Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové odhalili detaily ke svému novému obřímu náklaďáku. Testují, co vše přežije
2.10.2018 | Petr Prokopec
Stroj jak z času Sovětského svazu je vážně mimořádným dílem. Kvůli své velikosti potřebuje pneumatiky tak obrovské, že nezatáčí koly, ale rámem.
Rusové mají v produkci extrémních strojů velkou tradici a pokračují v ní vývojem nového obřího náklaďáku, v jehož útrobách byste měli přežít i konec světa. Ne náhodou byl proto pojmenován Arktika, neboť zvládat by měl s nadhledem i pohyb okolo zemských pólů. Za jeho zrodem stojí automobilka Kamaz, která momentálně odstartovala v Jakutsku náročné testy a při té příležitosti se podělila o nové detaily.
V současné době je hotový pouze jeden prototyp se třemi nápravami, do jehož motorového prostoru se nastěhoval vidlicový osmiválec. Ten na všech šest kol posílá 400 koní skrze šestnáctistupňový manuál. Do budoucna však řidiče čeká usnadnění práce, neboť v plánu je také provedení s automatem. Ten přitom bude spojen s řadovým šestiválcem, a co je možná zajímavější, také se čtyřmi nápravami a osmi koly.
My se zatím budeme držet pouze šestikolky s manuálem, která má zvládat nejvyšší rychlost 50 km/h. Té dosáhne pouze na silnici, kde se ovšem může legálně pohybovat pouze se standardní sadou pneumatik. Jejich šířka činí 700 milimetrů, přičemž šířka vozu v té chvíli dosahuje 2 540 mm. Na úzkých cestách bude problém se Arktice vyhnout. Není to ovšem nic v porovnání s variantou „oversize“.
Jakmile Artika opustí zpevněný asfalt, může být osazena pneumatikami o šířce přes jeden metr. Její celková šíře tak naroste na 3 320 mm. Velikost kol a jejich obutí je přitom důvodem, proč muselo dojít k inovacím v rámci řízení. Vůz totiž nezatáčí klasickým způsobem, nýbrž za pomoci „zlomení“ za kabinou. Stejné řešení čeká také osmikolku, která by měla být představena do konce letošního roku a jenž počítá se 450 koňmi.
Verze 6x6 má vážit 17 tun a uveze až 13 tun nákladu. Celkově tedy bude třínápravová Arktika vážit 30 tun, přičemž v závislosti na velikosti pneumatik bude odlišná i světlá výška - standard počítá se 650 milimetry, provedení „oversize“ se 600 mm. Stejně na tom bude i osmikolka, ta ale váhy zatíží daleko více.
Zajímavé přitom je, že pokud jsou použity standardní pneumatiky, váží Arktika 25 tun. Jakmile ale přijde řada na ty širší, hmotnost klesne na 24 tun. Je to dáno jejich konstrukcí umožňující velké deformace a tím i zvýšení plochy, po které se vůz pohybuje. Tím se sníží tlak na podložku, vůz prý může přejet i živého člověka, aniž by mu nějak výrazně ublížil. Platí to přitom i při plném zatížení, které s nákladem muže činit až 40 tun.
Speciální nástavba za kabinou byla uzpůsobena pro tříčlenný tým, který v jejích útrobách dokáže přežít až šedesátistupňové mrazy. A bez civilizace se obejde tak dlouho, dokud zásoby vydrží. K dispozici má totiž kromě paland i sprchu, záchod či kuchyňku s mikrovlnnou troubou, pitnou vodou a ledničkou. V „obýváku“ pak nechybí televize či satelitní telefon. Počítat lze také s nezávislým ohřevem i klimatizací.
Jak je tedy patrné, s Arktikou půjde přežít leccos. Do prodeje zamíří v příštím roce, cena však zatím nebyla zmíněna ani v náznacích. Dá se však předpokládat, že hlavní zájem budou mít hlavně instituce spoléhající na vládní granty. A jelikož za pomoci jednoho takového vůz vlastně vznikl, pomyslný kruh se nám tím uzavře.
Kamaz Arktika zatím vznikl jen v šestikolové verzi, jenž aktuálně prochází v Jakutsku náročnými testy. Zejména na fotkách zachycující lidi v jeho blízkosti jsou patrné jeho extrémní rozměry
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda