Reklama

Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství

Zatímco svět sní o létajícím osobním automobilu, Rusové představili rovnou létající náklaďák. Skutečně létá a ne kousek, nevystačí si ovšem jen s vlastním pohonem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství

17.8.2018 | Petr Prokopec

Zatímco svět sní o létajícím osobním automobilu, Rusové představili rovnou létající náklaďák. Skutečně létá a ne kousek, nevystačí si ovšem jen s vlastním pohonem.

Ruskou značku Kamaz jsme naposledy mohli zmínit v souvislosti s novým náklaďákem Arktika, který ještě letos zamíří do volného prodeje. Automobilka přitom vůz momentálně testuje v sibiřském Jakutsku, což je přímo ideální prostředí. Silnic je zde jako šafránu, a pokud již nějakou najdete, kvalitní asfalt jí zrovna nepokrývá. Průměrná roční teplota zde pak je -8,8 stupně Celsia, za čímž stojí dlouhé a tuhé zimy, při nichž rtuť v teploměru klesá až na mínus šedesátku.

Tyto podmínky panují v Jakutsku již bezpočet let, přestože jde o nejlidnatější město severovýchodní části Ruska a významné kulturní i vědecké centrum. Kamaz zde proto své automobily nejen vyvíjí, ale zároveň se stará o propojení metropole i celé oblasti se zbytkem světa. Ve spolupráci se společností Eureka-Trade proto vznikl speciální Kamaz-43118, který zvládá létat. Pokud však čekáte, že se z korby vysouvají křídla, jste na špatné stopě.

Ruská novinka není létajícím automobilem ve stylu slovenského Aeromobilu. Místo toho je upraven tak, aby se dal zavěsit na helikoptéru MI-26. Jakkoliv se může zdát, že na něco takového je lehce proveditelné, opak je pravdou. Vůbec zajištění možnosti vůz „za něco chytnout”, aby vydržel ve vodorovné pozici, si vyžádala náročné úpravy. A také je totiž třeba si uvědomit, že snášet bude muset i na zemi neobvyklé teploty a tlak, zvláště nad místy, jako je Jakutsk.

Vůz tedy prošel náročným přetěsněním všech okruhů, jenž mají spojitost s kapalinami. Společnost Eureka-Trade na to použila hydrokarbonáty parafínu, jenž extrahovala z ropných produktů. Zároveň musela přistoupit k vyztužení podvozku a korby, jejíž součástí jsou speciální úchyty a kolejnice, které můžete vidět na hlavním obrázku. Právě s jejich pomocí je náklaďák uchycen k helikoptéře, přičemž tyto komponenty musí udržet až 22,3 tuny. To je celková hmotnost vozu, pohotovostní činí 8 750 kilogramů, létat ale může i plně zatížený.

Veškeré další informace jsou momentálně zahaleny tajemstvím, snad kromě skutečnosti, že v současné době existují čtyři prototypy. Všechny přitom setrvaly u standardního pohonného ústrojí, tedy u osmiválcového turbodieselu s 280 koňmi a 1 177 Nm točivého momentu. Motor má přitom k dispozici hned dvě nádrže, do kterých se vejde 210 + 350 litrů paliva. I ty přitom musely být přetěsněny, zejména s ohledem na fakt, že se v nich nachází vůči mrazu náchylnější motorová nafta.

Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství - 1 - Kamaz-43118 2018 letajici verze 01Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství - 2 - Kamaz-43118 2018 letajici verze 02Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství - 3 - Kamaz 43118 2018 letajici verze 03
Speciálně upravený Kamaz-43118 se zatím ukázal pouze na zemi, zásadní úpravy dovolující jeho relativně snadnou přepravu vzduchem ale odhalil i tam

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše