Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem

Už už se zdálo, že takový motor v nabídce žádného nového auta neuvidíme, u Porsche si ale poradili. Jen místo přeplňování a menšího objemu zvolili vypínání části válců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem

18.6.2019 | Petr Prokopec

Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už už se zdálo, že takový motor v nabídce žádného nového auta neuvidíme, u Porsche si ale poradili. Jen místo přeplňování a menšího objemu zvolili vypínání části válců.

Prozatím poslední generaci modelů Boxster a Cayman, jíž zdobí trojčíslí 718, lze v rámci designu považovat za opravdu povedenou. Motoricky to ale již tak slavné není, jakkoliv jsou novinky o poznání rychlejší než předchozí verze. Nicméně značka přistoupila k přeplňování a zároveň i k downsizingu. Za záda cestujících se tak u základních modelů nastěhoval dvoulitrový čtyřválec, zatímco „eSka“ mají k dispozici dvaapůllitrovou jednotku. Přestože však ta zůstává u koncepce s protiběžnými písty, mnohými zkrátka není považována za důstojnou.

Porsche se proto rozhodlo, že volání fanoušků po návratu šestiválcových atmosférických agregátů vyslyší. Aktuálně si tak můžeme představit zcela nové verze 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4, jež se pyšní čtyřlitrovým motorem bez přeplňování, což je na dnešním trhu jedna z mála podobných raritu a u zcela nového vozu příjemné překvapení. Nový agregát byl naladěn na 420 koní a 420 Nm točivého momentu, díky čemuž dvojice zvládá sprint z klidu na stovku za 4,4 sekundy. To ovšem rozhodně není čas, který patřil mezi nejsilnější trumfy nového Boxsteru a Caymanu. V nabídce lze totiž najít rychlejší provedení.

Předloňské verze GTS mají výkon turbo motoru navýšený na 365 koní, což v kombinaci s automatem PDK přináší akceleraci již za 4,3 sekundy. Nicméně pokud si je objednáte s manuálem, musíte počítat s časem horším o tři desetiny. A právě kvůli tomu jsou Spyder a GT4 opětovně na koni, neboť automat je v jejich případě zapovězený. Místo toho lze sáhnout pouze po třech pedálech a „fofrklacku“ na středovém tunelu, který dostal šest rychlostních stupňů.

V rámci nejvyšší rychlosti ale již není o čem diskutovat, otevřené provedení zvládá jet 301 km/h, zatímco kupé je ještě o tři kilometry v hodině rychlejší. Dosud však vrcholem bylo „pouze“ 290 km/h. Ve výsledku tak vlastně není překvapivé, že Cayman GT4 je na Severní smyčce Nürburgringu o deset sekund rychlejší než předchozí provedení, které okruh zvládalo za 7:40 a dosahovalo nejvyšší rychlosti 295 km/h. Pod kapotou přitom mělo tři-osmu a 385 koní.

To jsme ovšem poněkud odbočili, proto zpátky k novinkám. U pohonného ústrojí ale ještě chvíli setrváme, neboť Porsche si muselo nějak poradit s novými emisními normami, které běžně činí takové motory nehomologovatelnými. Porsche si ale poradilo jiným trikem než přeplňováním a motory osadilo deaktivací dvojice válců. V rámci úspory spotřeby (udávaný průměr dle cyklu NEDC činí pro oba vozy 10,9 l/100 km) tak dvojici občas pohání vlastně jen čtyřválec. Motor se zároveň chlubí variabilním sacím traktem a piezo vstřikovači, které se dle značky objevují u vysokootáčkového motoru vůbec poprvé.

Změny se samozřejmě netýkají jen motorového prostoru, měnil se rovněž design. Cayman GT4 dostal do vínku napevno uchycené zadní křídlo a difuzor, přítlak na zadní nápravě se tak navýšil o 50 procent vůči zbytku nabídky, aniž by zároveň došlo k negativním vlivům. Difuzorem se pak pyšní i Boxster Spyder, v jeho případě však došlo na implementaci automatického spoileru vysunujícího se po překročení mety 120 km/h.

Standardem pro oba modely je podvozek PASM se světlou výškou sníženou o 30 milimetrů, poladěna byla i stabilizační kontrola, kterou lze zcela deaktivovat. Aby toho pak nebylo málo, nechybí mechanický zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu či efektivnější brzdová souprava. Zákazníci navíc mohou za příplatek sáhnout po karbon-keramických kotoučích či v případě kupé po paketu Clubsport s ochrannou klecí.

Změn v samotném interiéru je ale v rámci standardní výbavy jen minimum, zmínit lze pouze zkrácené řadicí páky či volant GT Sport. Dále tu máme čalounění Alcantarou a sportovní sedadla, pro Spyder je pak k dispozici paket Classic Interior Package zahrnující kůži v černém a červeném odstínu, stříbrnou metalízu GT Silver a dvoubarevnou plátěnou skládací střechu.

Spyder startuje na německém trhu na 93 350 Eurech (2 385 380 Kč), zatímco za GT4 dáte 96 206 Eur (2 458 360 Kč). Objednávky lze sepisovat již nyní, první exempláře mají k zákazníkům dorazit ještě letos. Oproti Evropě si ovšem Amerika bude muset počkat na jaro příštího roku, v Novém světě je ale tato dvojice levnější.


Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 1 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 01Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 2 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 02Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 3 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 03Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 4 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 04Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 5 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 05Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 6 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 06Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 7 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 07
Nové Porsche 718 Boxster Spyder dostalo do vínku atmosférický šestiválec se 420 koňmi...

Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 8 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 08Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 9 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 09Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 10 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 10Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 11 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 11Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 12 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 12Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 13 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 13Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem - 14 - Porsche 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4 2019 prvni sada 14
...stejně jako 718 Cayman GT4, který je na Ringu o 10 sekund rychlejší než předchozí generace

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše