Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje dieselů kolabují napříč Evropou i značkami, krom dvou paradoxních výjimek
6.9.2019 | Petr Prokopec
Podvod Volkswagenu odstartoval averzi vůči dieselům, která dnes otřásá Evropou. V tomto kontextu je až absurdní, že jedině v Německu a u VW se dnes dieselům daří.
V posledních letech se prodeje dieselů v Evropě postupně propadají a čerstvě zveřejněná data asociace výrobců aut (ACEA) potvrzují, že tento trend pokračoval i ve druhém letošním čtvrtletí. Loni podíl „naftožroutů“ na celkových registracích nových aut od začátku dubna do konce června činil 36,3 procenta, letos už to bylo jen 31,3 procenta. To představuje velký problém hlavně pro výrobce, neboť EU soustavně přitvrzuje limity spotřeby promítnuté do emisí CO2. A k jejich splnění diesely logicky přispívají více než benzinové jednotky.
Nadmíru zajímavý je v této souvislosti pohled na jednotlivé trhy. Snad největší averze proti dieselům propukla v Německu, když vyšly najevo podvody domácího Volkswagenu. Tato aféra umetla cestu ekologickým aktivistům k prosazení zákazů vjezdů naftových aut do center měst, což udělalo z těchto aut obtížně prodejné zboží. Jenže situace se změnila - snahy ekologů byly označeny za naftovou lež a teď Němci dokonce tvrdí, že diesely vzduch ve skutečnosti čistí. A zájem o ně tak znovu roste.
Zatímco tedy v Nizozemí či Švédsku jejich odbyt klesl za druhý kvartál o více než 40 procent, v Německu se v tomtéž období meziročně zvýšil o 3,5 procenta. V rámci prvního pololetí je pak výše o rovná 3 procenta, což dokazuje, že nejde o drobný výkyv a naši západní sousedé jsou dnes jedinou zemí Evropy, kde se dieselům daří lépe než loni. Z toho těží hlavně Volkswagen, který je pro změnu jediným výrobcem, který dokázal zvýšit podíl dieselů na celkových prodejích. Jak paradoxní.
Pro německé automobilky a hlavně pro VW to pochopitelně představuje jistou úlevu, pokuty hrozící za překročení limitu 95 gramů CO2 na kilometr mohou být velmi tíživé. Je prakticky jisté, že alternativní pohon zatím tuto hrozbu nedokáže odvrátit, přestože zájem o něj narůstá. Zelená liga se sice opájí tím, že elektromobilů bylo zaregistrováno o 97,7 procenta více než loni ve druhém čtvrtletí, nicméně jejich podíl na prodejích je pouze 2,4procentní. Navíc sem spadají i plug-in hybridy, které jsou pořád nejčastěji prodávanými auty schopnými jezdit na elektrický pohon.
Roste také podíl hybridů (+38,2 %), nicméně třeba vozy uzpůsobené spalování CNG a LPG zůstaly na loňských číslech. Auta osazená alternativním ústrojím se tak na celkových registracích stále nepodílí ani 10 procenty, navíc plynové vozy na této porci představují zhruba jednu čtvrtinu. Mnohé výrobce tedy opravdu pronásledují noční můry, neboť nahoru letí procentuálně i kusově hlavně zájem o benzinové jednotky. A ty jak známo mají vyšší spotřebu, tedy produkují více CO2 než diesely.
Zájem o diesely klesá prakticky všude a u všech výrobců, proti proudu jde paradoxně Volkswagen a Německo. Zájem o elektromobily pak sice roste, ovšem jejich podíl na celkových registracích je stále velmi malý
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva