Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství

Zatímco svět sní o létajícím osobním automobilu, Rusové představili rovnou létající náklaďák. Skutečně létá a ne kousek, nevystačí si ovšem jen s vlastním pohonem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství

17.8.2018 | Petr Prokopec

Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatímco svět sní o létajícím osobním automobilu, Rusové představili rovnou létající náklaďák. Skutečně létá a ne kousek, nevystačí si ovšem jen s vlastním pohonem.

Ruskou značku Kamaz jsme naposledy mohli zmínit v souvislosti s novým náklaďákem Arktika, který ještě letos zamíří do volného prodeje. Automobilka přitom vůz momentálně testuje v sibiřském Jakutsku, což je přímo ideální prostředí. Silnic je zde jako šafránu, a pokud již nějakou najdete, kvalitní asfalt jí zrovna nepokrývá. Průměrná roční teplota zde pak je -8,8 stupně Celsia, za čímž stojí dlouhé a tuhé zimy, při nichž rtuť v teploměru klesá až na mínus šedesátku.

Tyto podmínky panují v Jakutsku již bezpočet let, přestože jde o nejlidnatější město severovýchodní části Ruska a významné kulturní i vědecké centrum. Kamaz zde proto své automobily nejen vyvíjí, ale zároveň se stará o propojení metropole i celé oblasti se zbytkem světa. Ve spolupráci se společností Eureka-Trade proto vznikl speciální Kamaz-43118, který zvládá létat. Pokud však čekáte, že se z korby vysouvají křídla, jste na špatné stopě.

Ruská novinka není létajícím automobilem ve stylu slovenského Aeromobilu. Místo toho je upraven tak, aby se dal zavěsit na helikoptéru MI-26. Jakkoliv se může zdát, že na něco takového je lehce proveditelné, opak je pravdou. Vůbec zajištění možnosti vůz „za něco chytnout”, aby vydržel ve vodorovné pozici, si vyžádala náročné úpravy. A také je totiž třeba si uvědomit, že snášet bude muset i na zemi neobvyklé teploty a tlak, zvláště nad místy, jako je Jakutsk.

Vůz tedy prošel náročným přetěsněním všech okruhů, jenž mají spojitost s kapalinami. Společnost Eureka-Trade na to použila hydrokarbonáty parafínu, jenž extrahovala z ropných produktů. Zároveň musela přistoupit k vyztužení podvozku a korby, jejíž součástí jsou speciální úchyty a kolejnice, které můžete vidět na hlavním obrázku. Právě s jejich pomocí je náklaďák uchycen k helikoptéře, přičemž tyto komponenty musí udržet až 22,3 tuny. To je celková hmotnost vozu, pohotovostní činí 8 750 kilogramů, létat ale může i plně zatížený.

Veškeré další informace jsou momentálně zahaleny tajemstvím, snad kromě skutečnosti, že v současné době existují čtyři prototypy. Všechny přitom setrvaly u standardního pohonného ústrojí, tedy u osmiválcového turbodieselu s 280 koňmi a 1 177 Nm točivého momentu. Motor má přitom k dispozici hned dvě nádrže, do kterých se vejde 210 + 350 litrů paliva. I ty přitom musely být přetěsněny, zejména s ohledem na fakt, že se v nich nachází vůči mrazu náchylnější motorová nafta.


Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství - 1 - Kamaz-43118 2018 letajici verze 01Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství - 2 - Kamaz-43118 2018 letajici verze 02Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství - 3 - Kamaz 43118 2018 letajici verze 03
Speciálně upravený Kamaz-43118 se zatím ukázal pouze na zemi, zásadní úpravy dovolující jeho relativně snadnou přepravu vzduchem ale odhalil i tam

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše