Porsche postaví menší sedan než Panamera, má jezdit na palivové články

Německá automobilka chystá nový sedan, který dorazí nejen v plně elektrické, ale rovněž ve vodíkové verzi. Soupeřit chce hlavně s Teslou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche postaví menší sedan než Panamera, má jezdit na palivové články

5.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Porsche postaví menší sedan než Panamera, má jezdit na palivové články

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá automobilka chystá nový sedan, který dorazí nejen v plně elektrické, ale rovněž ve vodíkové verzi. Soupeřit chce hlavně s Teslou.

Dnes se koná dlouho avizované výroční setkání akcionářů koncernu VW Group, kde se řeší především jedna palčivá otázka, a sice kdo nahradí Ferdinanda Piëcha v čele správní rady. Podle aktuálních zpráv nebude nalezení vhodného nástupce snadné, neboť Piëchova i Porscheho rodina, tedy klany, které ovládají více než polovinu hlasovacích práv, požadují experta s nemalými zkušenostmi v automobilovém segmentu. Z toho je zřejmé, že vnuk tvůrce Volkswagenu Brouk již se svým návratem nepočítá, přestože za nitky v zákulisí asi ještě nějaký ten pátek potahovat bude.

K dané záležitosti se ovšem vrátíme v samostatném článku, nyní hodláme svou pozornost přesměrovat k včerejšímu večeru. Samotnému setkání akcionářů totiž předcházela tisková konference, kde značky sdružené pod křídla koncernu představily některé své technologické novinky. Asi největší překvapení přinesla prezentace značky Porsche, která hodlá do konce dekády představit nový manažerský sedan. To by nebylo až tak překvapivé, pokud by šlo o klasický model. Nicméně výrobce ze Zuffenhausenu hodlá přijít i s ryze elektrickou a vodíkovou verzí.

Nyní máme k dispozici nákresy, se kterými již Porsche vyrazilo na patentové úřady v Americe, Německu a Číně. Pokryt je tak celý svět, pročež lze počítat s globální dostupností těchto verzí. Obě přitom počítají s platformou MSB, na které bude stát nová Panamera či budoucí modely Bentley. První vlaštovkou, která se ovšem pochlubí „bezemisní“ technikou, bude vůz známý jako Pajun, tedy Panamera Junior.

Daná architektura přitom byla navržena tak, aby elektromotory a prostor pro baterie či palivové články již byly součástí struktury. Je tedy možné i velmi pravděpodobné, že koncern VW Group postupem času alternativním pohonem vybaví i jiné modely než jen ty s logem Porsche. A co víc, „bezemisní“ technika bude využita i v rámci platforem MQB a MLB, kdy jí bude osazen příští Golf i nová verze Audi Q7.

My se ovšem dnes zaměříme jen na automobilku z Zuffenhausenu, která částečně počítá „se vším vzadu“. Nad zadní nápravou totiž najdeme elektromotory, které budou roztáčet právě tato kola. Uprostřed vozu se pak budou nacházet baterie nebo nádrže na vodík. Ve druhém případě lze pak ještě nad předními poloosami počítat se samotnými palivovými články.

Tímto způsobem by Porsche mělo dosáhnout razantní úspory nákladů, neboť na rozdíl od Toyoty Mirai nebo Tesly Model S nemusí vyvíjet zcela unikátní platformu. Jelikož navíc pohonné ústrojí bude součástí konstrukce, dojde k jejímu zpevnění, zejména v inkriminované zadní části. Kromě toho pak bude tužší i centrální část podlahy, kde najdeme ony baterie či nádrže.

Inženýři Porsche ovšem neopomněli ani přední část vozu, která se dočká nového pomocného rámu s příčnými rozpěrami. Vrchní struktura konstrukce a samotná karoserie však již budou shodné s běžnými modely, i když jisté změny se dají očekávat zejména v oblasti přídě, která bude aerodynamičtější. Uvnitř pak můžeme počítat s unikátní grafikou přístrojů.

Vyjma výše řečeného pak bude zachováno i zadní nezávislé zavěšení známé ze standardních modelů, i když zde se již nějakých těch odlišností dočkáme, a to zejména v souladu s pohonným ústrojím. Očekává se přitom, že každé kolo dostane na starosti jeden elektromotor, přičemž v obou rozích bude součástí systému i jistá forma převodového ústrojí.

Celý koncept se kromě vyšší tuhosti a nízkého těžiště (elektromotory budou usazeny níže než je středová linie kol) má vyznačovat i menšími rozměry, pročež se nedočkáme výrazné redukce zavazadlového prostoru. U elektrických verzí lze v tomto ohledu dokonce počítat i s kapacitou vpředu.

V rámci jízdní dynamiky či dojezdu již nepadlo ani slovo, s ohledem na již existující Teslu Model S se ale dá počítat s tím, že hlavní konkurence značky bude pocházet z kalifornského Palo Alto. U elektrického Porsche bychom tedy měli počítat minimálně se 420 koňmi a 420 kilometry, které chystaný sedan zvládne na jedno dobití.

Automobilka navíc vyvíjí i nový systém dobíjení, který by se obešel bez kabelů a průmyslových zásuvek. Celé řešení by nám přitom mělo být představeno někdy na sklonku roku 2017 nebo na začátku toho následujícího pod možným označením Porsche 718. Vodíková verze by pak dorazila o rok později jakožto Porsche 818. Zda ale vše dopadne přesně takto, to je prozatím ve hvězdách.


Porsche postaví menší sedan než Panamera, má jezdit na palivové články - 1 - Porsche bezemisni vozy 01Porsche postaví menší sedan než Panamera, má jezdit na palivové články - 2 - Porsche bezemisni vozy 02Porsche postaví menší sedan než Panamera, má jezdit na palivové články - 3 - Porsche bezemisni vozy 03
Porsche prozatím představilo jen technické nákresy alternativních verzí nového manažerského sedanu. Ten se má ukázat ještě před koncem dekády

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.