Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál

Posedlost Čechů škodovkami je zřejmě nevyléčitelná. Po dekádě, kdy se tržní podíl značky pochyboval v ČR relativně nízko, je znovu tam, kde už jsme ho dlouho neviděli. A smršť novinek jej může poslat ještě o dost výše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál

9.1.2019 | Petr Prokopec

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Posedlost Čechů škodovkami je zřejmě nevyléčitelná. Po dekádě, kdy se tržní podíl značky pochyboval v ČR relativně nízko, je znovu tam, kde už jsme ho dlouho neviděli. A smršť novinek jej může poslat ještě o dost výše.

Rok 2018 je definitivně minulostí, nastal tedy ideální čas na menší bilancování. Logicky přitom začneme u českého trhu, který byl stejně jako další evropské země zasažen plným zavedením nové metodiky měření spotřeby a s ní spojenou novou homologací všech aut, po kterých zákaznické srdce mohlo prahnout. Z toho důvodu zejména v září mnohé showroomy připomněly výpravu sedláků vracejících se od Chlumce. Jakkoliv se však portfolia postupně začala opět plnit, řada aut na úřední razítko stále ještě čeká. A některá se již nevrátí vůbec.

Jakkoliv jsme tedy měli na počátku loňského roku nakročeno k novému rekordu, poslední čtyři měsíce šance na pokoření předchozího období zmařily. Aktuálně je přitom otázkou, zda vůbec bude předloňských 271 595 exemplářů někdy překonáno. Jak jsme totiž zmínili, mnohé nabídky stále ještě nejsou v takovém stavu, v jakém byly v srpnu a některé již ani nebudou. Navíc analytici začínají hovořit o nasycení trhu, což s ohledem na předchozí dlouhá léta růstu není nic nereálného.

Kromě toho je třeba si uvědomit, že doba se mění a automobily přestávají být pro mnoho lidí prioritou. I díky tomu, že politici mění názory rychleji než ponožky a co bylo před nedávnem prosazováno, je nyní zakazováno. Se ztrátou mobility je sice zatím třeba počítat hlavně na západ od našich hranic, podobné tendence se k nám ale mohou přesunout velmi rychle a už nyní mohou mít zprostředkovaně svůj vliv a ovlivňovat i letošní prodeje.


Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 1 - Prodeje CR 12-2018 19Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 2 - Prodeje CR 12-2018 20Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 3 - Prodeje CR 12-2018 21
Ford za sebou nemá zrovna úspěšný rok, radost mu dělá víceméně jen Mustang jakožto lídr sportovního segmentu

Jak se bude situace dále vyvíjet, si nejlépe povíme v dalších měsících, dnes se budeme věnovat hlavně do minulosti a konkrétně výsledkům za prosinec i celý rok 2018. Začneme přitom u loňského prosince, kdy prodáno bylo jen 14 666 nových aut. To nepředstavuje jen meziroční pokles o více než 26 procent, ale především nejhorší měsíční výsledek od srpna 2014.

Prodejci tak skutečně začínají bít na poplach, neboť prosinec býval poměrně silným měsícem. S prosincovými registracemi se však vracíme zpátky až na úroveň roku 2013, kdy se v rámci všech dvanácti měsíců prodalo o 100 tisíc aut méně. Od té doby tu máme ale souvislý růst, jehož rázné ukončení již nejspíše nelze přikládat pouze WLTP.

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 4 - Prodeje CR 12-2018 22Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 5 - Prodeje CR 12-2018 23Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 6 - Prodeje CR 12-2018 24
Škoda i přes pokles trhu nakonec skončila v černých číslech a s dekádu nepoznaným tržním podílem. Letos navíc pustí do prodeje další nové modely, mezi nimi i novou Scalu, které mohou podíl značky na českém trhu posunout ještě výše

Abychom ale již dále nechodili okolo horké kaše, rovnou dodáme, že loni bylo celkově prodáno 261 437 nových aut. Vůči roku 2017 tu sice máme 3,74procentní pokles, nicméně stále jde o druhé nejúspěšnější období v české historii. Radost z něj musí mít především Škoda, která sice taktéž utržila ve druhém pololetí nemalé šrámy, nicméně konkurence krvácela ještě více. Mladoboleslavským se díky tomu zvedl tržní podíl z předloňských 30,98 % na 32,3 %, což je nejvyšší číslo od roku 2008. A s ohledem na příchod zásadního modelu Scala, nového nejlevnějšího SUV a dalších novinek může dále stoupat.

Řečí konkrétních čísel Škoda prodala 84 172 nových aut, tedy o 34 kusů více než předloni. Prosincový výsledek ale tak optimistický nebyl, 4 424 registrací totiž odkazuje na 20procentní meziroční pokles. Ještě více však strádal druhý (v prosinci i v roce 2017) Volkswagen a nemalým problémů muselo čelit také třetí Hyundai. To již nemá za patami Ford, s modrým oválem si místo toho prohodila příčku dříve pátá Dacia. Tento stav ale nemusí být konečný.

Jakkoliv se totiž nový Focus stal novým českým Autem roku 2019, dosavadní zájem o něj není zrovna enormní. Stačilo totiž jen málo, a rázem by jej z prosincového pátého místa sesadila i Dacia Logan. Její úspěch tak dává vzpomenout na Davida, který zamával s Goliášem s modrým oválem ve znaku. Je přitom třeba si uvědomit, že jde o segment, kde letos začne úřadovat i nová Škoda Scala - naděje na lepší zítřky je tak u Fordu opravdu mizivá.

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 7 - Prodeje CR 12-2018 25Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 8 - Prodeje CR 12-2018 26Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 9 - Prodeje CR 12-2018 27
Toyota loni zaujala hlavně hybridními modely, nicméně takový Land Cruiser sází především na diesely

Kde se ovšem najdou propadlíci, tam je třeba očekávat i vítěze. V rámci loňského roku jsou minimálně dva, sedmá Kia si totiž polepšila o 13 procent a devátá Toyota dokonce o takřka 18 procent. V případě japonské automobilky na tom mají zásluhu hlavně hybridy, jenž se na celkových registracích podílí z jedné třetiny. I proto Japonci mohou vést řeči o konci dieselů - ty v její nabídce pohání víceméně jen dodávku Proace a off-roadu Land Cruiser.

Vůči dieselovým motorům jako takovým pak sice v Česku není až taková averze jako v Německu, do hry však víceméně promlouvá jejich vyšší cena i konstantně se zmenšující nabídka. Prosincový i celoroční podíl se tak pohybují okolo 30 procent, na benzinové agregáty pak připadá 67 %. Zbytek jsou alternativní druhy pohonu, tedy i ony hybridy Toyoty či kupříkladu 85 exemplářů Tesly, z nichž takřka všechny nesou označení Model S.

Diesely přitom prim hrají mezi velkými minivany a dodávkami, kde s ohledem na velký nájezd kilometrů po benzinových motorech naopak nikdo ani neštěkne. Vcelku podobná je situace také mezi velkými SUV, což je dáno třeba i tím, že takový Volkswagen Touareg s vonnějšími výpary ani nebyl k mání. Stejně jako Hyundai Grand Santa Fe, Mitsubishi Pajero nebo dvojice se čtyřmi kruhy ve znaku, tedy Audi Q7 a Q8.

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 10 - Prodeje CR 12-2018 28Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 11 - Prodeje CR 12-2018 29Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 12 - Prodeje CR 12-2018 30
Kia rovněž jako jeden z mála výrobců loni zamířila výše. Pro letošek pak očekává stejný vývoj, hlavně díky nové generaci modelu Ceed

První zmíněné SUV se pak dokonce vyšvihlo do čela daného segmentu, i když v rámci prosince byla lídrem nová generace BMW X5. Pro mnichovské však jde jen o velmi slabou náplast útěchy, neboť zlatem se nemohou pochlubit v žádné obchodní třídě - zlato mezi luxusními limuzínami jim vyfoukl Mercedes-Benz třídy S, sportovní segment pak vede asi jediný opravdu úspěšný zástupce modrého oválu, a sice Ford Mustang.

Za dalšími výsledky vás odkážeme na níže přiložené tabulky, my již jen vytáhneme nějaké to „podpultové“ zboží. Třeba členění dle barev, kdy prim loni hrála bílá, která se objevila na takřka 30 procentech nových aut. Druhá příčka pak patří šedé, na třetí se ale poněkud překvapivě neusadila černá - té patří až páté místo. Převálcována byla totiž modrou a červenou. Posledním „velikánem“ je pak hnědý odstín.

Budeme-li mluvit o demografickém členění, pak 41 procent veškerých registrací připadá na Prahu. To je ovšem dáno i tím, že zde má sídlo celá řada firem, jenž ovšem operují po celé ČR. A právě manažeři fleetových parků mají daný vývoj tak trochu na svědomí, do ryze soukromých rukou totiž zamířilo jen 27,57 % nových aut. Ač je třeba dodat, že tuto statistiku zkreslují podnikatelé a životnostníci, jenž své vozy užívají firemně i privátně, ale kupují si je pochopitelně na firmu.

Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 13 - Prodeje CR 12-2018 01

Celkové registrace aut v ČR, prosinec a leden až prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 14 - Prodeje CR 12-2018 02Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 15 - Prodeje CR 12-2018 03

Celkové registrace dle jednotlivých tříd, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 16 - Prodeje CR 12-2018 04

Registrace mini vozů, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 17 - Prodeje CR 12-2018 05

Registrace malých vozů, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 18 - Prodeje CR 12-2018 06

Registrace v nižší střední třídě, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 19 - Prodeje CR 12-2018 07

Registrace ve střední třídě, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 20 - Prodeje CR 12-2018 08

Registrace ve vyšší střední třídě, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 21 - Prodeje CR 12-2018 09

Registrace luxusních vozů, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 22 - Prodeje CR 12-2018 10

Registrace sportovních vozů, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 23 - Prodeje CR 12-2018 11

Registrace terénních vozů, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 24 - Prodeje CR 12-2018 12Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 25 - Prodeje CR 12-2018 13Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 26 - Prodeje CR 12-2018 14Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 27 - Prodeje CR 12-2018 15

Registrace MPV, prosinec 2018

Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 28 - Prodeje CR 12-2018 16Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 29 - Prodeje CR 12-2018 17Prodeje aut v ČR v roce 2018: Škoda drtí trh jako už 10 let ne. A může zajít ještě dál - 30 - Prodeje CR 12-2018 18

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.