Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První auto od Hyundai dostalo digitální přístrojovku. Dovede něco, co žádná jiná
20.10.2018 | Petr Prokopec
Korejské automobilky neplatí za průkopníky a ani v případě digitálních přístrojových panelů jím Hyundai zdaleka není. Svou prvotinu ale osadilo řešením, které dnes nikdo jiný nenabízí.
Když Lexus před deseti lety oznámil, že jeho první a dosud jediný supersport LFA dorazí s digitálním přístrojovým štítem, bylo z toho hotové pozdvižení. Japonci tehdy říkali, že ani nemají jinou možnost, neboť odezva pohonné jednotky na pokyny plynového pedálu je tak rychlá, že klasická ručička na analogovém přístrojovém štítu by vůči ní měla zpoždění. Toto zdůvodnění berme spíše jako marketingový humor, bez ohledu na skutečnou motivaci se ale před volant dostal kombinovaný LCD a TFT displej s metalickým prstencem, jemuž vrstvený akrylát dodával prostorovou hloubku.
Od té doby došlo k rozšíření digitálních přístrojových štítů i k jiným značkám. Dnes ji můžete mít i ve spoustě škodovek a je celkem nepochybné, že tato technologie nakonec klasiku zcela vytlačí. Korejské Hyundai ale bylo dosud trochu pozadu a až nyní svému luxusnímu modelu Genesis G70 nadělilo 12,3palcový štít s třídimenzionální technikou. Automobilka jej prezentuje jako první prostorový displej použitý v sériovém voze, což s ohledem na výše zmíněné není tak úplně pravda. O prostorový efekt se snažil už Lexus a byť Hyndai je dnes dál, úplná prvotina to není. Na každý pád je ale dnes Hyundai jediným výrobcem, který něco takového nabízí.
Korejci navíc prostorového efektu dosahují poněkud sofistikovanějším způsobem - používají stereoskopickou obrazovku navozující reálný dojem hloubky. Současně jsou kolem přístrojového panelu umístěny senzory sledující polohu hlavy řidiče a směr pohledu a podle nich dochází k uzpůsobení nastavení pro maximalizaci efektu.
Pokud ovšem třetí dimenze není vaším šálkem kávy, můžete štít přepnout do 2D varianty. Stejně tak lze vybírat mezi třemi režimy Modern, Space a Edge, kdy se mění barvy a design obrazovky, a pěti různými řidičským módy Comfort, Sport, Smart, ECO a Custom. I ty mají na displej vliv, respektive na informace, které jsou zde zobrazovány. Korejci ale bohužel nezacházejí příliš do detailů, byť třeba měřič kol zmínili.
Třídimenzionální přístrojový štít prozatím bude k mání pouze na korejském trhu. Dopřát si jej navíc mohou jen ti zákazníci, kteří si pořídí Genesis G70 ve vrcholné specifikaci Sports Prestige s 3,3litrovým přeplňovaným šestiválcem pod kapotou. Tento model dává 370 koní výkonu a 510 Nm točivého momentu, jež přenáší pouze osmistupňový automat.
Dá se předpokládat, že časem dojde na rozšíření i na méně výkonné varianty, stejně jako že tato technologie zamíří i na ostatní trhy, kde Hyundai působí, třebaže se skromnějšími modely. Další novinkou, která je s vrcholným provedením G70 spojena, je příchod dynamického pohonu všech kol. Jeho součástí je přeprogramovaný systém HTRAC, stejně jako mechanický samosvorný diferenciál.
Korejci sice nejsou až tak úplně první, kdo přichází s 3D přístrojovým štítem, jejich verze je ovšem větší i pokročilejší než ta japonská u Lexusu LFA
Genesis G70 v podobě, v jaké se zprvu představilo světu
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva