Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První auto od Hyundai dostalo digitální přístrojovku. Dovede něco, co žádná jiná
20.10.2018 | Petr Prokopec
Korejské automobilky neplatí za průkopníky a ani v případě digitálních přístrojových panelů jím Hyundai zdaleka není. Svou prvotinu ale osadilo řešením, které dnes nikdo jiný nenabízí.
Když Lexus před deseti lety oznámil, že jeho první a dosud jediný supersport LFA dorazí s digitálním přístrojovým štítem, bylo z toho hotové pozdvižení. Japonci tehdy říkali, že ani nemají jinou možnost, neboť odezva pohonné jednotky na pokyny plynového pedálu je tak rychlá, že klasická ručička na analogovém přístrojovém štítu by vůči ní měla zpoždění. Toto zdůvodnění berme spíše jako marketingový humor, bez ohledu na skutečnou motivaci se ale před volant dostal kombinovaný LCD a TFT displej s metalickým prstencem, jemuž vrstvený akrylát dodával prostorovou hloubku.
Od té doby došlo k rozšíření digitálních přístrojových štítů i k jiným značkám. Dnes ji můžete mít i ve spoustě škodovek a je celkem nepochybné, že tato technologie nakonec klasiku zcela vytlačí. Korejské Hyundai ale bylo dosud trochu pozadu a až nyní svému luxusnímu modelu Genesis G70 nadělilo 12,3palcový štít s třídimenzionální technikou. Automobilka jej prezentuje jako první prostorový displej použitý v sériovém voze, což s ohledem na výše zmíněné není tak úplně pravda. O prostorový efekt se snažil už Lexus a byť Hyndai je dnes dál, úplná prvotina to není. Na každý pád je ale dnes Hyundai jediným výrobcem, který něco takového nabízí.
Korejci navíc prostorového efektu dosahují poněkud sofistikovanějším způsobem - používají stereoskopickou obrazovku navozující reálný dojem hloubky. Současně jsou kolem přístrojového panelu umístěny senzory sledující polohu hlavy řidiče a směr pohledu a podle nich dochází k uzpůsobení nastavení pro maximalizaci efektu.
Pokud ovšem třetí dimenze není vaším šálkem kávy, můžete štít přepnout do 2D varianty. Stejně tak lze vybírat mezi třemi režimy Modern, Space a Edge, kdy se mění barvy a design obrazovky, a pěti různými řidičským módy Comfort, Sport, Smart, ECO a Custom. I ty mají na displej vliv, respektive na informace, které jsou zde zobrazovány. Korejci ale bohužel nezacházejí příliš do detailů, byť třeba měřič kol zmínili.
Třídimenzionální přístrojový štít prozatím bude k mání pouze na korejském trhu. Dopřát si jej navíc mohou jen ti zákazníci, kteří si pořídí Genesis G70 ve vrcholné specifikaci Sports Prestige s 3,3litrovým přeplňovaným šestiválcem pod kapotou. Tento model dává 370 koní výkonu a 510 Nm točivého momentu, jež přenáší pouze osmistupňový automat.
Dá se předpokládat, že časem dojde na rozšíření i na méně výkonné varianty, stejně jako že tato technologie zamíří i na ostatní trhy, kde Hyundai působí, třebaže se skromnějšími modely. Další novinkou, která je s vrcholným provedením G70 spojena, je příchod dynamického pohonu všech kol. Jeho součástí je přeprogramovaný systém HTRAC, stejně jako mechanický samosvorný diferenciál.
Korejci sice nejsou až tak úplně první, kdo přichází s 3D přístrojovým štítem, jejich verze je ovšem větší i pokročilejší než ta japonská u Lexusu LFA
Genesis G70 v podobě, v jaké se zprvu představilo světu
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 19 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 16 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva