Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice

Jako o revoluci se o nich mluví už léta, v případě silničního použití ale dosud došlo jen na slova. Teď jsou tu i činy, svět osobních aut ale znovu míjí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice

17.9.2018 | Petr Prokopec

Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jako o revoluci se o nich mluví už léta, v případě silničního použití ale dosud došlo jen na slova. Teď jsou tu i činy, svět osobních aut ale znovu míjí.


Automobilky se stále více snaží, aby jejich vozy byly co nejvíce bezúdržbovými stroji. Tedy alespoň mimo pravidelné prohlídky v servisech, za které si nechají zaplatit. Ty tam jsou doby, kdy jste na každou delší cestu museli vyrážet se sadou nářadí a pár typickými poruchovými díly, s naprostou většinou nových aut dnes žádné větší problémy nejsou. Péči ale vyžadují stále a některé jejich části umí pořád přidělat spoustu starostí.

Jednou z nich jsou pneumatiky, které mají k bezúdržbovým stále hodně daleko. Jednak je většina lidí dvakrát ročně mění, což nás brzy čeká, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí - je třeba kontrolovat jejich tlak. A zvlášť na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte. Jak nepříjemné to je, nemusíme říkat nikomu, kdo to alespoň jednou zažil.

Právě těmto starostem chce už dlouho učinit přítrž Michelin. Pneumatikářský gigant již před mnoha léty přišel s novým typem obutí zvaným Tweel, který pro správný výkon své funkce nepotřebuje dohustit vzduchem vůbec. Místo toho pneumatika (podržíme se toho termínu, ale bez vzduchu uvnitř už na tohle označení úplně nesedí) spoléhá na vertikální žebra z odolné pryskyřice, jenž spojují běhoun a střed sloužící rovnou k uchycení na náboj kola. Právě od této koncepce je ostatně odvozen název nové gumy - Tweel je složenina slov Tyre (pneumatika) a Wheel (kolo).

Francouzi už v minulé dekádě slibovali, že tento koncept dostanou na silniční auta a nejvážněji to mysleli, když jej prezentovali na dobovém Audi A4. Jenže dosud se to nestalo. Tweel jako takový sériově vyrábí už od roku 2014, jenže jen pro stavební stroje a další podobná přibližovadla, která nemohou na silnici. Teď se nasazení dočkaly konečně i na dopravním prostředku, který na silnici může, byť auto to znovu není.

Nově bude Tweel ve verzi X (provedení Turf a SSL slouží oněm průmyslovým strojům) k dispozici pro čtyřkolky, na kterých nejlépe „prodá” některé své dobré vlastnosti. Zejména v terénu se bude hodit fakt, že tyto pneumatiky nejde propíchnout a nemohou ani pozbýt tlak vzduchu jednoduše proto, že žádný nepoužívají. Jistě je půjde jinak mechanicky zničit, ale i to s ohledem na jejich konstrukci bude složitější než u standardních pneumatik. Benefitů je ale více, přičemž jedním z nich je i skutečnost, že pneumatika se dokáže při najetí na překážku specificky deformovat. Navyšuje tak trakci, které mimo zpevněný asfalt není nikdy dost. Ve finále lze pak ještě zmínit, že design a složení oněch středových lamel je řešen tak, aby se v nich nedržel žádný nepořádek.

Jsou tu nevýhody? Jistěže a tou hlavní je hmotnost, která byla po léta tím hlavním, co brání širokému nasazení. Tweel X bude ovšem vyráběn v 26palcovém rozměru a i s integrovaným ocelovým středem vykáže na ručkách vah 22,7 kilogramu. Nevíme, kolik váží disky s pneumatiky (protože tady máte obojí v jednom) na čtyřkolkách, ve světě aut by to ale nebylo zase tolik. Komplikovanějším limitem se tak v tuto chvíli zdá maximální povolená rychlost 60 km/h - u hlavně terénní čtyřkolky to nebude taková potíž, u silničních aut by to pochopitelně byl zásadní limit.

Kromě výše zmíněného zde máme také omezenou nosnost, v každém rohu lze totiž počítat maximálně s 325 kilogramy. Celkově tedy jedna sada zvládá 1,3 tuny, což by je hmotnost, do které se vejde jen velmi málo dnešních aut. Jak maximální rychlost, tak maximální nosnost Tweelu může být pochopitelně vyšší, hmotnost celého „gumokola” by ale s posunem výše mířila též nahoru.

Zatím tedy nejde o průlomový krok, který by Tweel mohl dostat ve větší míře na silnice, podstatný posun vpřed ale představuje. Tweel X bude nabízen s roztečí středových šroubů 4x156, 4x137 a 4x110, takže bezvzduchovou lze momentálně pneumatikou použít na čtyřkolkách jako Can-Am Defender, Kawasaki Mule či Polaris Ranger. Michelin ovšem dodává, že již chystá také varianty pro produkty značek John Deere, Honda, Kubota a Argo. Do prodeje by přitom měly zamířit v závěru letošního či nejpozději na počátku příštího roku.

Zbývá něco dodat? Samozřejmě cenu, která není zrovna nízká. Jeden Tweel X vás totiž vyjde na 750 dolarů, tedy v přepočtu na 16 400 Kč. To sice na pneumatiku včetně ráfku není až tak velká částka, s ohledem na aktuální omezení ale nemůžeme čekat, že by z Tweelu udělala prodejní hit.


Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 1 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 01Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 2 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 02Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 3 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 03Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 4 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 04
Michelin začal prodávat svou bezvzduchovou pneumatiku i pro stroje, které mohou na silnice

Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 5 - Michelin Tweel historie dalsi 01Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 6 - Michelin Tweel historie dalsi 02Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 7 - Michelin Tweel historie dalsi 03Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 8 - Michelin Tweel historie dalsi 04Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 9 - Michelin Tweel historie dalsi 05Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 10 - Michelin Tweel historie dalsi 06
V případě klasických aut se ale můžeme dívat stále jen na snímky konceptu z hloubi minulé dekády

Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 11 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 05Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 12 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 06Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 13 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 07Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 14 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 08Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 15 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 09Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 16 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 10Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, mohou konečně na silnice - 17 - Michelin Tweel 2018 prvni foto 11
Už déle Michelin Tweel nabízí pro stavební či zemědělské stroje, které na silnici pochopitelně nesmí

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.