První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici

„Pouhých” 322 km/h stačilo na konci 80. let Ferrari F40 k tomu, aby si připsalo titul nejrychlejšího sériově vyráběného auta světa. Dnes je na takový primát potřeba docela jiné cifry a SSC Tuatara po ní jde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici

28.3.2019 | Petr Prokopec

První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

„Pouhých” 322 km/h stačilo na konci 80. let Ferrari F40 k tomu, aby si připsalo titul nejrychlejšího sériově vyráběného auta světa. Dnes je na takový primát potřeba docela jiné cifry a SSC Tuatara po ní jde.

Společnost SSC North America dříve zvaná Shelby SuperCars o sobě dala poprvé pořádně vědět v roce 2004, kdy přišla se svou prvotinou Ultimate Aero. Její nejvyšší rychlost měla být 390 km/h, což v době, kdy se teprve Bugatti Veyron klubalo na světlo světa, bylo něco nevídaného. Hyperpost z Molsheimu pak Američané dokonce skutečně pokořili, s novým osmiválcem pod kapotou tři roky po odhalení prvního prototypu zvládli dosáhnout maximálky 412,2 km/h. Rázem tak byli zapsáni do Guinnessovy knihy rekordů, byť pouze krátce.

O čtyři rok později SSC oznámilo, že již pracuje na svém novém modelu Tuatara. I v jeho případě mají Američané jen ty nejvyšší ambice, proto ostatně najali třeba autora Ferrari 599 Jasona Castriotu, aby se postaral o design. Ten čerpal inspiraci hlavně v leteckém průmyslu, což se projevilo nejen na tvarech vozu, ale hlavně na aerodynamickém koeficientu. Cd 0,279 je nejnižší hodnotou v segmentu. SSC tak poměrně neskromně začalo prohlašovat, že cílem společnosti je dosažení met 300 mil v hodině, tedy 483 km/h, a 500 km/h.

Právě tato slova znamenala pro společnost s omezenou kapacitou nemalý problém. Vývoj se tak natáhl až do současnosti, letos by však konečně měl být ukončen a odstartovat by mohla i výroba sériových exemplářů. SSC se to snaží doložit i sérií nových videí. Na ploše necelé minuty si budeme moci vychutnat hlavně jekot 5,9litrového osmiválcového twin-turba, jehož červené pole otáčkoměru by mělo startovat na 8 800 ot./min.

První video mapuje pobyt vozu na motorové brzdě, a pro mnohé může být lehkým zklamáním. Osmiválec zpočátku nezní zrovna působivě a na okouzlení davu vlastně nestačí ani ve chvíli, kdy jej testovací jezdec vyžene do otáček. Ty jsou ale na přeplňovaný motor usazený v silničním voze opravdu vysoké. Je pak škoda, že automobilka nenechala kameru zabrat i obrazovku s načtenými daty, jež by mohla potvrdit, zda výkon skutečně činí slibovaných 1 774 koní.

U druhého snímku se vám ale již na tváři objeví daleko větší úsměv, Tuatara si střihne krátkou jízdu ve Webberově kaňonu ležícím v Kennewicku ve Washingtonu, tedy poblíž firemního ústředí ve West Richlandu. Zde by měla vzniknout jen omezená produkce stovky vozů, na které již značka začala přijímat objednávky. Vyprodáno není, šanci vlastnit hypersport pojmenovaný po novozélandské ještěrce tedy stále ještě máte.

Zmíněných 1 774 koní bude Tuarara produkovat při spalování etanolu. Jakmile však natankujete do nádrží běžný benzin, zamíří na zadní kola „pouze“ 1 369 koní. Na starosti dostanou pouhých 1 247 kilogramů, kromě nejvyšší rychlosti začínající pětkou by tak novinka SSC mohla zapůsobit rovněž akcelerací. Na zveřejnění přesných časů si ale budeme muset počkat, aktuálně nejsou k dispozici ani odhady.


První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici - 1 - SSC Tuatara 2019 novy videoscreen 01První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici - 2 - SSC Tuatara 2019 novy videoscreen 02
SSC Tuatara se ukázala na motorové brzdě...

První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici - 3 - SSC Tuatara 2019 novy videoscreen 03První sériové auto, které má překonat 500 km/h, se předvedlo na brzdě i na silnici - 4 - SSC Tuatara 2019 novy videoscreen 04
...i ve Webberově kaňonu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše