Rusové odhalili nový speciální náklaďák. Se dvěma kabinami vypadá hodně zvláštně

Převážet kabinu náklaďáku na korbě jiného už jste asi viděli, tohle ale není ten případ. Kamaz 63501 má skutečně dvě kabiny, k řízení ale slouží jen jedna.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové odhalili nový speciální náklaďák. Se dvěma kabinami vypadá hodně zvláštně

30.11.2018 | Petr Prokopec

Rusové odhalili nový speciální náklaďák. Se dvěma kabinami vypadá hodně zvláštně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Převážet kabinu náklaďáku na korbě jiného už jste asi viděli, tohle ale není ten případ. Kamaz 63501 má skutečně dvě kabiny, k řízení ale slouží jen jedna.

Ruská automobilka Kamaz se sice specializuje pouze na nákladní vozy, její záběr je ovšem neskutečně široký. V podstatě tak neexistuje oblast, již by nedokázala pokrýt a nevyhýbá se ani ropnému průmyslu. Právě na něj je zaměřen speciál postavený na čtyřnápravovém šasí 63501, který je oficiálně je prezentován jako dvoupumpová betonovací jednotka.

Vůz se tedy zaměřuje na výstavbu šachet sloužících právě pro těžbu ropy. Princip chodu betonovací jednotky je vcelku jednoduchý - vůz je připojen k míchačce a následně pod velkým tlakem vhání beton pod povrch. Obě pumpy pracují separátně, aby byl zajištěn souvislý a ničím nepřerušený přísun materiálu. Jen tak lze zaručit, že výsledná stavba bude skutečně nepropustná. Kromě toho však pumpy mají i další úkol. Vytváří dostatečně vysoký tlak, který umožní provádět injektáž až do hloubky 3 200 metrů pod povrchem.

První kabina vozu tedy slouží standardně řidiči, ve druhé sedí operátor, jenž má na starosti injektáž betonu, stejně jako následnou kontrolu těsnosti. Modifikovaný Kamaz 63501 je přitom vůbec první mobilní jednotkou, jež systémem se dvěma pumpami disponuje. Jeho příchod si vyžádali petrolejáři hlavně z Kazachstánu, kde infrastruktura zdaleka není nejlepší. Systém je navržen tak, aby nesloužil pouze k betonování, ale zároveň k čištění - ať již za pomoci vody nebo dokonce písku. I proto byl důraz při vývoji kladen hlavně na anti-korozní ochranu.

Samotný vůz je součástí rodiny Mustang, jeho pohon zajišťuje osmiválcový turbodiesel o objemu 11,76 l. Výkon této pohonné jednotky plnící emisní normu Euro 3 činí 360 koní, točivý moment se vyšplhal na 1 570 Nm již při pouhých 1 300 otáčkách. Na všechna kola jej přenáší osmistupňová převodovka.

Na silnici dosahuje přibližně desetimetrový speciál nejvyšší rychlosti 95 km/h, jeho palivové nádrže na dvakrát 210 litrů pak vydrží na přibližně tisíc kilometrů. Je tak plně vysvětleno, proč duální betonovací pumpa byla instalována právě na toto šasí. O schopnostech vozu pak ostatně svědčí i skutečnost, že je osazen předehříváním motoru. Bezproblémově nastartovat tak zvládá i při venkovních teplotách padajících až k -50 stupňům Celsia.

Lze pak jen dodat, že tyto schopnosti zcela pochopitelně vyhovují i ruské armádě, která dané šasí používá rovněž pro pancéřovaná vozidla. Ta zvládají nejen převoz až desetičlenné posádky, ale rovněž i nemalé množství palných zbraní. Korba tak klidně může být osazena i odpalovacím zařízením Lynx, které zvládne poslat rakety IMI Extra až na vzdálenost 150 kilometrů. Díky GPS je přitom jejich navádění neskutečně přesné, to už je ale trochu jiný příběh.


Rusové odhalili nový speciální náklaďák. Se dvěma kabinami vypadá hodně zvláštně - 1 - Kamaz 63501 betonovaci jednotka 01Rusové odhalili nový speciální náklaďák. Se dvěma kabinami vypadá hodně zvláštně - 2 - Kamaz 63501 betonovaci jednotka 02
Kamaz 63501 dostal do vínku dvě kabiny, nikoliv však proto, aby bylo usnadněno couvání. Druhá slouží operátorovi duální betonovací pumpy

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.