Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch

Chcete si zahrát hru „Najděte pět rozdílů”? Nejde to, ani těch pět tu není. Americké sankce proti Olegu Děripaskovi selhaly na plné čáře, jeho GAZ má dál to samé v bledě modrém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch

22.2.2019 | Petr Prokopec

Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chcete si zahrát hru „Najděte pět rozdílů”? Nejde to, ani těch pět tu není. Americké sankce proti Olegu Děripaskovi selhaly na plné čáře, jeho GAZ má dál to samé v bledě modrém.

Na bezzubost amerických sankcí vůči Rusům jsme v minulém roce upozornili hned několikrát. Velká část z nich je přitom momentálně zacílena na Olega Děripasku a jeho firmy, neboť tento oligarcha je viněn z mnoha trestných činů. Ten však na první pohled nebudí zdání nervozity, i proto, že sankce byly v průběhu loňska několikrát odloženy. Kontroverzní podnikatel tak měl dostatek času na to, aby si otevřel zadní vrátka a jeho byznys nedostal ránu, která by jej srazila na kolena.

Jedním z těchto kroků bylo nahrazení amerických turbodieselů 2,8 montovaných pod kapotu dodávek GAZelle Next, čínskými pohonnými jednotkami. Něco takového by si za normálních okolností vyžádalo nemalý vývoj, testy a s tím spojené náklady. Rusové by pak navíc danou rošádu nezvládli zrealizovat za velmi krátkou dobu ani v případě, kdyby na řešení vyčlenili veškeré volné kapacity. Tentokráte jim však stačilo jen vyřídit pár telefonátů, e-mailů a schůzek.

Důvod tohoto zjednodušení je velmi prostý - společnost Cummins má totiž sice sídlo ve Spojených státech a jako taková musí dodržovat pravidla daná americkou vládou, tedy nespolupracovat s Děripaskovými firmami. Nicméně motory ISF 2,8 pro GAZ vyráběla v Číně ve spolupráci se značkou Huadong. S tou navíc založila společné joint venture Foton Cummins, které má povolení dané pohonné jednotky produkovat také pod logem Huadongu. A ten se již sankcemi řídit nemusí, protože to je čínská firma.

Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že GAZ i nadále odebírá motory ISF 2,8 americké firmy Cummins vyráběné v čínské továrně. Jen jsou na nich odlišné nálepky a pár dalších vizuálních změn. Samotná technika se však nezměnila, stejně jako trasy, po kterých jsou dodávky realizovány. Obě verze motoru jsou totiž vskutku identické, jak dokazuje nová sada fotografií, kterou se pochlubili sami Rusové. Jediným lišícím prvkem je totiž pouze barva, neboť Cummins byl oháknut do černého nátěru, zatímco Huadong do stříbrnošedého, a logo.

Ve všech ostatních ohledech tu ale máme naprostou shodu, jak na americké, tak i na čínské straně figuruje třeba vstřikování Bosch či turbodmychadlo BorgWarner. I proto se Rusové nikterak nenamáhali ani pozměnit uživatelské manuály, příručky a dokumentaci k vozu, kde je stále v případě motoru zmiňován Cummins. Nelze se tomu ostatně divit, shodu potvrzují experti i řidiči, a to nikoliv jen na základě shodných komponentů - obě verze motoru stejně i zní a stejně se chovají.

Je tedy evidentní, že Děripaska konkrétně v tomto případě nad sankcemi vyzrál a poslední krok GAZu nelze označit za nic jiného než otevřený výsměch. Nicméně i tak začíná Děripaska tlak Západu pociťovat. Spolupráci s GAZem totiž ukončil Mercedes, pro který Rusové montovali Sprinter. Mimo to oligarcha přišel také o objednávku stovky elektrických autobusů, které budou sloužit v Moskvě. O jejich výrobu se totiž nyní postará Kamaz. Volkswagen Group ale zatím firmě zůstává věrný, i Škody Kodiaq či Octavia se tak nadále budou montovat v Děripaskových továrnách.


Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 1 - Cummins vs Huadong 01Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 2 - Cummins vs Huadong 02Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 3 - Cummins vs Huadong 03Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 4 - Cummins vs Huadong 04Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 5 - Cummins vs Huadong 05Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 6 - Cummins vs Huadong 06Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 7 - Cummins vs Huadong 07Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 8 - Cummins vs Huadong 08
Nalevo máte motor Cummins, napravo Huadong. Nyní zkuste najít pět rozdílů - nejde to, ani tolik jich neexistuje

Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch - 9 - Cummins vs Huadong 09
Některé samolepky jsou dokonce identické pro obě verze agregátu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše