Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna

Většině strojů podobného ražení je s to vytřít zrak u nás prakticky neznámý vůz izraelské firmy Plasan. Je to jeden z extrémů svého druhu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna

14.3.2021 | Mirek Mazal

Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna

/

Foto: Plasan

Většině strojů podobného ražení je s to vytřít zrak u nás prakticky neznámý vůz izraelské firmy Plasan. Je to jeden z extrémů svého druhu.

Blízký východ nepatří mezi klidné oblasti, jistě i proto se izraelská armáda řadí mezi ty nejlepší na světě. Znát je to nejen lidských zdrojích, ale také na technice - kvalitu tamního letectva snad netřeba připomínat, vysoké investice ale putují také do pozemního vybavení, automobily nevyjímaje. Hlavně díky tomu se v těchto končinách mohou zrodit výrobci aut, kteří neprezentují před objektivy fotoaparátů na největších světových autosalonech, o to větší pozornost si ale zaslouží.

Jedním z takových je automobilka Plasan sídlící v poušti severního Izraele. Stavbou speciálních obrněných aut se zabývá už přes 30 let a jejím posledním počinem je inovovaná verze modelu SandCat, doslova Písečná kočka, přeneseně ale spíše Pouštní kočka. A její jméno je docela výmluvné - umí se nepozorovaně přikrást na určité místo, splnit svůj úkol a odolat i nástrahám, kterým by jiný automobil neodolal.

SandCar je totiž malý taktický obrněný vůz stojících na základech Fordů série F. Z něj používá elektroinstalaci, části podvozku, zavěšení, motor a převodovku. Pohonnou jednotku tedy už tušíte - je to osmiválcový turbodiesel o objemu 6,7 litru, který má vozu zajišťovat hbitost i s 10 lidmi na palubě. Nečekejte ale žádné ohromující dynamické parametry, tohle je hlavně zvíře do nepohody, ne na závodní okruhy - ostatně maximální výkon 224 kW (305 koní) mířící pochopitelně na všechna čtyři kola není na tak velký stroj (může mít 5,6 metru na délku a pohotovostní hmotnost až 6,7 tuny) zrovna úchvatná hodnota.

Zrychlení na stovku tedy zvládne za 23 vteřin a maximální rychlost je omezena na 120 km/h. Přednosti SandCatu jsou jinde a jeho nadvláda se dostaví až po vyjetí mimo silnici - dokáže stoupat až do 60% svahu, zvládne jízdu s bočním sklonem 60°, přejede 60 cm chybějícího podloží, aniž by zapadl a nezaskočí jej ani 45,7 cm vysoký schod nebo 60 cm hluboká voda. Maximální nájezdový úhel vpředu je 35°, vzadu 36°.

To vše zvládá nejen díky své konstrukci, ale také s pomocí čtveřice masivních kol s disky o průměru 19,5“. Přes toto i svou mohutnost ale zůstává SandCat dobře manévrovatelný, o čemž svědčí nejen výše zmíněné, ale třeba i stopový poloměr otáčení 6,5 metru.

Obratnost neutrpěla ani kompletní balistickou ochranou. Lehké kompozitní materiály s keramickými vložkami a ocelovými vrstvami dostávají ochranu až na úroveň B6 nebo STANAG 4569 úrovně III. Pomáhá jistě i minimum použitého skla, na některých verzích v podstatě neuvidíte jiné, než to čelní. A na ostatních tvoří tak malé části vozu, že vedle toho i moderní silniční auta vypadají jako pojízdné skleníky.

Celá stavba je modulární, takže Plasan může sloužit k rozličným účelům - může být cokoli od bojového vozidla armády přes extrémní policejní stroj až po sanitku, všechno do hodně velké nepohody. Podle toho může být různě dlouhý, těžký, praktický (pojmout 2 až 10 osob) a také nabírat různých podob. Klasická béžová verze, v níž vypadá skutečně trochu jako kočka pouštní, je jen jednou z mnoha dostupných. A modulární konstrukce je i cestou k rychlejším opravám poškozených částí.

Podívejte se sami níže, čím vším může SandCat být. Teď už vás nepřekvapí jeho spatření třeba na obrázcích z blízkovýchodních konfliktů, kde je - někdy bohužel, jindy bohudík - jako doma.


Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 1 - Plasan SandCat 4x4 verze 01Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 2 - Plasan SandCat 4x4 verze 02Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 3 - Plasan SandCat 4x4 verze 03Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 4 - Plasan SandCat 4x4 verze 04Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 5 - Plasan SandCat 4x4 verze 05Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 6 - Plasan SandCat 4x4 verze 06Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 7 - Plasan SandCat 4x4 verze 07Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 8 - Plasan SandCat 4x4 verze 08Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 9 - Plasan SandCat 4x4 verze 09Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 10 - Plasan SandCat 4x4 verze 10Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 11 - Plasan SandCat 4x4 verze 11Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 12 - Plasan SandCat 4x4 verze 12Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 13 - Plasan SandCat 4x4 verze 13Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 14 - Plasan SandCat 4x4 verze 14Extrémní pancéřovaný off-road Pouštní kočka nezastaví nic, má sotva pořádná okna - 15 - Plasan SandCat 4x4 verze 16
Plasan SandCat je pro nás prakticky neznámá, ale o to zajímavější izraelská specialita. Nabírá různých podob, extrémním off-roadem svého druhu je ale pokaždé. Foto: Plasan

Zdroj: Plasan

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše