Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník

Vrtulník není stroj, v jehož případě by vás asi ani nenapadlo, ze je možné jej nějak nahradit autem. Ale Rusko je země neomezených možností a zjevně tam zvládnou i to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník

4.12.2018 | Mirek Mazal

Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vrtulník není stroj, v jehož případě by vás asi ani nenapadlo, ze je možné jej nějak nahradit autem. Ale Rusko je země neomezených možností a zjevně tam zvládnou i to.

Západní země sice na Rusko uvalily sankce, to si z nich ale příliš těžkou hlavu nedělá. Třeba s Čínou čile obchoduje a ta má hlavní zájem o přírodní zdroje ze Sibiře. Ruské firmy proto značně investují do rozvoje jejich těžby a okolní infrastruktury, která si vyžaduje specifický přístup. Život v odlehlých regionech na severu probíhá v těžkých klimatických podmínkách, a tak pro tamní nasazení vznikají specializované stroje, které neznáme z žádného jiného koutu světa.

Jedním z takových je i nová souprava KS-5772 od firmy ChMZ, Čeljabinských mechanických závodů. Všestranný dvoudílný jeřáb bude využíván k opravám elektrických vedení za Polárním kruhem. Poslouží v bažinatých a zalesněných oblastech, ani hluboký sníh či bažina by mu neměly dělat problém. Dříve se těžkými podmínkami po zemi nikdo neodvážil vydat, pracovníci museli používat drahé vrtulníky a čekat na dobré počasí. KS-5772 je dokáže nahradit levněji a pracovat 365 dnů v roce.

Pásový dvourychlostní podvozek DT-30PMNK2 slibuje jedinečnou manévrovatelnost a je schopen dostat jeřáb na potřebné pracovní místo, nezalekne se brodu do dvou metrů hloubky. Jeřáb samotný je namontován na druhém konci plovoucího stroje a dokáže zvednout i velmi těžká břemena.

Nosnost patnáctitunového KS-5772 je 25 tun, délka výložníku je od 9,6 do 28,1 metru. Současně lze novinku volitelně vybavit protizávažím o hmotnosti do tří tun. Zvláštní pozornost je věnována klimatické přípravě multifunkčního vozu a jeho jednotek, počítá se s nejtvrdšími podmínkami. Izolace a ohřev hydraulického i palivového systému by měly zvládnout teploty od mínus 40 do plus 40 stupňů Celsia, což je skutečně pozoruhodný rozsah.

Při konstrukci modelu řešili vývojáři řadu náročných úkolů. Jedním z nich bylo potřeba přizpůsobit konstrukci podvozku nezpevněnému povrchu. Dvoudílná souprava si vyžádala obrácenou instalaci jeřábu proti směru jízdy. Podpěry jsou také jedinečné, protože jsou ukryty v trupu tak, aby byla zachována vodotěsnost.

Kromě instalace jeřábu je pohyblivé zařízení vybaveno kabinou pro přepravu opravárenské posádky. Terénní vozidlo může zrychlit na 35 km/h na zemi a dosáhne rychlosti 4 km/h ve vodě díky motoru o výkonu 77 kW (105 koní). Dieselový agregát D-245 s hydraulickým zásobníkem jsou umístěny v zadní části připojeného podvozku. Z tohoto důvodu může zdvihací zařízení nezávisle stát v pracovní poloze, používat výložníky a provádět potřebné nakládky či vykládky, montáž nebo demontáž.

„Zákazníci teď budou moci provádět opravy po celý rok,“ zdůrazňuje největší přednost pásového jeřábu firma ChMZ. Její KS-5772 mohli firmy objednávat už před veřejnou premiérou, první kusy tedy budou dodány zákazníkům ještě letos. Kolik takové legrace stojí, výrobce nezveřejnil.


Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 1 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 01Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 2 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 02Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 3 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 03Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 4 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 04Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 5 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 05
Nedostupné oblasti Sibiře začne dobývat pásový jeřáb ChMZ KS-5772, který by měl pomoci hlavně s opravami vedení elektrického napětí

Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 6 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 06Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 7 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 07Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 8 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 08Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 9 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 09Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 10 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 10Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 11 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 11Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 12 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 12Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 13 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 13Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 14 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 14Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 15 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 15Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 16 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 16Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 17 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 17Rusové postavili auto, které dokáže nahradit vrtulník - 18 - KS 5772 2018 rusky pasovy jerab 18
Stojí na podvozku DT-30PMNK2

Zdroj: Os1

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.