Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
První šéf velké automobilky říká, že nevěří rozmachu elektromobilů, má jiné řešení
13.11.2019 | Petr Prokopec
Může se zdát, že výrobci automobilů dnes za elektrický provaz táhnou jako jeden muž, není to ale tak úplně pravda. Přinejmenším jeden z nich, šéf Hondy Takahiho Hačigo, má odvahu jít proti proudu.
Pro japonské automobilky představuje Evropa spíše okrajový trh. Mnohé z nich navíc nespoléhají ani tak na Čínu, jako spíše na svou domovinu a Ameriku. Nemělo by nás proto překvapit, že jejich vývoj až tak moc nekoresponduje se šílenstvím, jež vyvolala Evropská unie. Pokud se tedy pohybují na poli elektrifikace, žene je spíše jejich vlastní rozhodnutí, přesto tímto směrem kráčí nebo se k němu alespoň nestaví zády.
Může se zdát, že Honda není výjimkou, však nedávno odhalila model E, který bude vyjma domácího trhu k dispozici pouze v Evropě, a to kvůli regulacím EU. Šéf automobilky Takahiro Hačigo ale uvažuje odbojněji a říká, že kdyby záleželo jen na něm, vývoj tohoto vozu by nikdy nespustil. A svůj postoj vysvětluje. „Nevěřím, že se elektromobily stanou auty hlavního proudu, ne kdykoli v dohledné době,“ dodává s tím, že podle něj nemůže dojít k „dramatickému růstu“, neboť „jsou zde problémy s infrastrukturou a hardwarem“. Tím pochopitelně naráží na problémy s akumulátory a šíří možností elektrická auta dobíjet.
Honda tedy vidí svou budoucnost jinde, v hybridních pohonných jednotkách. Rozhodnutí firmy podle Hačiga není namířeno proti životnímu prostředí, právě naopak je firemním cílem maximální snížení emisí. Značka toho ale chce dosáhnout právě spárováním spalovacích a elektrických jednotek, v případě elektromobilů nevidí z hlediska jejich maskového rozšíření světlo na konci tunelu.
Je třeba dodat, že v rámci hybridizace dělá Honda opravdu nemalé kroky. Čtvrtá generace modelu Jazz bude v Evropě k mání pouze s kombinací benzinové jedna-pětky a elektromotoru, do roku 2022 pak má být elektrifikováno kompletně celé portfolio. Tímto směrem má ostatně již nakročeno i CR-V, u nějž můžete rovnou zapomenout na diesel. Místo toho je na výběr mezi ryze benzinovými a hybridními agregáty.
Hačigo má tedy poměrně realistický, i když pro ekology a politiky nepříliš populární názor nejen na elektromobily. Podobně skeptický je také v případě autonomního řízení, a to přesto, že Honda měla již vyvinout automatickou změnu jízdních pruhů a autonomní technologii řízení. Kdy se však tyto prvky objeví v prodeji, není jisté. „Je třeba myslet i na to, jaká je poptávka a jaká je legislativa, jíž budeme muset čelit.“
Nejde však jen o úpravu zákonů, výrobci pozvolna začínají od svých velkoústých prohlášení z před několik let ustupovat. Dáno je to tím, že realita není až tak pozitivní, jak se při zvažování počítačových simulací a modelů zdálo. Patrné je to třeba u start-upu Cruise, který koupil koncern GM a do kterého Honda investovala 2 miliardy dolarů (cca 46,4 mld. Kč). Firma však odložila spuštění robotických taxíků v San Francisku na neurčito, přestože k tomu mělo dojít již letos.
Jak se tedy zdá, svět konečně začíná po bujaré pitce střízlivět. Zatímco ještě nedávno každý mluvil o elektrifikaci a autopilotech jen v pozitivním slova smyslu, nově stále více firem svá prohlášení mírní. Vyvíjet by měly stále větší tlak na politiky, neboť dokud ti budou chtít něco jiného než zákazníci, nemůže to dopadnout jinak než špatně - pro nás i pro výrobce aut.
Prezident Hondy Takahiro Hachigo nesmýšlí zrovna valně o elektromobilech i autopilotech
Říká, že kdyby to záleželo jen na něm, ani Honda E nikdy nevznikne
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva