Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty

Když chcete postavit vůbec nejrychlejší auto světa, bez extrémně výkonného motoru to nepůjde. Právě jeho závěrečné ladění můžeme sledovat za sklem laboratoře.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty

22.11.2018 | Mirek Mazal

Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když chcete postavit vůbec nejrychlejší auto světa, bez extrémně výkonného motoru to nepůjde. Právě jeho závěrečné ladění můžeme sledovat za sklem laboratoře.

SSC Tuatara má jediný cíl - stát se nejrychlejším silničním autem světa. Projekt tohoto vozu byl původně odhalen v roce 2011 ve formě konceptu, v průběhu tohoto roku se ale ukázal v téměř finální verzi. Uvedl se touhou založit aktuálně neexistující klub aut schopných protnout hranice 300 mph (483 km/h) a 500 km/h, k čemuž potřebuje adekvátní výkon. Ten má poskytnou trumf s označením 5,9 V8.

Vidlicový osmiválec s dvojitým přeplňováním má na svém bloku nápis „1,3 Megawatts“. Popisek není slovní hříčka, ale legitimní označení - když agregát běží na palivo s 85 % podílem etanolu, dokáže vyvinout až 1 300 kilowattů čili 1,3 MW (1 768 koní) výkonu. Jednotka vyrobená na míru firmou Nelson Racing Engines přináší stále působivých 1 007 kW (1 369 koní) při použití benzínu běžného oktanového čísla 91. Mix obou prý stačí na cca 1 119 kW (1 521 koní). Na taková čísla nejsme v běžném životě zvyklí.

Díky videu ze závěrečného testování v laboratoři může slyšet a vidět vytočený megawattový motor. SSC Tuatara původně měl mít objem 6,9 l, ale inženýři odebrali litr objemu a přidali dvojité vstřikování na každý válec.

Tato technika by sama o sobě nestačila na zápis do Guinessovy knihy rekordů. Chce-li SSC založit klub pokořitelů 500 km/h, tak hypersport potřebuje více než výkonný motor. Měl by mít mít aerodynamicky dokonalé tělo s nízkým koeficientem odporu vzduchu, Tuatara má slibný Cd 0,279. Pod uhlíkovými vlákny se skrývá karbonový monokok, který udržuje hmotnost na 1 247 kilogramech před doplněním tekutých náplní.

Společnost ze severu USA už přijímá na stroj pojmenovaný podle plazů z Nového Zélandu objednávky. V nové továrně ve Washingtonu bude vyrobeno jen 100 kusů, takže půjde o velmi exkluzivní zboží. Pokud máte zájem, cena začíná kousek nad 1 milionem dolarů, tedy okolo 23 milionů Kč.


Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 1 - SSC Tuatara test motoru foto 01Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 2 - SSC Tuatara test motoru foto 02Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 3 - SSC Tuatara test motoru foto 03Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 4 - SSC Tuatara test motoru foto 04
Náročně testovaný motor se má postarat o zajetí absolutního rychlostního rekordu sériově vyráběného silničního auta. Výkon ani hrozivý projev mu nechybí

Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 5 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 01Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 6 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 02Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 7 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 03Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 8 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 04Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 9 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 05Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 10 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 06Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 11 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 07Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 12 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 08Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 13 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 09Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 14 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 10Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 15 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 11Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 16 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 12Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 17 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 13Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 18 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 14Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 19 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 15Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 20 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 16Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 21 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 17Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 22 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 18Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 23 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 19Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 24 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 20Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 25 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 21Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 26 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 22Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 27 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 23Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 28 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 24Poslechněte si motor auta, které má jet až 500 km/h. Výkon počítá na megawatty - 29 - SSC Tuatara 2018 Pebble Beach 25
Záběry poslední, prý už sériové podoby SSC Tuatara z letošní Pebble Beach

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.