Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství
17.8.2018 | Petr Prokopec
Zatímco svět sní o létajícím osobním automobilu, Rusové představili rovnou létající náklaďák. Skutečně létá a ne kousek, nevystačí si ovšem jen s vlastním pohonem.
Ruskou značku Kamaz jsme naposledy mohli zmínit v souvislosti s novým náklaďákem Arktika, který ještě letos zamíří do volného prodeje. Automobilka přitom vůz momentálně testuje v sibiřském Jakutsku, což je přímo ideální prostředí. Silnic je zde jako šafránu, a pokud již nějakou najdete, kvalitní asfalt jí zrovna nepokrývá. Průměrná roční teplota zde pak je -8,8 stupně Celsia, za čímž stojí dlouhé a tuhé zimy, při nichž rtuť v teploměru klesá až na mínus šedesátku.
Tyto podmínky panují v Jakutsku již bezpočet let, přestože jde o nejlidnatější město severovýchodní části Ruska a významné kulturní i vědecké centrum. Kamaz zde proto své automobily nejen vyvíjí, ale zároveň se stará o propojení metropole i celé oblasti se zbytkem světa. Ve spolupráci se společností Eureka-Trade proto vznikl speciální Kamaz-43118, který zvládá létat. Pokud však čekáte, že se z korby vysouvají křídla, jste na špatné stopě.
Ruská novinka není létajícím automobilem ve stylu slovenského Aeromobilu. Místo toho je upraven tak, aby se dal zavěsit na helikoptéru MI-26. Jakkoliv se může zdát, že na něco takového je lehce proveditelné, opak je pravdou. Vůbec zajištění možnosti vůz „za něco chytnout”, aby vydržel ve vodorovné pozici, si vyžádala náročné úpravy. A také je totiž třeba si uvědomit, že snášet bude muset i na zemi neobvyklé teploty a tlak, zvláště nad místy, jako je Jakutsk.
Vůz tedy prošel náročným přetěsněním všech okruhů, jenž mají spojitost s kapalinami. Společnost Eureka-Trade na to použila hydrokarbonáty parafínu, jenž extrahovala z ropných produktů. Zároveň musela přistoupit k vyztužení podvozku a korby, jejíž součástí jsou speciální úchyty a kolejnice, které můžete vidět na hlavním obrázku. Právě s jejich pomocí je náklaďák uchycen k helikoptéře, přičemž tyto komponenty musí udržet až 22,3 tuny. To je celková hmotnost vozu, pohotovostní činí 8 750 kilogramů, létat ale může i plně zatížený.
Veškeré další informace jsou momentálně zahaleny tajemstvím, snad kromě skutečnosti, že v současné době existují čtyři prototypy. Všechny přitom setrvaly u standardního pohonného ústrojí, tedy u osmiválcového turbodieselu s 280 koňmi a 1 177 Nm točivého momentu. Motor má přitom k dispozici hned dvě nádrže, do kterých se vejde 210 + 350 litrů paliva. I ty přitom musely být přetěsněny, zejména s ohledem na fakt, že se v nich nachází vůči mrazu náchylnější motorová nafta.
Speciálně upravený Kamaz-43118 se zatím ukázal pouze na zemi, zásadní úpravy dovolující jeho relativně snadnou přepravu vzduchem ale odhalil i tam
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova