Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéftechnik Land Roveru říká, že sázka na bateriové elektromobily je naprostý omyl
5.10.2019 | Petr Prokopec
Dnes skoro nekriticky obdivovaná alternativa ke spalovacím motorům vypadá jako jediná možná budoucnost pohonu aut, nepochybuje o ní skoro nikdo. Nick Rogers z Land Roveru ale ano, baterie jsou podle něj začarovaný kruh.
Poslední vývoj na poli elektřinou poháněných vozů se zdá být vcelku jasný. Automobilky posílají na trh zejména elektrická SUV, což na první pohled vypadá jako logický krok. Baterie instalované do podlahy výšku vozu zvedají o zhruba deset centimetrů, zatímco hmotnost se jejich přítomností navyšuje o nějakých tři sta kilo. V případě hatchbacků bychom tak ve výsledku dostali spíše těžkotonážní mini-MPV, jak ostatně prokázal třeba Volkswagen s novým modelem ID.3. U SUV ale navýšení výšky a hmotnosti zdánlivě tolik nevadí, zvláště když už z podstaty jde o vysoká a těžká auta.
Podle britských automobilek Jaguar a Land Rover však jde o naprostý omyl, kvůli němuž se výrobci dostávají do začarovaného kruhu, z nějž nelze vystoupit. Již samotná karoserie SUV vyžaduje vyšší výkon, než je tomu u hatchbacku. Jenže zvýšení hmotnosti dané příchodem baterií vyžaduje další nárůst. Hnací ústrojí tak bude potřebovat více energie, čímž se zase dostáváme k větším bateriím, tedy opětnému zvýšení hmotnosti. A pochopitelně, problémem je také aerodynamika takových aut.
„Čím větší vozidlo, tím je větší aerodynamická výzva. Pokud si tedy nedáte pozor, skončíte s tak velkými bateriemi a tak těžkým vozem, že jakmile s ním zamíříte na dálnici, dojezd se jednoduše rozplyne,“ uvádí technický ředitel obou značek Nick Rogers. Dle jeho názoru je proto třeba začít se dívat také jiným směrem, a to zejména tím vodíkovým. Jinak prostě elektrický Land Rover nemá šanci vzniknout a firma se bude soustředit pouze na plug-in hybridy, mezi něž se zařadí i nový Defender.
Zajímavé přitom je, že Rogers se zcela rozchází s předchozím technickým ředitelem Wolfgangem Ziebartem, který vozy osazené palivovými články označil za nesmysl. Vedl jej k tomu fakt, že výroba vodíku není vůči životnímu prostředí vůbec ohleduplná. To je zkrátka fakt, a tak s ním ve výsledku Rogers i souhlasí, dodává ovšem, že „vše dává smysl, pokud se na výrobu vodíku použije obnovitelná energie“. Tím by ale potíže neskončily, další je typická pro alternativní pohony.
Zatímco dobíjecích stanic přibývá stále více, infrastruktura spojená s vodíkovou technologií je na tom o poznání hůře. Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich pak mimo jiné ještě uvedl, že pohonné ústrojí aut s palivovými články je 10krát dražší než klasický elektromotor. Bude tedy trvat minimálně šest let, než se ceny dostanou na přijatelnou úroveň. Do té doby by samozřejmě bylo možné vylepšit infrastrukturu a postupovat cestou přirozenější evoluce, třebaže problém s celkovou efektivitou zůstává.
Politici a aktivisté však chtějí svět změnit hned, ideálně ve vteřině. První si sice uvědomují, že to není možné, ale populismus je silnější než pravda. Druzí jsou pak zcela odříznuti od reality, ve které sami často na elektromobily nemají peníze, a proto se na demonstrace dostávají za pomoci spalovacích agregátů. Neodporuje jim přesto téměř nikdo a vlastní pohled Nicka Rogerse je třeba ocenit už proto, že je odvážný. I v jeho případě ale platí, že by bylo třeba změnit ještě hodně věcí, aby vodíkový pohon byl reálně ekologičtější a ekonomičtější než obyčejný diesel, pokud je to vůbec dosažitelné.
Land Rover zatím kráčí pouze hybridní cestou, bateriové vozy totiž považuje za nesmyslné. Svět by se místo toho měl stočit k palivovým článkům a vodíku
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva