Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník

Vrtulník není stroj, v jehož případě by vás asi ani nenapadlo, ze je možné jej nějak nahradit autem. Ale Rusko je země neomezených možností a zjevně tam zvládnou i to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník

4.12.2018 | Mirek Mazal

Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vrtulník není stroj, v jehož případě by vás asi ani nenapadlo, ze je možné jej nějak nahradit autem. Ale Rusko je země neomezených možností a zjevně tam zvládnou i to.

Západní země sice na Rusko uvalily sankce, to si z nich ale příliš těžkou hlavu nedělá. Třeba s Čínou čile obchoduje a ta má hlavní zájem o přírodní zdroje ze Sibiře. Ruské firmy proto značně investují do rozvoje jejich těžby a okolní infrastruktury, která si vyžaduje specifický přístup. Život v odlehlých regionech na severu probíhá v těžkých klimatických podmínkách, a tak pro tamní nasazení vznikají specializované stroje, které neznáme z žádného jiného koutu světa.

Jedním z takových je i nová souprava KS-5772 od firmy ChMZ, Čeljabinských mechanických závodů. Všestranný dvoudílný jeřáb bude využíván k opravám elektrických vedení za Polárním kruhem. Poslouží v bažinatých a zalesněných oblastech, ani hluboký sníh či bažina by mu neměly dělat problém. Dříve se těžkými podmínkami po zemi nikdo neodvážil vydat, pracovníci museli používat drahé vrtulníky a čekat na dobré počasí. KS-5772 je dokáže nahradit levněji a pracovat 365 dnů v roce.

Pásový dvourychlostní podvozek DT-30PMNK2 slibuje jedinečnou manévrovatelnost a je schopen dostat jeřáb na potřebné pracovní místo, nezalekne se brodu do dvou metrů hloubky. Jeřáb samotný je namontován na druhém konci plovoucího stroje a dokáže zvednout i velmi těžká břemena.

Nosnost patnáctitunového KS-5772 je 25 tun, délka výložníku je od 9,6 do 28,1 metru. Současně lze novinku volitelně vybavit protizávažím o hmotnosti do tří tun. Zvláštní pozornost je věnována klimatické přípravě multifunkčního vozu a jeho jednotek, počítá se s nejtvrdšími podmínkami. Izolace a ohřev hydraulického i palivového systému by měly zvládnout teploty od mínus 40 do plus 40 stupňů Celsia, což je skutečně pozoruhodný rozsah.

Při konstrukci modelu řešili vývojáři řadu náročných úkolů. Jedním z nich bylo potřeba přizpůsobit konstrukci podvozku nezpevněnému povrchu. Dvoudílná souprava si vyžádala obrácenou instalaci jeřábu proti směru jízdy. Podpěry jsou také jedinečné, protože jsou ukryty v trupu tak, aby byla zachována vodotěsnost.

Kromě instalace jeřábu je pohyblivé zařízení vybaveno kabinou pro přepravu opravárenské posádky. Terénní vozidlo může zrychlit na 35 km/h na zemi a dosáhne rychlosti 4 km/h ve vodě díky motoru o výkonu 77 kW (105 koní). Dieselový agregát D-245 s hydraulickým zásobníkem jsou umístěny v zadní části připojeného podvozku. Z tohoto důvodu může zdvihací zařízení nezávisle stát v pracovní poloze, používat výložníky a provádět potřebné nakládky či vykládky, montáž nebo demontáž.

„Zákazníci teď budou moci provádět opravy po celý rok,“ zdůrazňuje největší přednost pásového jeřábu firma ChMZ. Její KS-5772 mohli firmy objednávat už před veřejnou premiérou, první kusy tedy budou dodány zákazníkům ještě letos. Kolik takové legrace stojí, výrobce nezveřejnil.


Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 1 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 01Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 2 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 02Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 3 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 03Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 4 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 04Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 5 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 05
Nedostupné oblasti Sibiře začne dobývat pásový jeřáb ChMZ KS-5772, který by měl pomoci hlavně s opravami vedení elektrického napětí

Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 6 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 06Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 7 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 07Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 8 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 08Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 9 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 09Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 10 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 10Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 11 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 11Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 12 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 12Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 13 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 13Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 14 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 14Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 15 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 15Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 16 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 16Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 17 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 17Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 18 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 18
Stojí na podvozku DT-30PMNK2

Zdroj: Os1

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše