutečnost, že zapotřebí nejsou exotické materiály. „Nepotřebujete titanové ojnice, pokud máte auto se 420 koňmi,“ osvětluje koncepci motoru Preuninger. Mimo to šéf vývoje připomíná, že Cayman a Boxster mají motor uprostřed - pokud by tedy byl použit motor z 911, bylo by třeba jej otočit, což je záludné.
Ať už jsou ale důvody jakékoliv, Preuningerova slova znamenají jediné - Porsche s atmosférickými motory skutečně nekončí a v roce 2019 pustilo do prodeje prakticky nový agregát, do kterého muselo výrazně investovat. Dá se tedy očekávat, že automobilka z Zuffenhausenu bude oslovovat puristické řidiče více než doposud. Rozhodně však nepočítejte s tím, že i přes onu redukci výrobních nákladů a širší dostupnost u toho budou nízké pořizovací ceny, to Porsche jistě neplánuje...
Porsche 718 Boxster Spyder...
...a 718 Cayman GT4 jsou prvními, ale rozhodně ne posledními vozy značky, které se dočkaly nového atmosférického motoru
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda