Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta

Idea pneumatik, které vlastně nejsou pneumatikami, neboť se obejdou bez vzduchu, není nová. Až teď se ji ale podařilo dostat na úroveň, která dovolí jejich použití na silničních autech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta

5.6.2019 | Petr Miler

Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Idea pneumatik, které vlastně nejsou pneumatikami, neboť se obejdou bez vzduchu, není nová. Až teď se ji ale podařilo dostat na úroveň, která dovolí jejich použití na silničních autech.

Pokrok tlačí svět aut stále vpřed a jakkoli někteří rádi vzpomínají na doby, kdy si auta mohli doma opravovat sami, i v tomto směru došlo k pozitivnímu vývoji. Většina nových vozů dnes platí za téměř bezúdržbové stroje, se kterými se stačí jednou za rok nebo dva ukázat v servisu a dále se starat nanejvýš o některé jejich dílčí části. I těch ubývá, pořád ale existuje minimálně jedna, která vyžaduje pozornosti docela dost a umí přidělat spoustu starostí.

Jde o pneumatiky, které mají k bezúdržbovým stále hodně daleko. Jednak je většina lidí dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí. Jednak je třeba kontrolovat jejich tlak, který má zásadní vliv na fungování celého auta od jeho spotřeby až po jízdní vlastnosti. A jednak na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte.

Právě těmto starostem chce už dlouho učinit přítrž Michelin. Pneumatikářský gigant již před mnoha léty přišel s novým typem obutí zvaným Tweel, který pro správný výkon své funkce nepotřebuje dohustit vzduchem vůbec. Místo toho pneumatika (podržíme se toho termínu, třebaže bez vzduchu uvnitř už na tohle označení úplně nesedí) spoléhá na vertikální žebra z odolné pryskyřice, jenž spojují běhoun a střed sloužící rovnou k uchycení na náboj kola. Právě od této koncepce je ostatně odvozen název nové gumy - Tweel je složenina slov Tyre (pneumatika) a Wheel (kolo).

Francouzi už v minulé dekádě slibovali, že tento koncept dostanou na silniční auta a nejvážněji to mysleli, když jej prezentovali na dobovém Audi A4. Jenže dosud se to nestalo. Tweel jako takový sériově vyrábí už od roku 2014, jenže jen pro stavební stroje a od loňska i pro čtyřkolky. Až teď konečně míří do světa silničních aut.

Neradujte se příliš neboť, má trvat ještě čtyři roky, než si je budeme moci koupit, ale aspoň můžeme fixovat svou pozornost k nějakému termínu. Firmy Michelin a General Motors oznámily, že započaly finální testování řešení, kterému říkají UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System, tedy Unikátní systém pneumatik odolný proti defektu), nejde ale o nic jiného než poslední interpretaci popsaného Tweelu.

Klíčovou výhodou UPTIS, jak nakonec i označení napovídá, je fakt, že je nelze propíchnout a nemohou ani jinak pozbýt tlak vzduchu, žádný nepoužívají. Jistě je půjde jinak mechanicky zničit, ale i to s ohledem na jejich konstrukci bude složitější než u standardních pneumatik. Benefitů je ale více, přičemž jedním z nich je i skutečnost, že pneumatika se dokáže při najetí na překážku specificky deformovat. Navyšuje tak trakci, které na nedokonalých silnicích není nikdy dost. K tomu je pak ještě vhodné zmínit, že design a složení oněch středových lamel je řešen tak, aby se v nich nedržel žádný nepořádek.

Pro firmy, které se s oblibou ohánějí environmentalismem, jsou výhody ještě jinde. Michelin říká, že asi 20 % všech jím vyrobených pneumatik je každý rok předčasně vyhazováno kvůli defektům, což UPTIS eliminuje. GM pak přidává, že se skoro nezničitelnými pneu nebude muset v autech používat ani náhradní kola, ani lepící sady, což pochopitelně auta odlehčí a tím sníží jejich spotřebu a emise v dlouhodobém horizontu.

My přidáme i nějaké nevýhody, které Tweelu dosud bránily většímu rozšíření. Tou hlavní je už po léta vysoká hmotnost, která je zrovna tomto místě nevítaným společníkem. Michelin neříká, kolik UPTIS, tedy poslední evoluce Tweelu váží, konstatuje ale, že postupný vývoj dostává hmotnost stále níže a patrně by si netroufl pomýšlet na silniční použití, kdyby se nedostal na čísla srovnatelná s kompletem disků a pneumatik. Zbývá tedy jen dodat, že pokud půjde vše podle plánu, GM začne UPTIS prodávat v autech modelového roku 2024. Jak jsme zmínili, není to zrovna zítra, ale je to poprvé, co od významné automobilky či Michelinu slyšíme takto konkrétní termín.


Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 1 - Michelin Tweel silnicni Chevrolet Bolt 01Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 2 - Michelin Tweel silnicni Chevrolet Bolt 02Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 3 - Michelin Tweel silnicni Chevrolet Bolt 03Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 4 - Michelin Tweel silnicni Chevrolet Bolt 04Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 5 - Michelin Tweel silnicni Chevrolet Bolt 05Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 6 - Michelin Tweel silnicni Chevrolet Bolt 06
Michelin Tweel s obchodním označením UPTIS konečně míří na silnice. Má ale trvat ještě čtyři roky, než si takové „gumokolo” budeme moci koupit

Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 7 - Michelin Tweel historie dalsi 01Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 8 - Michelin Tweel historie dalsi 02Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 9 - Michelin Tweel historie dalsi 03Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 10 - Michelin Tweel historie dalsi 04Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 11 - Michelin Tweel historie dalsi 05Revoluční pneu, které se nedofukují a nelze je „píchnout”, konečně míří na silniční auta - 12 - Michelin Tweel historie dalsi 06
Nápad na náhradu pneu bezvzduchovou konstrukcí není nový a Michelin jej už dříve ukazoval i na osobních autech. Teprve teď ale míří na osobní auta se silniční homologací

Zdroj: Michelin

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.