Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu

Pokud někdo doufal, že povinným omezovačům rychlosti EU učiní přítrž limity techniky, mýlil se. Šéfka digitální techniky Seatu říká, že takovou technologii umí zavést už dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu

25.6.2019 | Mirek Mazal

Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu

/

Foto: Ford

Pokud někdo doufal, že povinným omezovačům rychlosti EU učiní přítrž limity techniky, mýlil se. Šéfka digitální techniky Seatu říká, že takovou technologii umí zavést už dnes.

Hlava divize Infotainment & Connected Car ve společnosti Seat přiznala, že auta značky jsou už dnes připravena automaticky dodržovat maximální povolenou rychlost bez ohledu na vůli řidiče. Leyre Olavarria popsala současné modely značky jako vozy technicky schopné aktivně bránit v překročení rychlostního limitu, protože tato funkce bude brzy povinná.

Dáma v čele důležité sekce Seatu vychází z legislativy přijaté Evropskou komisí. Schválená opatření mají začít platit od května 2022 pro nově homologované vozy a od května 2024 pro všechna aut v prodeji, tedy i ta, které se prodávají nyní a zůstanou do té doby v nabídce. Novinky podléhají formálnímu schválení Evropským parlamentem a členskými státy EU v září letošního roku, tady ale žádný větší odpor nelze, jako ostatně pokaždé, očekávat.

Na otázku, co se stane po konečném odklepnutí právně závazných pravidel paušálního omezení rychlosti, reagovala Olavarria přesvědčivě: „Z technického hlediska to je možné. Můžeme to udělat. Je to spíše právní problém, jak regulace stanovit. Není to technická výzva, protože data jsou k dispozici.“

Další zásahy elektroniky do řízení vyvolávají u části řidičů odpor a své obavy přidali i občané uvažující nad možným použitím zaznamenaných jízdních údajů proti jejich osobě - i tyto informace mají auta od roku 2022 shromažďovat. Technická ředitelka digitální divize na toto téma reagovala současně platným zákonem o ochraně osobních údajů, který jasně definuje nutnost uchovat veškeré informace spojené s řízením v majetku vlastníka vozidla. „Jsme v souladu s GDPR, a to je naše priorita. Data patří našim zákazníkům a jsou jediní, kdo mohou tato data poskytnout. Pokud se však zákon změní, změníme i naši politiku,“ říká Olavarria.

Otázkou je, kde bude tenká hranice mezi bezpečností a nebezpečím. Jakýkoliv sebelepší počítač může udělat chybu, špatné vyhodnocení jedniček a nul může mít vážné následky ohrožující život posádky či ostatních lidí v provozu. Pokud auto začne omezovat rychlost třeba v průběhu předjíždění, může to mít fatální následky. Každý program se někdy splete, možná proto se Leyre Olavarria vyhnula jakýmkoli detailům kolem nepalčivější otázky - jak takový systém nastavit, aby auto na jednu stranu dělalo, co má a na tu druhou nikoho nezabilo...


Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu - 1 - Leyre Olavarria za Seat o omezeni rychlosti 01Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu - 2 - Leyre Olavarria za Seat o omezeni rychlosti 02Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu - 3 - Leyre Olavarria za Seat o omezeni rychlosti 03Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu - 4 - Leyre Olavarria za Seat o omezeni rychlosti 04Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu - 5 - Leyre Olavarria za Seat o omezeni rychlosti 05Povinné omezovače rychlosti jsou hotová věc, stačí jeden krok, říká technička Seatu - 6 - Leyre Olavarria za Seat o omezeni rychlosti 06
Leyre Olavarria za Seat říká, že jsou připraveni aktivovat funkci plošného omezovače rychlosti u nových aut, stačí. aby legislativa zavelela

Zdroj: Autocar

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.