Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šestiválce bez turba ještě nejsou mrtvé, Němci je vrací do nabídky jiným trikem
18.6.2019 | Petr Prokopec
Už už se zdálo, že takový motor v nabídce žádného nového auta neuvidíme, u Porsche si ale poradili. Jen místo přeplňování a menšího objemu zvolili vypínání části válců.
Prozatím poslední generaci modelů Boxster a Cayman, jíž zdobí trojčíslí 718, lze v rámci designu považovat za opravdu povedenou. Motoricky to ale již tak slavné není, jakkoliv jsou novinky o poznání rychlejší než předchozí verze. Nicméně značka přistoupila k přeplňování a zároveň i k downsizingu. Za záda cestujících se tak u základních modelů nastěhoval dvoulitrový čtyřválec, zatímco „eSka“ mají k dispozici dvaapůllitrovou jednotku. Přestože však ta zůstává u koncepce s protiběžnými písty, mnohými zkrátka není považována za důstojnou.
Porsche se proto rozhodlo, že volání fanoušků po návratu šestiválcových atmosférických agregátů vyslyší. Aktuálně si tak můžeme představit zcela nové verze 718 Boxster Spyder a 718 Cayman GT4, jež se pyšní čtyřlitrovým motorem bez přeplňování, což je na dnešním trhu jedna z mála podobných raritu a u zcela nového vozu příjemné překvapení. Nový agregát byl naladěn na 420 koní a 420 Nm točivého momentu, díky čemuž dvojice zvládá sprint z klidu na stovku za 4,4 sekundy. To ovšem rozhodně není čas, který patřil mezi nejsilnější trumfy nového Boxsteru a Caymanu. V nabídce lze totiž najít rychlejší provedení.
Předloňské verze GTS mají výkon turbo motoru navýšený na 365 koní, což v kombinaci s automatem PDK přináší akceleraci již za 4,3 sekundy. Nicméně pokud si je objednáte s manuálem, musíte počítat s časem horším o tři desetiny. A právě kvůli tomu jsou Spyder a GT4 opětovně na koni, neboť automat je v jejich případě zapovězený. Místo toho lze sáhnout pouze po třech pedálech a „fofrklacku“ na středovém tunelu, který dostal šest rychlostních stupňů.
V rámci nejvyšší rychlosti ale již není o čem diskutovat, otevřené provedení zvládá jet 301 km/h, zatímco kupé je ještě o tři kilometry v hodině rychlejší. Dosud však vrcholem bylo „pouze“ 290 km/h. Ve výsledku tak vlastně není překvapivé, že Cayman GT4 je na Severní smyčce Nürburgringu o deset sekund rychlejší než předchozí provedení, které okruh zvládalo za 7:40 a dosahovalo nejvyšší rychlosti 295 km/h. Pod kapotou přitom mělo tři-osmu a 385 koní.
To jsme ovšem poněkud odbočili, proto zpátky k novinkám. U pohonného ústrojí ale ještě chvíli setrváme, neboť Porsche si muselo nějak poradit s novými emisními normami, které běžně činí takové motory nehomologovatelnými. Porsche si ale poradilo jiným trikem než přeplňováním a motory osadilo deaktivací dvojice válců. V rámci úspory spotřeby (udávaný průměr dle cyklu NEDC činí pro oba vozy 10,9 l/100 km) tak dvojici občas pohání vlastně jen čtyřválec. Motor se zároveň chlubí variabilním sacím traktem a piezo vstřikovači, které se dle značky objevují u vysokootáčkového motoru vůbec poprvé.
Změny se samozřejmě netýkají jen motorového prostoru, měnil se rovněž design. Cayman GT4 dostal do vínku napevno uchycené zadní křídlo a difuzor, přítlak na zadní nápravě se tak navýšil o 50 procent vůči zbytku nabídky, aniž by zároveň došlo k negativním vlivům. Difuzorem se pak pyšní i Boxster Spyder, v jeho případě však došlo na implementaci automatického spoileru vysunujícího se po překročení mety 120 km/h.
Standardem pro oba modely je podvozek PASM se světlou výškou sníženou o 30 milimetrů, poladěna byla i stabilizační kontrola, kterou lze zcela deaktivovat. Aby toho pak nebylo málo, nechybí mechanický zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu či efektivnější brzdová souprava. Zákazníci navíc mohou za příplatek sáhnout po karbon-keramických kotoučích či v případě kupé po paketu Clubsport s ochrannou klecí.
Změn v samotném interiéru je ale v rámci standardní výbavy jen minimum, zmínit lze pouze zkrácené řadicí páky či volant GT Sport. Dále tu máme čalounění Alcantarou a sportovní sedadla, pro Spyder je pak k dispozici paket Classic Interior Package zahrnující kůži v černém a červeném odstínu, stříbrnou metalízu GT Silver a dvoubarevnou plátěnou skládací střechu.
Spyder startuje na německém trhu na 93 350 Eurech (2 385 380 Kč), zatímco za GT4 dáte 96 206 Eur (2 458 360 Kč). Objednávky lze sepisovat již nyní, první exempláře mají k zákazníkům dorazit ještě letos. Oproti Evropě si ovšem Amerika bude muset počkat na jaro příštího roku, v Novém světě je ale tato dvojice levnější.
Nové Porsche 718 Boxster Spyder dostalo do vínku atmosférický šestiválec se 420 koňmi...
...stejně jako 718 Cayman GT4, který je na Ringu o 10 sekund rychlejší než předchozí generace
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 07:37 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB