Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové odhalili detaily ke svému novému obřímu náklaďáku. Testují, co vše přežije
2.10.2018 | Petr Prokopec
Stroj jak z času Sovětského svazu je vážně mimořádným dílem. Kvůli své velikosti potřebuje pneumatiky tak obrovské, že nezatáčí koly, ale rámem.
Rusové mají v produkci extrémních strojů velkou tradici a pokračují v ní vývojem nového obřího náklaďáku, v jehož útrobách byste měli přežít i konec světa. Ne náhodou byl proto pojmenován Arktika, neboť zvládat by měl s nadhledem i pohyb okolo zemských pólů. Za jeho zrodem stojí automobilka Kamaz, která momentálně odstartovala v Jakutsku náročné testy a při té příležitosti se podělila o nové detaily.
V současné době je hotový pouze jeden prototyp se třemi nápravami, do jehož motorového prostoru se nastěhoval vidlicový osmiválec. Ten na všech šest kol posílá 400 koní skrze šestnáctistupňový manuál. Do budoucna však řidiče čeká usnadnění práce, neboť v plánu je také provedení s automatem. Ten přitom bude spojen s řadovým šestiválcem, a co je možná zajímavější, také se čtyřmi nápravami a osmi koly.
My se zatím budeme držet pouze šestikolky s manuálem, která má zvládat nejvyšší rychlost 50 km/h. Té dosáhne pouze na silnici, kde se ovšem může legálně pohybovat pouze se standardní sadou pneumatik. Jejich šířka činí 700 milimetrů, přičemž šířka vozu v té chvíli dosahuje 2 540 mm. Na úzkých cestách bude problém se Arktice vyhnout. Není to ovšem nic v porovnání s variantou „oversize“.
Jakmile Artika opustí zpevněný asfalt, může být osazena pneumatikami o šířce přes jeden metr. Její celková šíře tak naroste na 3 320 mm. Velikost kol a jejich obutí je přitom důvodem, proč muselo dojít k inovacím v rámci řízení. Vůz totiž nezatáčí klasickým způsobem, nýbrž za pomoci „zlomení“ za kabinou. Stejné řešení čeká také osmikolku, která by měla být představena do konce letošního roku a jenž počítá se 450 koňmi.
Verze 6x6 má vážit 17 tun a uveze až 13 tun nákladu. Celkově tedy bude třínápravová Arktika vážit 30 tun, přičemž v závislosti na velikosti pneumatik bude odlišná i světlá výška - standard počítá se 650 milimetry, provedení „oversize“ se 600 mm. Stejně na tom bude i osmikolka, ta ale váhy zatíží daleko více.
Zajímavé přitom je, že pokud jsou použity standardní pneumatiky, váží Arktika 25 tun. Jakmile ale přijde řada na ty širší, hmotnost klesne na 24 tun. Je to dáno jejich konstrukcí umožňující velké deformace a tím i zvýšení plochy, po které se vůz pohybuje. Tím se sníží tlak na podložku, vůz prý může přejet i živého člověka, aniž by mu nějak výrazně ublížil. Platí to přitom i při plném zatížení, které s nákladem muže činit až 40 tun.
Speciální nástavba za kabinou byla uzpůsobena pro tříčlenný tým, který v jejích útrobách dokáže přežít až šedesátistupňové mrazy. A bez civilizace se obejde tak dlouho, dokud zásoby vydrží. K dispozici má totiž kromě paland i sprchu, záchod či kuchyňku s mikrovlnnou troubou, pitnou vodou a ledničkou. V „obýváku“ pak nechybí televize či satelitní telefon. Počítat lze také s nezávislým ohřevem i klimatizací.
Jak je tedy patrné, s Arktikou půjde přežít leccos. Do prodeje zamíří v příštím roce, cena však zatím nebyla zmíněna ani v náznacích. Dá se však předpokládat, že hlavní zájem budou mít hlavně instituce spoléhající na vládní granty. A jelikož za pomoci jednoho takového vůz vlastně vznikl, pomyslný kruh se nám tím uzavře.
Kamaz Arktika zatím vznikl jen v šestikolové verzi, jenž aktuálně prochází v Jakutsku náročnými testy. Zejména na fotkách zachycující lidi v jeho blízkosti jsou patrné jeho extrémní rozměry
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch