Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník
4.12.2018 | Mirek Mazal
Vrtulník není stroj, v jehož případě by vás asi ani nenapadlo, ze je možné jej nějak nahradit autem. Ale Rusko je země neomezených možností a zjevně tam zvládnou i to.
Západní země sice na Rusko uvalily sankce, to si z nich ale příliš těžkou hlavu nedělá. Třeba s Čínou čile obchoduje a ta má hlavní zájem o přírodní zdroje ze Sibiře. Ruské firmy proto značně investují do rozvoje jejich těžby a okolní infrastruktury, která si vyžaduje specifický přístup. Život v odlehlých regionech na severu probíhá v těžkých klimatických podmínkách, a tak pro tamní nasazení vznikají specializované stroje, které neznáme z žádného jiného koutu světa.
Jedním z takových je i nová souprava KS-5772 od firmy ChMZ, Čeljabinských mechanických závodů. Všestranný dvoudílný jeřáb bude využíván k opravám elektrických vedení za Polárním kruhem. Poslouží v bažinatých a zalesněných oblastech, ani hluboký sníh či bažina by mu neměly dělat problém. Dříve se těžkými podmínkami po zemi nikdo neodvážil vydat, pracovníci museli používat drahé vrtulníky a čekat na dobré počasí. KS-5772 je dokáže nahradit levněji a pracovat 365 dnů v roce.
Pásový dvourychlostní podvozek DT-30PMNK2 slibuje jedinečnou manévrovatelnost a je schopen dostat jeřáb na potřebné pracovní místo, nezalekne se brodu do dvou metrů hloubky. Jeřáb samotný je namontován na druhém konci plovoucího stroje a dokáže zvednout i velmi těžká břemena.
Nosnost patnáctitunového KS-5772 je 25 tun, délka výložníku je od 9,6 do 28,1 metru. Současně lze novinku volitelně vybavit protizávažím o hmotnosti do tří tun. Zvláštní pozornost je věnována klimatické přípravě multifunkčního vozu a jeho jednotek, počítá se s nejtvrdšími podmínkami. Izolace a ohřev hydraulického i palivového systému by měly zvládnout teploty od mínus 40 do plus 40 stupňů Celsia, což je skutečně pozoruhodný rozsah.
Při konstrukci modelu řešili vývojáři řadu náročných úkolů. Jedním z nich bylo potřeba přizpůsobit konstrukci podvozku nezpevněnému povrchu. Dvoudílná souprava si vyžádala obrácenou instalaci jeřábu proti směru jízdy. Podpěry jsou také jedinečné, protože jsou ukryty v trupu tak, aby byla zachována vodotěsnost.
Kromě instalace jeřábu je pohyblivé zařízení vybaveno kabinou pro přepravu opravárenské posádky. Terénní vozidlo může zrychlit na 35 km/h na zemi a dosáhne rychlosti 4 km/h ve vodě díky motoru o výkonu 77 kW (105 koní). Dieselový agregát D-245 s hydraulickým zásobníkem jsou umístěny v zadní části připojeného podvozku. Z tohoto důvodu může zdvihací zařízení nezávisle stát v pracovní poloze, používat výložníky a provádět potřebné nakládky či vykládky, montáž nebo demontáž.
„Zákazníci teď budou moci provádět opravy po celý rok,“ zdůrazňuje největší přednost pásového jeřábu firma ChMZ. Její KS-5772 mohli firmy objednávat už před veřejnou premiérou, první kusy tedy budou dodány zákazníkům ještě letos. Kolik takové legrace stojí, výrobce nezveřejnil.
Nedostupné oblasti Sibiře začne dobývat pásový jeřáb ChMZ KS-5772, který by měl pomoci hlavně s opravami vedení elektrického napětí
Zdroj: Os1
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 minutami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22