Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch

Od prodejů nových aut už se ani v létě mnoho dobrého nečekalo, ty červencové ale překvapily. Vyloženě slavit pak mohou u Dacie, která rychle roste a poprvé má svůj model v nejlepší trojce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch

29.8.2019 | Petr Prokopec

Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Od prodejů nových aut už se ani v létě mnoho dobrého nečekalo, ty červencové ale překvapily. Vyloženě slavit pak mohou u Dacie, která rychle roste a poprvé má svůj model v nejlepší trojce.

V poslední době to s prodeji aut nevypadalo dvakrát růžově, ovšem první pohled na registrace z letošního července nějaký optimismus přece jen přináší. Odbyt meziročně vzrostl o 1,2 procenta na 1 325 600 nových aut, což je nečekaný růst. Nicméně je třeba si uvědomit, že loni měli prodejci k dispozici o jeden pracovní den méně než letos. A především platí, že automobilky čeká další těžké září.

Podobně jako loni projde změnami způsob měření emisí a spotřeby aut a čas potřebný na homologaci každé verze v prodeji se ještě více natáhne. Nabídky automobilek, které se po loňské čistce ani pořádně vrátily na původní úroveň, tak už několik týdnů řídnou a třeba současné ceníky Škody jsou velmi smutnou podívanou, většina dříve dostupných variant není k dispozici. K tomu je třeba připočíst nejistoty spojené s Brexitem, které povedou k poklesu ekonomiky jak ve Velké Británii, tak ve zbytku Evropské unie, a to bez ohledu na způsob, jakým proběhne.

Analytici z JATO Dynamics tak očekávají, že letošní léto je spíše posledním záchvěvem před pádem, který bude v září a dalších měsících následovat. A je pravděpodobné, že první propad přijde už v srpnu, neboť loni přinesl tento měsíc velmi vysoké prodeje kvůli očekávání zářijových poklesů. A ta letos nejsou zase tak intenzivní - změny týkající se homologace aut jsou o poznání menší.

Automobilkám navíc na klidu nepřidává nejistota spojená s budoucností dieselů, které potřebují prodávat kvůli snížení flotilových emisí CO2. Jejich podíl ale v červenci klesl o dalších 5 bodů na 31 %. A velkou nadějí není ani růst zájmu o elektromobily a hybridy - meziročně došlo u alternativního pohonu k navýšení registrací o 29 procent, jenže podíl těchto aut na celkových registracích je pořád jen 7,4 %, navíc z valné většiny jde o mnoho neřešící hybridy. Přidejte si k tomu stále větší oblibu SUV, jak dokládá pohled na žebříček nejprodávanějších modelů, kde v nejlepší desítce nechybí vozy jako VW Tiguan a T-Roc či Nissan Qashqai, a obavy výrobců z budoucnosti snadno pochopíte.

Podívejme se tedy raději na pozitivnější červencovou minulost, která je na první pohled spojena hlavně se Švédskem. Tam prodeje narostly o neskutečných 89,4 procenta, za tím ovšem stojí jen loňské úpravy daňového systému, v jehož důsledku byly červencové prodeje aut oproti stejnému období z roku 2017 o 51,9 procenta nižší. Nyní se tak v podstatě jen vrátily na běžnou úroveň. Mnohem podstatnější je růst v Německu, které je vlastně jediným hlavním evropským trhem spojeným s pozitivy v rámci července i celého dosavadního roku. Francie je však oproti tomu v červených číslech, stejně jako Španělsko či Velká Británie. Itálie se pak během července sice vzchopila, ovšem celkově taktéž zaostává. A totéž platí i pro Českou republiku.

Mezi výrobci mohou slavit hlavně tři značky - Suzuki, Mercedes a Dacia. Všechny rostly přibližně 20procentním tempem, čímž se Mecedes stal evropskou čtyřkou a Dacia evropskou dvanáctkou, když pokořila třeba Hyundai. Největším úspěchem je pro ni ale velký zájem o model Sandero, který se 20 890 prodanými vozy stal v červenci třetím nejprodávanějším autem Evropy. Na první Golf pořád nikdo zdaleka nemá, ani těsně před koncem výroby sedmé generace, ale druhé Polo už mělo Sandero těsné za zády. Pro Rumuny je to historický a vpravdě obdivuhodný úspěch.

Bližší informace naleznete v níže přiložených tabulkách, my se rozloučíme zmínkou o prodejích za celých sedm měsíců letošního roku. Prodáno bylo 9 723 400 aut, což představuje meziročně o 2,5 procenta méně. To není žádná tragédie, zbytek roku ale má celkovou bilanci ještě pokazit.


Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 1 - Prodeje EU 07-2019 JATO 01Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 2 - Prodeje EU 07-2019 JATO 02Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 3 - Prodeje EU 07-2019 JATO 03Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 4 - Prodeje EU 07-2019 JATO 04Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 5 - Prodeje EU 07-2019 JATO 05
Červencové registrace jsou vyšší než loni, letos podle všeho naposledy

Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 6 - dacia sandero stepway 2017 fl 02Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 7 - dacia sandero stepway 2017 fl 05Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 8 - dacia sandero stepway 2017 fl 06Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 9 - dacia sandero stepway 2017 fl 13Prodeje aut v EU se prý naposledy chvějí před pádem, Dacia má historický úspěch - 10 - dacia sandero stepway 2017 fl 01
Historický úspěch oslavila Dacia, její Sandero je třetím nejprodávanějším autem Evropy a sama značka rostla skoro o jednu pětinu

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.