Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch
22.2.2019 | Petr Prokopec
Chcete si zahrát hru „Najděte pět rozdílů”? Nejde to, ani těch pět tu není. Americké sankce proti Olegu Děripaskovi selhaly na plné čáře, jeho GAZ má dál to samé v bledě modrém.
Na bezzubost amerických sankcí vůči Rusům jsme v minulém roce upozornili hned několikrát. Velká část z nich je přitom momentálně zacílena na Olega Děripasku a jeho firmy, neboť tento oligarcha je viněn z mnoha trestných činů. Ten však na první pohled nebudí zdání nervozity, i proto, že sankce byly v průběhu loňska několikrát odloženy. Kontroverzní podnikatel tak měl dostatek času na to, aby si otevřel zadní vrátka a jeho byznys nedostal ránu, která by jej srazila na kolena.
Jedním z těchto kroků bylo nahrazení amerických turbodieselů 2,8 montovaných pod kapotu dodávek GAZelle Next, čínskými pohonnými jednotkami. Něco takového by si za normálních okolností vyžádalo nemalý vývoj, testy a s tím spojené náklady. Rusové by pak navíc danou rošádu nezvládli zrealizovat za velmi krátkou dobu ani v případě, kdyby na řešení vyčlenili veškeré volné kapacity. Tentokráte jim však stačilo jen vyřídit pár telefonátů, e-mailů a schůzek.
Důvod tohoto zjednodušení je velmi prostý - společnost Cummins má totiž sice sídlo ve Spojených státech a jako taková musí dodržovat pravidla daná americkou vládou, tedy nespolupracovat s Děripaskovými firmami. Nicméně motory ISF 2,8 pro GAZ vyráběla v Číně ve spolupráci se značkou Huadong. S tou navíc založila společné joint venture Foton Cummins, které má povolení dané pohonné jednotky produkovat také pod logem Huadongu. A ten se již sankcemi řídit nemusí, protože to je čínská firma.
Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že GAZ i nadále odebírá motory ISF 2,8 americké firmy Cummins vyráběné v čínské továrně. Jen jsou na nich odlišné nálepky a pár dalších vizuálních změn. Samotná technika se však nezměnila, stejně jako trasy, po kterých jsou dodávky realizovány. Obě verze motoru jsou totiž vskutku identické, jak dokazuje nová sada fotografií, kterou se pochlubili sami Rusové. Jediným lišícím prvkem je totiž pouze barva, neboť Cummins byl oháknut do černého nátěru, zatímco Huadong do stříbrnošedého, a logo.
Ve všech ostatních ohledech tu ale máme naprostou shodu, jak na americké, tak i na čínské straně figuruje třeba vstřikování Bosch či turbodmychadlo BorgWarner. I proto se Rusové nikterak nenamáhali ani pozměnit uživatelské manuály, příručky a dokumentaci k vozu, kde je stále v případě motoru zmiňován Cummins. Nelze se tomu ostatně divit, shodu potvrzují experti i řidiči, a to nikoliv jen na základě shodných komponentů - obě verze motoru stejně i zní a stejně se chovají.
Je tedy evidentní, že Děripaska konkrétně v tomto případě nad sankcemi vyzrál a poslední krok GAZu nelze označit za nic jiného než otevřený výsměch. Nicméně i tak začíná Děripaska tlak Západu pociťovat. Spolupráci s GAZem totiž ukončil Mercedes, pro který Rusové montovali Sprinter. Mimo to oligarcha přišel také o objednávku stovky elektrických autobusů, které budou sloužit v Moskvě. O jejich výrobu se totiž nyní postará Kamaz. Volkswagen Group ale zatím firmě zůstává věrný, i Škody Kodiaq či Octavia se tak nadále budou montovat v Děripaskových továrnách.
Nalevo máte motor Cummins, napravo Huadong. Nyní zkuste najít pět rozdílů - nejde to, ani tolik jich neexistuje
Některé samolepky jsou dokonce identické pro obě verze agregátu
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien