Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1 2013: česko-slovenský sporťák za 2,5 milionu chce i na silnice
12.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Praga R1 se chce stát vstupní branou do vrcholového motorsportu, nabízí karbonovou placku s dynamikou supersportu.
Sportovní divize automobilky Renault se spojila se britským Caterhamem, aby jejich zaměstnanci ve společném podniku (Société des Automobiles Alpine Caterham) vyvinuli lehký sportovní automobil s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. Francouzi tím vdechnou život Alpine, Britové asi zůstanou u jména Caterham, každopádně konkrétní výsledky se pár let ještě pozdrží.
Pokud máte dojem, že nemáte na vyčkávání čas a ke štěstí vám stačí podobně koncipovaný vůz s motorem od Renaultsportu, jedno řešení by tady bylo - jmenuje se Praga R1. Kompaktní placka s délkou 4 170 mm, šířkou 1 800 mm a výškou jen 995 mm svým designem připomíná okruhové speciály z Le Mans a ve své podstatě se o nic jiného ani nejedná. Tohle auto je však spíše vstupní bránou k závodění než první liga. Praga R1 je totiž poháněná atmosférickým čtyřválcem Renault Sport Technologies o objemu 2,0 litru, který při 7 500 otáčkách produkuje 210 koní.
To na první a asi ani druhý pohled není mnoho, pravdou ale je, že Praga bez náplní váží pouze 590 kg a 356 koní na tunu už zní mnohem lépe. Nejlepší na tom je, že R1 je dvoumístná a výrobce, ke kterému se ještě dostaneme, slibuje na zakázku dodávat auta i s homologací pro běžné silnice. Ale zpátky k vozu. Jeho základ tvoří karbonový monokok s integrovanou deformační zónou a o bezpečí posádky se dále starají šestibodové pásy, hasicí systém OMP anebo třeba bezpečnostní palivová nádrž značky ATL.
O přenos síly od motoru na kola zadní nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR s pneumatickým ovládáním a za příplatek i samosvorný diferenciál. Také další komponenty pochází od renomovaných dodavatelů - blíže nespecifikované brzdy od AP Racing, spojka je od německého Sachsu, tlumiče dodalo Koni a elektronické řízení motoru má původ v Cosworthu.
Dynamika Pragy R1 zatím známá není, ale pokud vás to zajímá, můžete se podívat na videosnímek zachycující podzimní zkoušky na okruhu Slovakiaring. Váháte-li nad jménem vozu a místem testů a jaksi se vám nechce věřit, že by tohle auto mohlo skutečně pocházet ze středoevropského regionu, pak vás můžeme jen ujistit, že tomu tak opravdu je. Praga R1 byla kompletně vyvinutá a postavená na Slovensku, přičemž můžeme potvrdit, že ve vedení firmy najdete i Čecha.
Praga tvrdí, že „úkolem R1 je otevřít dveře do světa profesionálního motorsportu pro všechny, kteří ocení skvělý poměr ceny a dynamiky“. To první můžeme posoudit pouze z videa, to druhé však opravdu vypadá zajímavě. Výrobce, který již rozjel malosériovou ruční výrobu, bude požadovat v základu 98 tisíc Eur, v přepočtu necelých 2,5 milionu korun.
Praga R1 má 356 koní na tunu, základní cena bude kolem 2,5 milionnu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před hodinou - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch