Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozmach elektromobilů dostal další těžkou ránu, příštích pět let neprorazí, říká šéf JLR
17.9.2019 | Petr Prokopec
S ohledem na dřívější investice je k budoucnosti elektrických aut beztak pozitivní, jím zmiňovaná alternativní cesta k rozšíření je ale ještě větší utopií.
Není snad už žádným tajemstvím, že alfou a omegou rozšíření elektromobilů jsou baterie. Ty se na ceně vozu podílí ze zhruba 40 až 50 procent, navíc mají mizernou energetickou hustotu (např. nové Porsche Taycan má i po zohlednění odlišné efektivity motorů v akumulátorech ekvivalent 31litrové nádrže na benzin), dlouho se dobíjejí a nikdo neví, co s nimi bude třeba za 10 let. Rozmachu elektromobilů tak může pomoci jedině převratný vynález, nebo postupné zlevnění současných Li-ion akumulátorů, které by při nižších cenách byly navzdory svým dalším slabinám relativně přijatelným řešením.
Na pokles jejich cen sází prakticky všichni, jenže nic takového se neděje. Problémem je, že po akumulátorech už při malém rozšíření elektromobilů roste poptávka za hranici možností stávající těžby vzácných kovů, jenž jsou pro změnu zásadní složkou při výrobě baterií, a to ceny žene přesně opačným směrem. Kdy tedy ke zlevnění dojde? Šéf britských automobilek Jaguar a Land Rover (JLR) Ralf Speth říká, že na jakkoli brzkou změnu můžeme zapomenout.
JLR na základě současné situace neočekává, že by cena baterií mohla jakkoli výrazněji klesnout během následujících pěti let, dokonce varuje, že nedostačující těžba vzácných kovů ji naopak může vyhnat ještě výš. To je pro automobilky zásadní problém, neboť elektrická auta musí přinejmenším v Evropě prodávat v rámci honby za nižšími průměrnými emisemi CO2 a pokud elektromobily nezlevní, neprodají jich o mnoho více než nyní. To je problém i pro JLR, proto navrhuje alternativní cestu.
Speth říká, že by se radikálním způsobem měla zlepšit infrastruktura. Pokud by prý dobíjecí stanice stály na každém rohu, nebudou muset výrobci sahat po tak velkých paketech akumulátorů, a to by logicky vedlo ke zlevnění elektromobilů. „Cena elektrických aut je stále příliš vysoká, protože je potřeba velký dojezd. Očividně je tedy třeba, aby dobré pokrytí bylo spojené s celou zemí, nikoliv pouze s Londýnem,“ potvrdil výše zmíněné šéf britských automobilek.
Něco takového je ale ještě větší utopie. Už v současnosti používané pakety akumulátorů jsou na dolní hranici únosnosti, však nám ukažte jiné 760koňové auto krom Porsche Macan, které má 31litrovou nádrž na benzin? Navíc i kdyby takové existovalo, pořád ji doplníte asi za 2 minuty. Něco takového je u elektromobilů iluzí a i relativně rychlá dobití za desítky minut bude možné realizovat na pár místech v zemi, ať už bude jakkoli vyspělá. Dobíjecích stanic by musel být nespočet, protože by u každé desítky minut musela vystávat auta s malými akumulátory schopná urazit třeba jen desítky kilometrů. To je skutečně zcela mimo realitu.
Spethova slova bohužel jen dokládají to, jak bezvýchodná současná situace je - EU nastrkala automobilky do vývoje a výroby elektrických aut, ta ale bez zásadní pozitivní změny v oblasti akumulátorů nemají šanci prorazit. A pokud jeden z významných výrobců (elektrický Jaguar I-Pace získal řadu titulů auto roku) s vážnou tváří říká, že pět let nemáme čekat nic pozitivního, nemůžeme během této doby ani očekávat ani rozmach elektromobilů jiných výrobců. Jak se s tím popasují automobilky, kterým se už nyní s vidinou nových regulací EU hroutí svět? To je otázka, odpověď na ni ale může být bolestivá pro nás všechny.
Ralf Speth říká, že ceny akumulátorů neklesnou ani do roku 2024, mohou vi vzrůst. Jako řešení navrhuje vysoké ceny elektromobilů lze snížit zmenšením baterií
Problémem však je nejen nedostačující infrastruktura, ale i skutečnost, že už současné pakety jsou malé - ani I-Pace s 90kWh akumulátory nevyrovná auto s nejmenší palivovou nádrží na trhu
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 2 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 4 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 5 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 6 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis