Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali náklaďák, který létá, i když váží až 22 tun. Toto je jeho tajemství
17.8.2018 | Petr Prokopec
Zatímco svět sní o létajícím osobním automobilu, Rusové představili rovnou létající náklaďák. Skutečně létá a ne kousek, nevystačí si ovšem jen s vlastním pohonem.
Ruskou značku Kamaz jsme naposledy mohli zmínit v souvislosti s novým náklaďákem Arktika, který ještě letos zamíří do volného prodeje. Automobilka přitom vůz momentálně testuje v sibiřském Jakutsku, což je přímo ideální prostředí. Silnic je zde jako šafránu, a pokud již nějakou najdete, kvalitní asfalt jí zrovna nepokrývá. Průměrná roční teplota zde pak je -8,8 stupně Celsia, za čímž stojí dlouhé a tuhé zimy, při nichž rtuť v teploměru klesá až na mínus šedesátku.
Tyto podmínky panují v Jakutsku již bezpočet let, přestože jde o nejlidnatější město severovýchodní části Ruska a významné kulturní i vědecké centrum. Kamaz zde proto své automobily nejen vyvíjí, ale zároveň se stará o propojení metropole i celé oblasti se zbytkem světa. Ve spolupráci se společností Eureka-Trade proto vznikl speciální Kamaz-43118, který zvládá létat. Pokud však čekáte, že se z korby vysouvají křídla, jste na špatné stopě.
Ruská novinka není létajícím automobilem ve stylu slovenského Aeromobilu. Místo toho je upraven tak, aby se dal zavěsit na helikoptéru MI-26. Jakkoliv se může zdát, že na něco takového je lehce proveditelné, opak je pravdou. Vůbec zajištění možnosti vůz „za něco chytnout”, aby vydržel ve vodorovné pozici, si vyžádala náročné úpravy. A také je totiž třeba si uvědomit, že snášet bude muset i na zemi neobvyklé teploty a tlak, zvláště nad místy, jako je Jakutsk.
Vůz tedy prošel náročným přetěsněním všech okruhů, jenž mají spojitost s kapalinami. Společnost Eureka-Trade na to použila hydrokarbonáty parafínu, jenž extrahovala z ropných produktů. Zároveň musela přistoupit k vyztužení podvozku a korby, jejíž součástí jsou speciální úchyty a kolejnice, které můžete vidět na hlavním obrázku. Právě s jejich pomocí je náklaďák uchycen k helikoptéře, přičemž tyto komponenty musí udržet až 22,3 tuny. To je celková hmotnost vozu, pohotovostní činí 8 750 kilogramů, létat ale může i plně zatížený.
Veškeré další informace jsou momentálně zahaleny tajemstvím, snad kromě skutečnosti, že v současné době existují čtyři prototypy. Všechny přitom setrvaly u standardního pohonného ústrojí, tedy u osmiválcového turbodieselu s 280 koňmi a 1 177 Nm točivého momentu. Motor má přitom k dispozici hned dvě nádrže, do kterých se vejde 210 + 350 litrů paliva. I ty přitom musely být přetěsněny, zejména s ohledem na fakt, že se v nich nachází vůči mrazu náchylnější motorová nafta.
Speciálně upravený Kamaz-43118 se zatím ukázal pouze na zemi, zásadní úpravy dovolující jeho relativně snadnou přepravu vzduchem ale odhalil i tam
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva