Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První čínský klon Škody? Tento vůz se i úplně stejně jmenuje
22.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Číňané jsou schopní zkopírovat cokoli, automobil Škody se ale předmětem jejich zájmu dosud nestal. Vypadá to, že se to právě změnilo.
I když by člověk čekal, že to ve své dnešní pozici už nemají zapotřebí, pravidelně nám připomínají, že originalita a čestný přístup ke konkurenčnímu boji nepatří k jejich ctnostem. Řeč je o čínských automobilkách, které se na výsluní doslova prokrádají a v roce 2017 to platí stejně jako v roce 2007.
I letošní autosalon v Šanghaji a dění kolem něj je toho neklamným důkazem. Z prostých kopií 1:1 se tedy většina firem přesunula k poněkud důmyslnějším formám následování cizích vzorů, i auta blízká „xeroxovému” přístupu jsou ale v Číně k vidění. A jejich kopírování je stále kvalitnější, však jsme včera jsme vás informovali o autě, které ohromilo i šéfy Porsche. Ne tím, jak je dobré, ale jak dobře je zkopírované.
Skoro bychom nenašli značku, která se s něčím podobným nemusela potýkat, pokud nás ale paměť neklame, čínskou kopii Škody jsme ještě neviděli. Česká automobilka sice v Číně působí, jenže její auta neplatí za něco, co by ostatní měli důvod kopírovat - jsou příliš obyčejná a dostupná i ve své originální podobě. Tedy, byla. S příchodem relativně velkého SUV Kodiaq se škodovka pouští i do vyšších pater trhu a stejně jako jsou pro čínské kopírky zajímavé lepší modely Volkswagenu, mohou se pro ně stát zajímavé i lepší modely Škody.
Že se to děje, nasvědčuje premiéra jednoho čínského konceptu, který spojuje s jedním českým pozoruhodné množství shod. Řeč je o studii Vision E a i když si možná teď klepete na čelo, že Číňané přece nemohli stihnout zkopírovat to, co Škoda sotva stihla vystavit Šanghaji, nepouštějte se do unáhlených závěrů - tohle vážně smrdí.
Do Šanghaje totiž s vlastním crossoverem jménem Vision-E vyrukovala i značka Roewe. Říkáte si, že zrovna skoro stejné jméno je tím, co kopírování spíše popírá než k němu vede? Nenechte se mýlit, Číňané nemají problém zkopírovat Audi A6 a... říkat tomu A6. Tak proč si lámat hlavu s názvem tohoto stroje.
A podívejte se, jak obě auta vypadají. Rozhodně nejde o jednovaječná dvojčata, ale jak jsme již řekli, tohle dnes Číňané zase tak moc nedělají. Pojetí obou vozů je jinak dokonale stejné - jde v obou případech o SUV-kupé a mrkněte se pořádně na boční partie. Také v případě konceptu Roewe absentuje středový sloupek a zadní dveře mají „sebevražednou“ koncepci. Když je otevřete, vidíme úplně pojatý interiér s několika digitálními panely, minimalisticky ztvárněnými sedadly, je tu stejný typ i barva kůže či velmi podobně pojaté dekory. A také ten volant je podobně „šišatý”.
Co technika? Rovněž v tomto případě mají pohon na starosti dva elektromotory, jeden roztáčí přední a druhý zadní nápravu. Náhoda. O výkonu či točivém momentu se výrobce nerozepisuje, nicméně dojezd byl tak jako u českého vozu vypočten na 500 kilometrů. Náhoda. Dojez ani maximální rychlost Roewe neudává, jeho vůz má ale zvládnou stovku za 4 sekundy a zvládnout dobít 80 % kapacity baterií za 15 minut. Možná to jsou zbylé technické parametry, které Škoda nezveřejnila...
Třeba je to všechno vážně jen náhoda - prostě dva koncepty elektrického SUV-kupé, jde o populární segment a elektromobily jsou prý budoucnost. Proč jim tedy nedat jméno Vision E, však elektrická vize. Jenže víte co? My na náhody nevěříme a tak, jako se omylem se nevykrádají kapely při skládání nových písní, nevykrádají se omylem ani automobilky při přípravě nových aut.
Značka Roewe spadá pod automobilku SAIC Motor, což celé věci teprve dává pikantní nádech. SAIC je totiž klíčovým čínským partnerem koncernu VW Group a spolupracuje i se Škodou. V jeho továrnách vzniká hned sedm modelů české značky (pokud se jich nemůžete dopočítat, tak třeba Rapid a Rapid Spaceback jsou tu za dva), další ale budou následovat - a jedním z nich bude právě produkční verze konceptu Vision E. Víme přitom, že v oficiální rovině žádná spolupráce mezi Škodou a Roewe neexistuje, je tu jen oficiální spolupráce na poli výroby zmíněných modelů SAIC pro koncern VW v rámci separátní firmy. Samotný SAIC si Roewe provozuje „na vlastní triko”, tedy, alespoň by měl.
Už z minulosti známe případy, kdy výrobní partneři evropských automobilek v Číně „vykrádali” jejich produkty, takže to nejspíše bylo takto: někdo od SAIC viděl, co za koncept chystá Škoda a napadlo jej udělat „něco podobného”. Jako už kolikrát. A že se to i skoro stejně jmenuje, už je jen třešinka na dortu.
Nakonec, podobný způsob „partnerského kopírování” není v Číně ničím novým - o včera probíraném případu kopie Porsche Macan jsme ještě mluvili s lidmi od Porsche a byli přesvědčeni, že některé díly na klonu jsou úplně ty samé komponenty, které pro ně dělají jejich čínští dodavatelé. A co myslíte, že s tím budou dělat...
Takto se Roewe Vision-E představil na autosalonu v Šanghaji...
...a takto se nám ukázal krátce před ním
Oficiální fotky dokreslují obrázek
Pro srovnání živé fotky Škody Vision E. To jsou prostě stejně pojatá auta
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva