Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru

Automobilky mají nyní dost důvodů se zneklidňovat a situace v Číně patří mezi ně. Ani více než rok po počátku poklesů tamní prodejů trh výše nemíří a vůbec nejdramatičtěji míří ke dnu elektromobily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru

11.12.2019 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky mají nyní dost důvodů se zneklidňovat a situace v Číně patří mezi ně. Ani více než rok po počátku poklesů tamní prodejů trh výše nemíří a vůbec nejdramatičtěji míří ke dnu elektromobily.

Pro skoro všechny významné automobilky dnes neexistuje důležitější trh než Čína. Od 90. let minulého století zde docházelo k obrovskému růstu, jemuž byla uzpůsobena lokální nabídka i výroba. Loni však přišel neskutečný šok, neboť registrace se začaly poprvé propadat. Kupodivu však nešlo jen o krátkodobý jev, nýbrž pomalu o stálý trend. Pád se týká i letošního listopadu, který je tak již sedmnáctým měsícem za poslední rok a půl, kdy prodeje nerostou, ale naopak klesají.

V listopadu tak bylo prodáno 1,97 milionu aut, o 4,2 procenta méně než loni. Pokud by šlo o jediný pokles za dlouhou dobu, nejspíše by tomu nikdo nevěnoval pozornost, nicméně jak jsme již zmínili, daný trend je dlouhodobý. Nestojí za ním ovšem ani tak obchodní válka mezi Čínou a Spojenými státy či ekonomická nejistota kupujících. Místo toho mělo největší dopad na letošní propad předčasné zavedení přísnějších emisních standardů. Bez toho by se trh nejspíše již začal vzpamatovávat.

Že nejde o planou úvahu, naznačuje pohled na předchozí propady. Zatímco loni a v první letošní polovině roku se klesalo často až dvouciferným tempem, v září už to bylo jen 5,2 % a v říjnu pak 4 %. Problémem však je, že ve vzduchu je stále další hrozba navýšení cel ze strany Spojených států. Obchodní válka se tedy nejspíše přenese i do dalšího roku, což začíná mít vliv hlavně na zahraniční výrobce. Suzuki se ze země stáhlo, DS o tom uvažuje a celý koncern PSA či Ford začínají zmrazovat investice. Pro Škodu je Čína dále jasně největším trhem, ale i ta strádá - po každý měsíc celého letoška zaznamenává meziroční propady v řádu desítek procent.

Čínský propad má kromě toho velký vliv i na rozvoj elektromobility. Tato země se stará o polovinu jejich celosvětových registrací, proto i v této konkrétní sféře zůstává klíčová. Jakkoliv však prodeje za prvních 11 letošních měsíců narostly o 1,3 procenta na více než 1 milion aut, za čímž stojí hlavně silná první polovina roku, ve druhém pololetí alternativní pohon míří ke dnu. V listopadu tak kombinované prodeje elektromobilů, hybridů a vodíkových aut meziročně poklesly o extrémních 43,7 procenta.

Tento pád navíc navazuje na říjnový propad, který byl taktéž zběsilý (45,6 %). Je tak otázkou, jak se k celému problému postaví čínská vláda. Ta totiž letos zredukovala dotace a naznačila, že v příštím roce by je mohla vymazat úplně. To by ovšem mohlo vést k naprostému kolapsu trhu s elektrifikovanými vozy, pro které by se tak jedinou nadějí stala Evropa. Ani Amerika není alternativnímu pohonu nakloněna, letošní prodeje totiž meziročně klesly o 2 % oproti 37procentnímu růstu starého kontinentu.

Detailnější pohled na čínské registrace elektrifikovaných aut navíc dokazuje, že vyjma velmi úzké skupinky subjektů s nestandardní motivací je preferovat tyto vozy skoro nikdo nechce. Zhruba 70 procent všech prodaných exemplářů zamířilo do vládních služeb či do vozových parků firem, které jsou na státní správu navázané. Zbytek pak sice připadá na privátní klientelu, ovšem převážná většina je spojena s regiony, jež nabízí značnou podporu, a to nejen finanční stěžejní je v tomto ohledu přidělení registračních značek bez čekání.

Bude tedy zajímavé sledovat, co se bude dít dále. Nicméně pokud vláda nezasáhne, ať již přehodnocením záměru ukončit dotační programy, či nařízením, že lidé si elektromobily kupovat musí a zpátky ni krok, alternativní pohon nejspíše čekají opravdu těžké časy. A ty dopadnou hlavně na výrobce, kteří jsou závislí na evropských trzích. Umocněn tak bude tlak na ještě vyšší efektivitu, což by však znamenalo daleko razantnější propouštění, než jaké bylo dosud oznámeno.


Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru - 1 - Prodeje Cina 10-2019 01Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru - 2 - Prodeje Cina 10-2019 02Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru - 3 - Prodeje Cina 10-2019 03
Prodeje nových aut na čínském trhu klesaly i v listopadu, nejvíce byly nezájmem zákazníků paradoxně zasaženy vozy s alternativním pohonem

Zdroje: Bloomberg, Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.